02-09-2016

Google straft mobiele reclame af

Steeds meer mobiele gebruikers hebben ermee te maken: opdringerige pop-ups en grote advertenties op websites. Maar als het aan Google ligt, komt deze trend binnenkort ten einde. Het techbedrijf heeft namelijk aangekondigd webpagina’s met vervelende reclame te bestraffen met een lagere positie in de zoekresultaten.

mobiele advertenties

Mobiele advertenties leiden tot verminderde gebruikerservaring

Hoewel de aankondiging vrij plotseling gedaan werd, komt deze voor veel specialisten in de zoekmachine marketing branche bepaald niet als een verrassing. Het bevorderen van een goede gebruikerservaring is al sinds jaar en dag een belangrijke missie van Google en opdringerige advertenties staan hier natuurlijk lijnrecht tegenover.

Een hinderlijke vorm van reclame zijn volgens Google onder meer de advertenties die over de belangrijkste content van een pagina heen getoond worden en die vaak de gehele schermruimte van een mobiel apparaat in beslag nemen.

Dit is uiteraard zeer onaangenaam voor de gebruiker, want de content is hierdoor onleesbaar en dus krijgt de bezoeker niet datgene gepresenteerd wat hij verwacht op basis van zijn klik in de zoekresultaten. Uit onderzoek blijkt dan ook dat veel mensen dergelijke landingspagina’s als bijzonder frustrerend ervaren.

Meer advertenties leidt tot minder inkomsten

Google wenst hier een einde aan te maken en beseft dat het beïnvloeden van de positie in de zoekresultaten een belangrijk wapen is in de strijd tegen hinderlijke advertenties. De voornaamste reden waarom webmasters advertenties plaatsen, is immers om geld te verdienen.

Wanneer een webpagina minder bezoekers uit Google ontvangt, worden de advertenties minder vaak weergegeven en dalen de inkomsten uit reclame. Met het plaatsen van teveel advertenties snijdt de webmaster zichzelf dus in de vingers.

Google richt zich vooralsnog met name op het bestrijden van twee soorten reclame: advertenties die direct worden weergegeven na het inladen van de pagina en advertenties die worden weergegeven wanneer de gebruiker naar beneden scrollt.

Daarnaast probeert de zoekmachine te detecteren wanneer above-the-fold content op een pagina verdacht veel op een advertentie lijkt en de inhoudelijk waardevolle content pas daaronder wordt weergegeven. Een website bouwen die niet veel meer is dan een verzameling advertenties, bereikt tegenwoordig dan ook niet meer het beoogde effect.

Uitzonderingspositie voor sommige websites

Webpagina’s met advertenties die een bescheiden hoeveelheid schermruimte in beslag nemen, ondervinden geen nadelen van Google’s nieuwe maatregelen. Ook websites die door wettelijke regelgeving gedwongen zijn pop-ups weer te geven, zoals bijvoorbeeld cookiemeldingen en leeftijdsverificatie, zullen door het algoritme worden ontzien.

Het maatregelenpakket is een nieuwe uitbreiding op een algoritmeverandering die al in een eerder stadium door Google werd ingevoerd. Tot op heden werden pagina’s met pop-ups die gebruikers moeten stimuleren om een mobiele app te installeren namelijk al bestraft, maar Google acht het nu noodzakelijk om ook het gebruik van advertenties in algemenere zin aan te pakken.

Ondanks de negatieve gevolgen van opdringerige pop-ups voor de positie van een website in de zoekresultaten, is het nieuwe ranking signaal nog altijd slechts een van de vele honderden ranking factoren. Zolang de kwaliteit en relevantie van content op een webpagina hoog is, zal deze nog altijd ranken in de zoekresultaten. Alleen dan wél wat minder hoog dan voorheen.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!