27-08-2018

Google Rankbrain: machine learning

Van content naar context met Google Rankbrain

Slimme machines die de wereld overnemen: het vormt het script van diverse bekende kaskrakers. Hoewel dit scenario in de nabije toekomst nog onwaarschijnlijk is, worden er ontegenzeglijk grote stappen gezet op het gebied van kunstmatige intelligentie.

Met name machine learning, een methode waarbij computers zichzelf nieuwe vaardigheden aanleren, is de laatste tijd sterk in opkomst. Google zou Google niet zijn als het deze innovatieve technologie niet zou benutten om zijn diensten te optimaliseren.

Zelflerende technologie voor betere resultaten

Enkele jaren geleden kocht de zoekgigant het bedrijf Deepmind, dat gespecialiseerd is in het creëren van machines met zelflerende capaciteiten op het gebied van spelletjes. Een computer leert hierdoor spelenderwijs niet alleen van eerder gemaakte fouten, maar blijkt ook in staat om een strategie te ontwikkelen om in de toekomst betere resultaten te behalen.

Een interessante techniek voor Google, want ook de zoekmachine probeert continu om zoekmachinegebruikers betere resultaten voor te schotelen. Machine learning vormt dan ook de ideale aanvulling op de conventionele algoritmes die de zoekresultaten bepalen. Hoe slimmer de zoekmachine, hoe beter gebruikers op maat worden bediend.

Rankbrain beoordeelt website als geheel

Het resultaat van Google’s aankoop is inmiddels geïmplementeerd en heeft de toepasselijke naam Rankbrain gekregen. Het voornaamste verschil ten opzichte van eerdere algoritmes is dat Rankbrain geen berekening maakt op basis van honderden vooraf bepaalde ranking factoren. De techniek is daarentegen gebaseerd op een grote hoeveelheid door medewerkers ingevoerde trainingsdata.

De medewerkers van Google zoeken websites uit van de hoogst mogelijke kwaliteit, die in de praktijk bijzonder populair blijken bij bezoekers. Rankbrain analyseert deze websites en ontwikkelt op grond hiervan vervolgens een geheel eigen algoritme. Hierdoor ziet Rankbrain een website en de online sociale signalen daaromheen als één geheel en niet als honderden afzonderlijke ranking factoren.

rankbrain

Context allesbepalend voor zoekresultaten

Inmiddels is Rankbrain, na links en content, tot het belangrijkste ranking signaal uitgegroeid. Google voorziet het zelflerende systeem ondertussen regelmatig van nieuwe trainingsdata om te analyseren. De techniek wordt hierdoor steeds beter en efficiënter in het beoordelen van websites en de toegevoegde waarde voor de bezoeker.

Een allround website die op zoveel mogelijk facetten hoog scoort, is dan ook de beste langetermijnstrategie om hoog in Google te scoren. Het gaat door Rankbrain namelijk niet langer om de content alleen, maar vooral ook om de context daaromheen. Het totaalplaatje rondom een website is belangrijker dan ooit tevoren.

Hoe speel ik hierop in?

Schrijf je bijvoorbeeld veel content maar wordt deze nauwelijks gedeeld op social media? Dan kan Rankbrain dit als een signaal opvatten dat je website geen inhoudelijke meerwaarde biedt voor lezers. Een eenzijdige focus op on-page SEO of een bepaalde vorm van online marketing levert dan ook niet langer de gewenste resultaten op.

Zorg daarom voor een snelle website met waardevolle content en houd je actief bezig met het promoten hiervan op social media. Probeer hiermee zoveel mogelijke positieve berichtgeving omtrent je bedrijf te creëren. Want meer dan ooit tevoren is kwaliteit het leidende criterium om hoog in de zoekmachine te ranken. En dat is natuurlijk precies waar het Google om te doen is.

Hoe optimaliseer je content voor Rankbrain?

Door de komst van Rankbrain is het nog belangrijker geworden dat je de context rondom de content optimaliseert. Echter zijn er ook een aantal factoren waarmee je de content kunt optimaliseren voor Rankbrain. Die staan hieronder omschreven.

Schrijf zo natuurlijk mogelijk

Hoe prettig leesbaarder een artikel is, hoe beter! Probeer daarom zo natuurlijk mogelijk te schrijven. Doe bijvoorbeeld net alsof je het artikel voor een vriend schrijft. Als je zeker wilt weten of het artikel prettig leesbaar is, kun je het door andere mensen laten lezen. Aan de hand van hun oordeel kun je het artikel online zetten of aanpassen.

Kies de juiste plekken voor zoektermen

Het is nog steeds een goed idee om in een artikel zoektermen te verwerken. Google moet namelijk nog steeds kunnen herkennen waar de tekst over gaat. Verwerk de zoektermen alleen wel zo natuurlijk mogelijk. Het artikel volproppen met keywords is namelijk echt een verouderde tactiek geworden. Een zoekwoorddichtheid van 1% tot 3% is voldoende.

Er is een aantal plekken waar je het beste een zoekterm kunt neerzetten:

  • In de titel van het artikel.
  • Bij de eerste afbeelding in een alt-tag.
  • In de eerste alinea.
  • In een tussenkop.
  • In de laatste alinea.

Wat hierbij erg fijn is om te weten, is dat de combinatie van de zoektermen mag verschillen. Google ziet namelijk geen verschil meer tussen ‘goedkope autoverhuur Nederland’ en ‘Nederland goedkope autoverhuur’. Bovendien herkent Google gerelateerde woorden steeds beter, verwerk die dus ook in het artikel.

Maar vooral: adem in, adem uit

Rankbrain wordt door Google alleen ingezet bij zoektermen die de zoekmachine nog niet kent. Daar wordt nog maar door een klein aantal mensen op gezocht. Maak je daarom niet al te druk over Rankbrain en houd je gewoon aan bovengenoemde tips. Dan komt het helemaal goed!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!