09-09-2018

Google publiceert rapport over retailzoekwoorden

Heb jij onlangs een webshop laten maken? Dan ben je ongetwijfeld benieuwd op welke koopgerelateerde zoektermen jouw doelgroep zoal zoekt. Google doet daar nu een boekje over open en signaleert in een nieuw rapport 3 retailgerichte termen die consumenten op mobiele apparaten steeds vaker gebruiken.

retailzoekwoorden

De kracht van vergelijken

Als grootste zoekmachine ter wereld heeft Google als geen ander inzicht in de laatste trends die leven onder consumenten. Het bedrijf meldt dat vooral het proces van vergelijken in het afgelopen jaar aan een wederopstandig bezig is. Het vergelijken van diensten en producten in de zoekmachine is natuurlijk niet nieuw, maar de manier waarop dat nu gebeurt is dat wel.

Veel consumenten hebben tegenwoordig namelijk interesse in dure producten, maar betalen liever niet de hoofdprijs. Daarom zoeken ze in Google op vergelijkbare artikelen die minder kosten. Deze tendens komt tot uiting in het toenemende gebruik van 3 aankoopgerichte zoektermen (weliswaar in het Engels), die we hieronder een voor een bespreken:

Zoekopdrachten met ‘Looks Like’ of ‘Similar To’

Google heeft onderzoek gedaan naar Engelse zoekopdrachten, maar de essentie is in het Nederlands natuurlijk niet anders. Zoekopdrachten met ‘Looks Like’ of ‘Similar To’ kunnen vertaald worden naar een variant op ‘Ziet Eruit als’ of ‘Vergelijkbaar Met’. In de afgelopen twee jaar zijn dergelijke zoekopdrachten in de Verenigde Staten met maar liefst 60% gestegen.

In Nederland volgen de SEO-trends doorgaans de Amerikaanse ontwikkelingen en het ligt daarom voor de hand dat ook in eigen land consumenten steeds meer vergelijkingsgerichte zoektermen gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan de volgende voorbeelden:

  • ‘laminaat dat lijkt op parket’
  • ‘horloge dat eruit ziet als rolex’
  • ‘tweedehands auto als nieuw’

Zoekopdrachten met ‘Under Dollar Amount’

In de afgelopen twee jaar is het aantal mobiele zoekopdrachten met ‘Under’ gevolgd door een bedrag in dollars met maar liefst 175% gestegen. Het is aannemelijk dat vergelijkbare zoekopdrachten in het Nederlands ook een stijging hebben doorgemaakt.

Enerzijds betekent dit dat consumenten steeds meer winkelen via mobiele apparaten. Anderzijds kun jij deze kennis als retailer simpel toepassen door in de pagina’s op je webshop termen zoals ‘Onder’ en ‘Minder’ gevolgd door een bedrag in euro’s te verwerken. Je kunt dit ook toevoegen aan je Structured Data voor producten.

Voorbeelden van zoekopdrachten in deze stijl zijn:

  • ‘auto onder de 10000 euro’
  • ‘smartphone voor minder dan 100 euro’
  • ‘trouwjurken onder de 1000 euro’

Zoekopdrachten met vergelijkbare merken of winkels

Het derde type zoekopdracht dat volgens Google sterk is toegenomen, bevat termen zoals ‘Brands Like’ en ‘Stores Like’. In het Nederlands is dit simpelweg te vertalen naar ‘Merken zoals’ en ‘Winkels Zoals’. De toename van dit soort zoekopdrachten op mobiele apparaten is in de afgelopen twee jaar 60%.

Ook dit betekent een mogelijkheid voor online retailers en SEO-specialisten om meer bezoekersverkeer te genereren. Het aantrekken van mensen die geïnteresseerd zijn in grotere (maar vergelijkbare) merken of winkels als de jouwe is verkooptechnisch zeer interessant.

Google adviseert met name verwerking van dit soort termen in Structured Data, dat een steeds prominentere rol krijgt in de mobiele zoekresultaten. Wil je meer weten van Google’s bevindingen over retailgerichte zoektermen? Lees het hele rapport dan hier.

Hoe kan ik deze kennis toepassen en mijn omzet verhogen?

Je weet nu op welke manier consumenten diensten en producten met elkaar vergelijken in de zoekmachine. Nu is het tijd om deze kennis in de praktijk te brengen en een hogere omzet voor je webshop te genereren.

Voor meer omzet heb je meer klanten nodig. En voor meer klanten heb je meer bezoekers nodig. Kortom: alles begint bij het verhogen van je bezoekersverkeer.

Dit kun je vrij eenvoudig te realiseren door de bovengenoemde vergelijkingsvoorbeelden in je content te verwerken.

Verkoopt jouw webshop bijvoorbeeld horloges met een luxe uitstraling?

Dan kun je de 3 eerder genoemde aankoopgerichte zoektermen op deze manier toepassen:

  • ‘horloge dat eruit ziet als rolex’
  • ‘horloge voor minder dan 1000 euro’
  • ‘horloge van een merk zoals rolex’

Je kunt deze termen bijvoorbeeld op product- of categoriepagina’s verwerken, maar je kunt ook aparte landingspagina’s en blogartikelen creëren om zo meer bezoekersverkeer te genereren.

Hoe meer content je publiceert en hoe vaker je dit doet, hoe sneller je website hoog in Google zal ranken. En hoe groter daarmee de kans op een hogere omzet.

retail

Hoe schrijf je een goed zoekmachine geoptimaliseerde tekst?

Het regelmatig publiceren van Google, kan jouw website dus hoog in Google laten scoren. Echter is het daarbij wel van belang dat de teksten die je publiceert, zoekmachine geoptimaliseerd zijn. Maar hoe schrijf je nou eigenlijk goede, zoekmachine geoptimaliseerde teksten? Dat gaan wij nu vertellen!

Waarom schrijven we SEO-teksten?

Om te weten te komen hoe je goede SEO-teksten schrijft, is het eerst belangrijk om te weten wat het doel van zoekmachine optimalisatie eigenlijk is. We schrijven zoekmachine geoptimaliseerde teksten, zodat Google beter begrijpt waar een tekst over gaat. Hoe beter Google dat snapt, hoe beter de zoekmachine een tekst kan ranken in de zoekresultaten. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om Google jouw tekst beter te laten beoordelen. Echter is het wel belangrijk om ervoor te zorgen dat de SEO-tekst goed leesbaar blijft voor gebruikers, omdat zij anders al snel zullen afhaken. Je hebt er natuurlijk niets aan om hoog te scoren in Google, als gebruikers vervolgens toch niet overgaan tot het kopen van producten.

Hoe lang moet een SEO-tekst zijn?

Een SEO-tekst wordt door Google pas serieus genomen als hij minimaal 300 woorden bevat. Echter hecht Google waarde aan lange teksten. Hoe meer woorden jouw tekst bevat, hoe beter dus! Bovendien moet je de kwaliteit van de inhoud van de tekst wel blijven waarborgen. Vertel dingen dus niet dubbelop in de tekst om maar aan zo veel mogelijk woorden te komen.

Kies je voor short tail – of long tail zoektermen?

Eerder in dit artikel werden al een aantal aankoopgerichte zoektermen genoemd. In de wereld van SEO heb je twee soorten zoektermen: short tail en long tail. Short tail zoektermen bestaan uit één woord. De concurrentie op dat woord is vaak hoog, omdat er al meerdere teksten over zijn geschreven. Long tail zoektermen zijn zoektermen die uit meerdere woorden bestaan. Elk woord apart heeft misschien maar een kleine zoekdichtheid, toch vormen ze samen een sterke zoekterm waarmee je hoog kunt scoren in Google. Gebruikers die op long tail zoektermen zoeken, zijn gebruikers die gerichter zoeken. Als jouw webpagina bij hen in de zoekresultaten verschijnt, is de kans groot dat ze daarop zullen vinden wat ze zoeken en tot actie zullen overgaan. Daarom kun je het beste long tail zoektermen gebruiken. De drie eerder genoemde zoektermen in dit artikel, zijn toevallig zulke termen.

Welke zoektermen kun je het beste gebruiken?

Nu je weet dat je het beste long tail zoektermen kunt gebruiken, kun je bepalen welke zoektermen je precies in jouw SEO-teksten wilt gebruiken. Het beste kun je per SEO-tekst een zoekterm gebruiken en een aantal synoniemen daarvan. Hierdoor zal Google goed kunnen begrijpen waar de tekst overgaat en hem beter kunnen ranken in de zoekresultaten. Door middel van een zoekwoordonderzoek, weet je welke zoektermen je het beste kunt gebruiken. In dit artikel lees je hoe je een zoekwoordonderzoek kunt uitvoeren.

Waar kan ik de zoekterm het beste plaatsen?

Heb je een zoekterm gevonden waarover je een SEO-tekst wilt schrijven? Nu is het de kunst om de zoekterm precies voldoende voor te laten komen in de tekst. Een zoekwoorddichtheid van 1 tot 3% is al genoeg. Bovendien zijn er een aantal plekken in de tekst waar je een zoekterm het beste kunt plaatsen.

Dat zijn deze plekken:

  • (het liefst vooraan) in de titel.
  • In een tussenkop.
  • In de eerste 100 woorden.
  • In de laatste 100 woorden.

Tevens is het een goed idee om een aantal synoniemen van de zoekterm in jouw tekst te verwerken. Hierdoor kun je eventueel ook op deze termen gevonden worden en begrijpt Google nog beter wat de inhoud van de tekst is.

Kan ik werken met tussenkopjes?

Jazeker! Tussenkopjes brengen structuur aan in een tekst. Google ‘scant’ een pagina van boven naar beneden. Hierbij is het voor Google erg handig als jouw tekst tussenkopjes bevat. Bovendien is het voor bezoekers ook fijner om een gestructureerde tekst te lezen. Je kunt een tekst structureren door heading tags (H1, H2, H3, H4, H5 en H6) erin aan te brengen. Deze heading tags lopen in volgorde van relevantie af, waarbij H1 voor de titel wordt gebruikt, H2 voor de kopjes, H3 voor de subkopjes enzovoorts. Om een tekst goed zoekmachine geoptimaliseerd te houden, kun je per (sub)kopje het beste niet meer dan 150 woorden schrijven.

Om een tekst verder goed te optimaliseren kun je een meta title en meta description maken. De meta title is de titel die jouw webpagina in Google krijgt en de meta description zijn de paar regels die eronder staan.

Hoe zit dat met afbeeldingen?

Afbeeldingen kun je prima aan een SEO-tekst toevoegen. Ze vormen een fijne afwisseling met de tekst. Als je afbeeldingen ook nog eens zoekmachine optimaliseert, kun je via Google Afbeeldingen bezoekers naar jouw website krijgen. Het goed zoekmachine optimaliseren van een afbeelding, begint al bij de bestandsnaam ervan. Maak van de bestandsnaam een kortbondige beschrijving van wat op de afbeelding te zien is. Wanneer je de afbeelding aan de tekst toevoegt, is het belangrijk dat je hem een alt-tag en title tag geeft. Deze tags geven jou de mogelijkheid om aan Google te vertellen wat op het plaatje te zien is. Hierdoor kan Google de afbeelding beter indexeren in Google Afbeeldingen.

Al met al komt er best wel wat kijken bij het zoekmachine optimaliseren van blogartikelen en landingspagina’s. Door de tips in dit artikel, kun je daar nu zelf mee aan de slag gaan. Wil je toch liever jouw teksten laten optimaliseren door een SEO-expert? De SEO-expert van Webton helpt je hier graag bij!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!