De grote Google Penguin Update

Nee, SEO is niet dood na de Google Penguin update in 2012. Maar je moet wel beter nadenken over je SEO-strategie.

Google Penguin afbeeldingDe Google Penguin update betekende een grote verandering. Had je een stabiele authority site met concurrerende trefwoorden die normaal in de top vijf voorkwam? Dan kon je nu zomaar ineens helemaal geen ranking meer hebben.

De crux zit hem veelal in de manier waarop linkbuilding wordt bedreven. Zomaar links uitwisselen met willekeurige zakelijke relaties kan zelfs averechts werken voor rankings.

We hebben de data geanalyseerd voor je

Dankzij Microsite Masters hebben we historische ranking-gegevens van duizenden websites. Deze data hebben we geanalyseerd voor en na de Google Penguin update. Dus sites die het nog steeds prima doen en sites waarvan de ranking omlaag is getuimeld. Door deze gegevens te doorzoeken (een mooie grote steekproef) kregen we een goed beeld. De gevonden resultaten helpen je verder. Lees verder en je weet hoe je in de toekomst de beste sites kunt bouwen en ranken.

De Google Penguin update heeft twee belangrijke punten duidelijk gemaakt:

  1. Distributie van ankertekst
  2. Relevantie van links

We leggen ze hieronder uit voor je.

1. Distributie van ankertekst

Als eerste hebben we gekeken naar het over-optimaliseren van links. Daarbij keken we naar de distributie van de ankertekst. Bij zowel sites die nog steeds stabiel zijn als sites die gedaald waren.

We waren vooral geïnteresseerd in welk percentage van die links beschikte over duidelijke keyword-ankertekst (zoals “blauwe widgets”). Die vergeleken we met elk ander type ankertekst (bijvoorbeeld “blauwewidgets.com” of “de nummer één site voor widgets”).

Grafiek Google Penguin updateGrafiek grote Google Penguin updateElke site die negatief beïnvloed werd, had een “geld-trefwoord” als ankertekst in meer dan 60% van de inkomende links. De sites die niet beïnvloed werden door de update hadden veel willekeuriger percentages. Kortom: zorg dat minder dan 50% van je ankertekst voor inkomende links bestaat uit “geld-trefwoorden”.

Website penaltys ankertekstenDe bovenstaande grafiek gaat over de URL-structuur. Slechts 5% van de beïnvloede sites had twee of meer van hun vijf meest algemene ankerteksten in de URL-structuur. Aan de andere kant was bij bijna de helft van de niet-beïnvloede sites hetzelfde het geval. Google heeft dus een straf voor over-optimalisatie van links geïntroduceerd.

Matt Cutts riep specifiek pagina’s op die probeerden om relevantie na te bootsen of gewoon helemaal niet relevant waren. Hij gaf een overdreven voorbeeld van wat je moet vermijden.

Dit biedt inzicht in wat Google op het oog heeft. Namelijk links die niet relevant zijn en die daarom niet waarschijnlijk op natuurlijke wijze worden gemaakt. Het zal niemand verbazen dat Google deze wil vermijden. Want hoe kan een “bronvermelding” of “aanbeveling” geldig zijn als de link niets te maken heeft met de pagina?

We besloten om dit te testen aan de hand van de bovenste links van alle sites in ons onderzoek. Onze vraag: hoeveel van die links zijn afkomstig van sites die zich in dezelfde, soortgelijke of gerelateerde niches bevinden?

Websites zelfde niche bestraftWebsites niet-relevante sites linksUit deze gegevens blijkt iets heel belangrijks. Bestrafte sites hadden in het algemeen heel weinig links afkomstig van domeinen en websites in dezelfde niche. Uit de cijfers blijkt duidelijk dat het prima is om links te hebben die afkomstig zijn van niet-relevante sites. Maar vul die links dan wel aan met links afkomstig van sites die relevant zijn voor jouw site.

Conclusie: Wat is Google aan het doen?

We hebben zojuist de “acties” aangetoond die Google onderneemt door een van de best mogelijke datasets te evalueren. Het mag dus duidelijk zijn dat Google probeert om over-optimalisering van links te voorkomen. De ankertekst en het hoger waarderen van links van relevante sites dan die van niet-relevante sites staan daarbij centraal.

De ankertekst is eenvoudig te manipuleren. Maar het verkrijgen van links van websites in soortgelijke niches en met relevante content is moeilijker. Het is duidelijk dat dit feit en de eenvoudige mogelijkheid tot manipulatie Google hebben genoodzaakt tot deze update.

Goed linkbuilden? Webton helpt je verder!

Hulp nodig bij het ontwikkelen van een veilige en effectieve linkbuildingcampagne? Neem vrijblijvend contact op met de experts van Webton via 074 – 3030400 of stuur een mailtje naar info@webton.nl.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!