27-02-2015

Verschijn meerdere keren in Google Shopping!

Meerdere keren verschijnen in de Google Shopping resultaten: kost het je geld of levert het je juist gewenste exposure op? In dit artikel onthullen we de voordelen en nadelen voor ecommerce websites.

google shopping

Klanten met webwinkels vragen ons vaak of het meerwaarde heeft om meerdere keren in de Shopping resultaten te verschijnen. Het antwoord is dat het zowel voordelen als nadelen heeft, maar we kunnen alvast verklappen dat we bij Webton vinden dat de voordelen zwaarder wegen.

De voordelen van meerdere verschijningen

Als jouw winkel, zoals in het afgebeelde voorbeeld hieronder, meerdere producten verkoopt die binnen dezelfde algemene naam categorie vallen, bestaat de kans dat je zoals Zalando meer dan eens in de Shopping resultaten verschijnt.

shopping

Aan de andere kant, als iemand zoekt op een meer algemene term, en je maar één versie van dat product verkoopt (zoals in het voorbeeld hieronder), dan verschijn je over het algemeen slechts eenmaal in de advertenties.

resultaten

Het aanbieden van meerdere varianten van artikelen binnen een productcategorie betekent echter niet noodzakelijk dat je de Google Shopping resultaten gaat domineren. Veel factoren hebben hier invloed op, maar de belangrijkste zijn je biedingen en de manier waarop je feed is opgebouwd.

Google haalt veel informatie uit je product titels en productbeschrijvingen. Als je dus een reeks producten hebt die onder één algemene zoekterm vallen en deze term komt in meer dan één product titel terug, dan is de kans groter dat je advertentie meerdere keren wordt weergegeven.

De nadelen van meerdere verschijningen

Sommige experts stellen dat meerdere keren verschijnen in de advertenties slecht is voor je website. Mensen die op de eerste product advertentie klikken vinden wellicht niet direct waar ze op zoek naar zijn. Wanneer ze daarna terugklikken, gaan ze alle andere product advertenties langs totdat ze het product van hun gading hebben gevonden.

Dit gebeurt waarschijnlijk niet wanneer de ingevulde zoekterm verwijst naar een specifiek product. Wanneer we de zoekterm in onderstaande afbeelding als voorbeeld nemen (apple macbook air 11 inch), zal een gebruiker de prijzen waarschijnlijk visueel vergelijken op basis van de afgebeelde advertenties en vervolgens simpelweg degene kiezen met de laagste prijs.

Als er nog bijkomende kosten blijken te zijn of het product niet op voorraad is, kan de gebruiker alsnog terugklikken en voor een andere advertentie kiezen. Dit is het mooie van de Google Shopping resultaten – je kunt veel sneller vinden wat je nodig hebt dankzij de makkelijke prijsvergelijking.

mac books apple

Wanneer de zoekterm niet zo specifiek is, zoals in het voorbeeld hieronder (wollen pantoffels heren), zou het goed kunnen dat mensen op één advertentie klikken, meer over het product lezen, daarna nog eens terugklikken en andere advertenties bekijken totdat ze het product vinden dat ze bevalt. Dit levert hogere kosten op vanwege de aanvullende kliks op meerdere advertenties.

wollen

Waarom je meerdere keren wil verschijnen in advertenties

Als puntje bij paaltje komt, bevelen wij je absoluut aan om meerdere keren te verschijnen in de Google Shopping resultaten. Want welk bedrijf wil prominente advertentieruimte nu niet domineren?

Zolang je producten afbeeldt die relevant zijn voor de ingevulde zoekopdracht van de gebruiker, is het tonen van meerdere advertenties vrijwel altijd beter dan slechts eenmaal. Elke advertentieplek die jij bezet houdt, kan niet door een concurrent worden ingenomen. Alleen dit feit is in commercieel opzicht al goud waard.

In het voorbeeld hieronder kun je zien dat Media Markt zich hiervan goed bewust is en zichzelf uitstekend gepositioneerd heeft om bijna alle advertentieplaatsen in Google Shopping te bezetten. Wanneer zij hier niet zouden domineren, dan zou elke willekeurige andere elektronicawinkel die dit product verkoopt ook getoond worden.

imac

Sinds november zijn er in Google Shopping veilinggegevens beschikbaar. Deze geven je een goede indicatie van de concurrentie in jouw niche. Om het aantal concurrenten te verminderen, bevelen wij je aan om meerdere keren in de resultaten te verschijnen.

Dit is niet alleen een prima manier om de concurrentie te bestrijden, maar het is ook nog eens goed voor de consument omdat je hem jouw brede productaanbod kunt tonen. In het voorbeeld hieronder kun je de advertenties bekijken op de zoekterm ‘Cabernet Sauvignon wijn’ en daarna de wijn van (zeer waarschijnlijk!) Grandcruwijnen.nl kiezen die jouw voorkeur geniet.

googleshopping

Wanneer geen enkele van de wijnen de smaak van de klant is, bestaat de kans dat hij verder zoekt door op standaard advertenties te klikken en meer websites te bezoeken of zijn zoektermen te verfijnen. Dit is normaal zoekgedrag, dus het is beter om de consument de beste opties die je in huis hebt te tonen. Hierbij is de kans groter dat de klant direct voor jou kiest dan wanneer je slechts één advertentie toont.

Hoe kan ik vaker verschijnen in de Google Shopping resultaten?

Feed optimalisatie is in dit geval de sleutel tot succes. Het is van belang om te begrijpen hoe de terminologie in jouw feed beïnvloedt hoe je advertenties getoond worden in Google Shopping.

Wanneer je bijvoorbeeld als wijnwinkel wilt verschijnen op een algemene zoekterm zoals Cabernet Sauvignon, maar geen enkele van jouw productbeschrijvingen die term gebruikt (bijvoorbeeld alleen [Merlot] en [Valdivieso]), zullen je advertenties niet verschijnen voor deze term. Door de term Cabernet Sauvignon in de product titels te verwerken maakt jouw website een grotere kans om in de advertenties voor deze zoekterm te verschijnen.

Ook prijs is een factor. Hoe hoger je bod, hoe algemener de termen vaak zijn waarop je zult verschijnen. Dit is een situatie waarin je een reeks producten wilt laten zien in plaats van slechts één product, zodat je de consument meer keuze geeft.

De voordelen nog eens op een rijtje

De voordelen van meerdere keren verschijnen in de Google Shopping resultaten wegen zwaarder dan de nadelen, want:

  • Het is goed voor de naamsbekendheid van je merk
  • Het vergroot de kans dat gebruikers je winkel bezoeken als hun eerste advertentieklik niet tot een aankoop heeft geleid
  • Een iets hogere net CPA is vrijwel altijd een betere optie dan het gunnen van klanten aan de concurrentie
  • Meerdere advertenties geven je meer data om je producten beter te positioneren
  • Het is goed voor de klant omdat de productdiversiteit van een winkel beter tot zijn recht komt

Conclusie

Het mag duidelijk zijn: het meerdere keren verschijnen in de Google Shopping resultaten kan grote voordelen hebben voor webwinkels. Ben jij op zoek naar een partij die jou kan helpen dit te realiseren? Neem dan vrijblijvend contact op met Webton. Bel naar 074 – 3030400 of stuur een mailtje naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!