08-05-2012

08/05/12 – De grote Google Penguin Update

Penguin Analysis: SEO is niet dood, maar u moet slimmer te werk gaan (en vijf eenvoudige manieren om dat te doen!)

Google Penguin afbeeldingDe nieuwe update van Google Penguin betekende een grote verandering die SEO-gebruikers nogal heeft verontrust, zowel black hats als white hats. Het lijkt erop dat veel mensen die zich voorheen als “professionals” beschouwden, nu stomverbaasd zijn dat hun stabiele authority sites met concurrerende trefwoorden die normaal in de top vijf voorkwamen, nu helemaal geen ranking meer hebben.

Nooit eerder werd zo vaak gefluisterd (al dan niet voor de grap) dat SEO dood is. Dat brengt ons bij het volgende…

De belangrijkste vraag die iedereen nu stelt is:

Wat heeft deze update gedaan en hoe kan ik de situatie weer herstellen? (Bijvoorbeeld door dit artikel te lezen…!)

Microsite Masters beschikt over historische ranking-gegevens van duizenden websites en bevindt zich daarmee in een unieke positie. We hebben gegevens over sites die het nog steeds prima doen en we hebben gegevens over sites waarvan de ranking omlaag is getuimeld. We hebben besloten om al deze gegevens te doorzoeken (wat een mooie grote steekproef oplevert) en de gevonden resultaten, hoewel niet onverwacht voor ons, moeten u een duidelijke aanwijzing geven over hoe u in de toekomst het beste sites kunt bouwen en ranken.

OK, en dan nu waar het echt om gaat. Wat hebben we gevonden?

Het over-optimaliseren van links is op dit moment een van de meestbesproken onderwerpen onder SEO-ers, dus daar hebben we als eerste naar gekeken. We keken naar de sites die in de ranking omlaag waren getuimeld en naar de sites waarbij dit niet het geval was en bij allebei keken we naar de distributie van hun ankertekst.

Meer specifiek waren we geïnteresseerd in welk percentage van die links beschikte over ankertekst voor trefwoorden waarvoor de site probeerde de SERP-zichtbaarheid te optimaliseren (zoals “blauwe widgets”) vergeleken met elk ander type ankertekst (bijvoorbeeld “blauwewidgets.com”, “blauwe widgets | de nummer één site voor widgets”, “klik hier” of alles wat geen trefwoord was dat meetbaar zoekvolume bevatte).

Grafiek Google Penguin updateGrafiek grote Google Penguin updateWat betekent dit? Het betekent dat elke site waarnaar we keken die negatief beïnvloed werd door de Penguin update een “geld-trefwoord” als ankertekst had in meer dan 60% van de inkomende links. Aan de andere kant hadden de sites die niet beïnvloed werden door de update veel willekeuriger percentages. Dat meer dan 60% van de ankertekst een geld-trefwoord was garandeerde niet dat uw site zou worden gestraft (veel van de niet-beïnvloede sites hadden net zulke slechte cijfers), maar als minder dan 50% van uw ankertekst voor inkomende links bestond uit “geld-trefwoorden” is praktisch gegarandeerd dat deze update geen invloed op u heeft.

Website penaltys ankertekstenAls we kijken naar de bovenstaande informatie die wij hebben samengesteld, dan blijkt daaruit praktisch hetzelfde. Uit de bovenstaande grafiek blijkt dat slechts 5% van de sites die werden beïnvloed door de update een URL-structuur (bijv.: blauwewidgets.com) hadden als twee of meer van hun vijf meest algemene ankerteksten. Aan de andere kant was bij bijna de helft van de niet-beïnvloede sites hetzelfde het geval. Wat betekent dat? De meesten van u zullen zeggen dat dit een duidelijk voorbeeld is van het feit dat Google een straf voor over-optimalisatie van links heeft geïntroduceerd (of op zijn minst een devaluatie van over-geoptimaliseerde links) en dat is absoluut het geval.

Toch is dit slechts de helft van wat we hebben ontdekt (en dan nog de minst belangrijke helft!) Als deze update niet alleen gericht is op over-optimalisatie, wat wordt er dan nog meer mee beoogd?

In een recente post van Matt Cutts riep hij specifiek pagina’s op die probeerden om relevantie na te bootsen (of gewoon helemaal niet relevant waren) en gaf een overdreven voorbeeld van wat moet worden vermeden.

Hoewel dit een beetje extreem voorbeeld is, biedt het wel inzicht in wat Google op het oog heeft, namelijk links die niet relevant zijn (en die daarom niet waarschijnlijk op natuurlijke wijze worden gemaakt). Het zal niemand verbazen dat Google deze wil vermijden. Want hoe kan een “bronvermelding” of “aanbeveling” (waaruit het concept van het “waarderen” van links is ontstaan) geldig zijn als de bronvermelding of link absoluut niets te maken heeft met de pagina of site waarop deze zich bevindt?

We besloten om dit te testen aan de hand van de bovenste links van alle sites in ons onderzoek om te kijken hoeveel van die links afkomstig waren van sites die zich in dezelfde, soortgelijke of gerelateerde niches bevinden.

Websites zelfde niche bestraftWebsites niet-relevante sites linksUit deze gegevens blijkt iets heel belangrijks: bestrafte sites hadden in het algemeen heel weinig links afkomstig van domeinen en websites in dezelfde niche. Uit de cijfers blijkt duidelijk dat het in orde en waarschijnlijk nuttig is om links te hebben die afkomstig zijn van niet-relevante sites, maar niettemin is het belangrijk om die links aan te vullen met links afkomstig van sites die relevant zijn voor het onderwerp van uw site.

Conclusie: Wat is Google aan het doen?

We hebben zojuist de “acties” aangetoond die Google onderneemt door een van de beste datasets die er bestaan te evalueren voor een case study. Het mag dus duidelijk zijn dat Google probeert om over-optimalisering van links te voorkomen in termen van het gebruik van ankertekst en het hoger waarderen van links van relevante sites dan die van niet-relevante sites in termen van SERP-zichtbaarheid voor de gepromote site.

Als we deze twee feiten apart bekijken, dan moet u twee verschillende dingen doen. Als we echter de twee resultaten tezamen bekijken, dan komt er nog een interessanter stuk informatie uit naar voren: Google probeert het gebruik van “ankertekst” met “weinig contentrelevantie van linking sites” als een signaal van primaire linkrelevantie (of “kwaliteit”) te vervangen of af te waarderen.

SEO-ers hebben in de afgelopen tien jaar aangetoond dat ankertekst eenvoudig te manipuleren is. Maar het verkrijgen van links van websites of pagina’s in soortgelijke niches en met relevante content voor het trefwoord dat u probeert te ranken is in het algemeen veel moeilijker te manipuleren. Het is duidelijk dat dit feit en de eenvoudige mogelijkheid tot manipulatie Google hebben genoodzaakt tot deze update.

Ook is het zo dat, anders dan twee of drie jaar geleden, de technologie om de niche van een domein of webpagina te bepalen inmiddels veel eenvoudiger en goedkoper is geworden. Dat betekent dat vertrouwen op ankertekst lang niet meer zo’n grote “ranking-factor” is als vroeger, toen het veel moeilijker was om contentrelevantie op grote schaal te bepalen.

Dat is allemaal heel interessant! Maar wat moet ik nu doen? (Ik ben lui en Google updates interesseren me niks. Ik wil alleen ranken!)

Methode 1: Creëer microsites

3d internet browser windowsWat zijn dat? Naast het feit dat wij microsites belangrijk genoeg vinden voor SEO om ze als woord in onze bedrijfsnaam op te nemen, zijn ze in het verleden een geweldig hulpmiddel geweest om sites te ranken, en dat blijven ze ook na deze update. Microsites zijn (vrij) kleine onderwerpgerichte sites die nuttige content leveren met betrekking tot uw niche en ervoor zorgen dat uw hoofdsite wordt vermeld als primaire bron. Google wil dat het internet wordt gevuld met sites die gebruikers leveren waar ze naar op zoek zijn en autoriteit verlenen aan sites die relevant zijn voor wat gebruikers zoeken. Door kleinere sites met een “hogere kwaliteit” te maken vergroot u uw aanwezigheid in uw niche en kunt u die grotere zichtbaarheid gebruiken om relevante en gezaghebbende positieve ranking-signalen naar uw hoofdsite te sturen.

Methode 2: Blognetwerken van hoge kwaliteit

Privé-netwerk contentDit is misschien de meest “black hat” oplossing, maar nog steeds effectief. Recentelijk hebben ALN en BMR bewezen dat netwerken van lage kwaliteit die te mooi leken om waar te zijn, dat ook inderdaad waren.

Er kan niet langer worden volstaan met privé-netwerken met kleine hoeveelheden content, ankertekst die slecht geplaatst is binnen de context van het artikel, geen (of heel weinig) verantwoording op het gebied van contentkwaliteit, andere netwerkbrede hiaten in voetafdrukken en over het algemeen kwalitatief slechte attributen.

Een volledig geïnternaliseerd niche-blognetwerk (wat in werkelijkheid een groep microsites is), is nog net zo effectief als vroeger en in het algemeen selectiever dan grote publieke blognetwerken om te zorgen voor goede kwaliteitscontrole en het vermijden van voetafdrukken. Meer hierover later!

Methode 3: Diversifieer ankertekst

Eieren afbeeldingAls u zelf links bouwt, dan heeft u waarschijnlijk al een besluit genomen waar u X (in tijd of in geld) wilt besteden aan ankertekst met “een term die ik wil ranken” of “een term die van nature voorkomt maar die ik niet probeer te ranken”. Hoewel u weet dat u een natuurlijke mix van allebei nodig hebt, kiest u als SEO-er die met zo’n beslissing wordt geconfronteerd meestal de eerste optie, want… het is niet leuk om tijd en geld te besteden aan het bouwen van links die waarschijnlijk niet direct helpen bij het ranken! Stop daarmee en zorg ervoor dat meer dan 50% van uw links ankertekst geen trefwoord bevat dat u wilt ranken.

Welke ankertekst moet u gebruiken? Uit de gegevens die we hebben geëvalueerd bleek dat “MySiteDomain.com”, “MySiteDomain”, “http://mysitedomain.com”, “http://www.mysitedomain.com”, “De titel van mijn website”, “hier” en “de titel van een van mijn H1’s (die geen trefwoord bevat dat ik wil ranken)” algemeen werden gebruikt als ankers op sites die niet werden beïnvloed door de meest recente Google update en die waarschijnlijk een goed uitgangspunt zijn voor de toekomst.

Methode 4: Meedoen met Google

Meedoen met GoogleGa voor volledig legitieme white hat links! Alle bovengenoemde punten zijn manieren om een “natuurlijk” backlink-profiel te emuleren. Dat wil zeggen manieren om uw site eruit te laten zien als white hat, ondanks het feit dat u misschien hier en daar een beetje heeft gesmokkeld. De andere (vaak vergeten) methode is om daadwerkelijk white hat-strategieën te gebruiken!

Schrijf als gast legitieme posts op niche sites, zoek manieren om media-aandacht te krijgen (HARO is waarschijnlijk een van de eenvoudigste manieren om nieuwe verhalen met betrekking tot uw niche te vinden). Tenslotte, zoals we al eerder bespraken, zorgt virale marketing niet alleen voor een heleboel bezoekers, maar ook voor een ton aan legitiem link-vermogen.

Methode 5: Exploiteer uw SEO sites als een echte onderneming

Een van de meest opvallende dingen die ik zag bij het doornemen van onze enorme hoeveelheden gegevens was dat sites die zichzelf afschilderden als een “onderneming” het een heel stuk beter deden dan sites die zichzelf zagen als een manier om traffic van Google te verkrijgen en dat in te zetten om geld te verdienen.

Wat betekent dit? Een heleboel, maar in elk geval dat moet worden gekeken naar andere bronnen van traffic naast Google. Niet alleen wordt u daardoor minder afhankelijk van Google en hun schijnbaar wispelturige SERP-activiteiten, maar die andere bronnen van traffic zullen u bijna zeker indirect helpen om uw site een betere ranking te bezorgen bij Google.

Bonusmethode: Breng regelmatig een bezoek aan de Webton Blog!

Elk van de hierboven genoemde punten is een post op zichzelf waard en dat is precies wat er in de komende paar weken gaat gebeuren. Dus neem regelmatig een kijkje om te zien of de genoemde vijf punten inmiddels verder zijn uitgewerkt tot een volledige blogbijdrage!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!