29-02-2016

Google stopt met advertenties in rechterkolom

Onlangs heeft Google besloten om te stoppen met het weergeven van advertenties in de rechterkolom van de zoekresultaten. Deze wijziging kan grote gevolgen hebben voor je huidige zoekmachine optimalisatie-inspanningen zoals Google AdWords-campagnes. Wij leggen hieronder in het kort uit waar je op moet letten.

Wat is er veranderd in Google’s zoekresultaten?

Volgens Google wordt de rechterkant van de zoekresultaten vanaf nu alleen nog maar gebruikt voor Google Shopping-resultaten en Knowledge Graph-informatie. Hierdoor hebben desktopgebruikers dezelfde ervaring als bezoekers vanaf een mobiel apparaat.

Daar waar er in het verleden nog 3 advertenties boven de organische zoekresultaten werden getoond, wordt dit aantal nu verhoogd naar 4. Nummer 5, 6 en 7, die vroeger in de rechterkolom werden weergegeven, verhuizen naar de onderkant van de zoekresultaten.

rechterzijde adverteren

Wat zijn de gevolgen voor jouw advertenties?

Een AdWords-strategie die zich richt op de rechterzijde van de zoekresultaten, is door de recente veranderingen direct minder effectief geworden. Wanneer jouw advertentie namelijk lager scoort dan de 4e positie, zal deze alleen nog maar onderaan de pagina worden weergegeven (of in het ergste geval zelfs helemaal niet).

Dit leidt tot minder vertoningen, wat automatisch minder klikken van zoekmachinegebruikers betekent. Het gevolg van deze laatste ontwikkeling laat zich niet moeilijk raden: de concurrentie om de bovenste 4 posities zal toenemen en dus zal de CPC (cost per click) naar alle waarschijnlijkheid stijgen. Een zorgwekkende tendens voor ondernemingen met een beperkt budget.

adverteren

De beleidswijziging van Google heeft niet alleen gevolgen voor advertenties, voor ook voor de organische zoekresultaten. Omdat er een 4e advertentie bijkomt, blijft er above the fold minder plek over voor organische resultaten. Hierdoor loop je het risico dat gebruikers die niet scrollen, de mooie positie van jouw website op de eerste pagina van Google niet eens te zien krijgen.

Wat is nu de beste SEO-strategie?

Er zijn enkele simpele zaken die je kunt aanpassen om te zorgen dat de recente veranderingen uitpakken in het voordeel van jouw website. Onze eerste tip ligt voor de hand: zorg dat je belangrijkste zoekwoorden een plek in de top 4 van advertenties behouden. Blijf ondertussen constant monitoren of de gestegen CPC gecompenseerd wordt door een goede conversie.

Een multichannel benadering geniet daarnaast altijd de voorkeur boven een eenzijdige focus op één advertentiekanaal. Investeer daarom niet alleen in Google AdWords-campagnes voor de geijkte zoekwoorden met een hoge CPC, maar probeer je doelgroep ook op andere manieren te benaderen. Dit kan onder meer door content te individualiseren of door de kracht van het displaynetwerk te benutten.

Maak tot slot gebruik van de Geautomatiseerde Regels-functionaliteit in Google AdWords. Hiermee kun je onder meer instellen dat je automatisch meebiedt om de bovenste 4 advertentieplekken, waarbij je ook een bovengrens voor je CPC kunt aangeven. Op deze manier betaal je altijd de laagst mogelijke prijs voor een maximale zichtbaarheid in de zoekresultaten.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!