17-10-2016

Google Posts: experiment of de toekomst?

Het afgelopen jaar heeft Google een nieuw content platform met de naam Google Posts getest. De nieuwe functionaliteit is momenteel alleen nog beschikbaar op basis van uitnodiging, maar verwacht wordt dat iedereen in de toekomst toegang krijgt. En wanneer dat eenmaal het geval is, zal het zoekmachinelandschap er nooit meer hetzelfde uitzien…

google-posts

Wat is Google Posts precies?

De introductie van Google Posts in begin 2016 kwam niet geheel als een verrassing. De zoekgigant probeert al jaren eigen social media netwerken van de grond te krijgen, maar faalt hier keer op keer in. Google Buzz is inmiddels niet meer dan een schim uit het verleden en ook Google Plus lijkt zijn langste tijd te hebben gehad.

Het bedrijf moest daarom met iets nieuws komen en doet dat in de vorm van Google Posts. Het nieuwe initiatief bevat weliswaar sociale elementen, maar is absoluut geen sociaal platform te noemen. Wat het volgens Google wél is, is een content platform.

Particulieren en bedrijven worden hiermee in staat gesteld hun content direct aan de bovenkant van de zoekresultaten te plaatsen, voor elke zoekopdracht die de naam van de persoon of het bedrijf bevat. Zoals we al gewend zijn van de AMP carousel, wordt content hierbij in kaartvorm weergegeven, zodat de gebruiker van links naar rechts kan scrollen tussen de afzonderlijke items.

Wat zijn de voordelen van Google Posts?

Met Google Posts probeert de zoekmachine te voorzien in een behoefte die op dit moment nog niet wordt gedekt. De zoekresultaten fungeren nu nog vooral als een soort tussenpersoon tussen een merk en de bijbehorende doelgroep, maar brengen beide partijen niet direct in contact met elkaar. De gebruiker moet immers eerst nog klikken op een zoekresultaat om doorgeleid te worden naar een website.

Google wil de laatste stap in dit proces wegnemen door gebruikers in de zoekresultaten direct in contact te brengen met de persoon of onderneming waar ze op zoeken. Dagelijks zoeken miljoenen mensen in de zoekmachine informatie over bekende personen en organisaties, dus deze gebruikersgroep zal zeker baat hebben bij de nieuwe functie.

Het creëren van content voor Google Posts is daarnaast simpel, snel en doeltreffend. Het is mogelijk om tekst, afbeeldingen en video’s te publiceren en deze zijn na publicatie direct zichtbaar in de zoekresultaten. Gebruikers kunnen het bericht vervolgens eenvoudig delen via sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en LinkedIn.

De toekomst van het platform

Op dit moment is Google Posts niet meer dan een experiment van de zoekmachine. Er geldt een wachtlijst voor personen of bedrijven die willen deelnemen en Google is kieskeurig met het versturen van uitnodigingen. Tot op heden zijn de resultaten van het content platform echter veelbelovend. Veel SEO-specialisten verwachten daarom dat Google het nieuwe project vroeg of laat open zal stellen voor iedereen.

Dit zal naar verwachting een enorme impact hebben op zoekmachine rankings. Content van Google Posts wordt namelijk zeer prominent bovenaan de zoekresultaten weergegeven en bevat afbeeldingen, video’s en links. Dit maakt de content zó aantrekkelijk voor gebruikers, dat het ten koste zal gaan van de kliks op andere zoekresultaten – zowel betaald als organisch.

Ook biedt het real-time karakter van de content veel mogelijkheden voor retailers en specialisten in zoekmachine optimalisatie. Aanbiedingen of tijdelijke acties kunnen direct in de zoekresultaten worden weergegeven en de conversie van een webwinkel flink verhogen.

Het is afwachten of en wanneer Google de functionaliteit definitief introduceert. Wil je er alvast mee experimenteren? Klik dan hier om je in te schrijven voor de wachtlijst.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!