09-09-2018

Google publiceert rapport over retailzoekwoorden

Heb jij onlangs een webshop laten maken? Dan ben je ongetwijfeld benieuwd op welke koopgerelateerde zoektermen jouw doelgroep zoal zoekt. Google doet daar nu een boekje over open en signaleert in een nieuw rapport 3 retailgerichte termen die consumenten op mobiele apparaten steeds vaker gebruiken.

retailzoekwoorden

De kracht van vergelijken

Als grootste zoekmachine ter wereld heeft Google als geen ander inzicht in de laatste trends die leven onder consumenten. Het bedrijf meldt dat vooral het proces van vergelijken in het afgelopen jaar aan een wederopstandig bezig is. Het vergelijken van diensten en producten in de zoekmachine is natuurlijk niet nieuw, maar de manier waarop dat nu gebeurt is dat wel.

Veel consumenten hebben tegenwoordig namelijk interesse in dure producten, maar betalen liever niet de hoofdprijs. Daarom zoeken ze in Google op vergelijkbare artikelen die minder kosten. Deze tendens komt tot uiting in het toenemende gebruik van 3 aankoopgerichte zoektermen (weliswaar in het Engels), die we hieronder een voor een bespreken:

Zoekopdrachten met ‘Looks Like’ of ‘Similar To’

Google heeft onderzoek gedaan naar Engelse zoekopdrachten, maar de essentie is in het Nederlands natuurlijk niet anders. Zoekopdrachten met ‘Looks Like’ of ‘Similar To’ kunnen vertaald worden naar een variant op ‘Ziet Eruit als’ of ‘Vergelijkbaar Met’. In de afgelopen twee jaar zijn dergelijke zoekopdrachten in de Verenigde Staten met maar liefst 60% gestegen.

In Nederland volgen de SEO-trends doorgaans de Amerikaanse ontwikkelingen en het ligt daarom voor de hand dat ook in eigen land consumenten steeds meer vergelijkingsgerichte zoektermen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan de volgende voorbeelden:

  • ‘laminaat dat lijkt op parket’
  • ‘horloge dat eruit ziet als rolex’
  • ‘tweedehands auto als nieuw’

Zoekopdrachten met ‘Under Dollar Amount’

In de afgelopen twee jaar is het aantal mobiele zoekopdrachten met ‘Under’ gevolgd door een bedrag in dollars met maar liefst 175% gestegen. Het is aannemelijk dat vergelijkbare zoekopdrachten in het Nederlands ook een stijging hebben doorgemaakt.

Enerzijds betekent dit dat consumenten steeds meer winkelen via mobiele apparaten. Anderzijds kun jij deze kennis als retailer simpel toepassen door in de pagina’s op je webshop termen zoals ‘Onder’ en ‘Minder’ gevolgd door een bedrag in euro’s te verwerken. Je kunt dit ook toevoegen aan je Structured Data voor producten.

Voorbeelden van zoekopdrachten in deze stijl zijn:

  • ‘auto onder de 10000 euro’
  • ‘smartphone voor minder dan 100 euro’
  • ‘trouwjurken onder de 1000 euro’

Zoekopdrachten met vergelijkbare merken of winkels

Het derde type zoekopdracht dat volgens Google sterk is toegenomen, bevat termen zoals ‘Brands Like’ en ‘Stores Like’. In het Nederlands is dit simpelweg te vertalen naar ‘Merken zoals’ en ‘Winkels Zoals’. De toename van dit soort zoekopdrachten op mobiele apparaten is in de afgelopen twee jaar 60%.

Ook dit betekent een mogelijkheid voor online retailers en SEO-specialisten om meer bezoekersverkeer te genereren. Het aantrekken van mensen die geïnteresseerd zijn in grotere (maar vergelijkbare) merken of winkels als de jouwe is verkooptechnisch zeer interessant.

Google adviseert met name verwerking van dit soort termen in Structured Data, dat een steeds prominentere rol krijgt in de mobiele zoekresultaten. Wil je meer weten van Google’s bevindingen over retailgerichte zoektermen? Lees het hele rapport dan hier.

Hoe kan ik deze kennis toepassen en mijn omzet verhogen?

Je weet nu op welke manier consumenten diensten en producten met elkaar vergelijken in de zoekmachine. Nu is het tijd om deze kennis in de praktijk te brengen en een hogere omzet voor je webshop te genereren.

Voor meer omzet heb je meer klanten nodig. En voor meer klanten heb je meer bezoekers nodig. Kortom: alles begint bij het verhogen van je bezoekersverkeer.

Dit kun je vrij eenvoudig te realiseren door de bovengenoemde vergelijkingsvoorbeelden in je content te verwerken.

Verkoopt jouw webshop bijvoorbeeld horloges met een luxe uitstraling?

Dan kun je de 3 eerder genoemde aankoopgerichte zoektermen op deze manier toepassen:

  • ‘horloge dat eruit ziet als rolex’
  • ‘horloge voor minder dan 1000 euro’
  • ‘horloge van een merk zoals rolex’

Je kunt deze termen bijvoorbeeld op product- of categoriepagina’s verwerken, maar je kunt ook aparte landingspagina’s en blogartikelen creëren om zo meer bezoekersverkeer te genereren.

Hoe meer content je publiceert en hoe vaker je dit doet, hoe sneller je website hoog in Google zal ranken. En hoe groter daarmee de kans op een hogere omzet.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!