12-03-2015

Google onderzoekt nieuwe ranking methode

13 maart 2015

De ranking van een webpagina wordt op dit moment nog sterk beïnvloed door de hoeveelheid externe links naar die pagina. Hoe meer links, hoe betrouwbaarder de pagina volgens Google is. Dit systeem heeft één groot nadeel: het is gebaseerd op kwantiteit in plaats van kwaliteit.

Internet wordt namelijk overspoeld door onjuiste berichtgeving. Anti-vaccinatie websites behalen topposities in Google en nieuwsberichten vol met vergezochte samenzweringstheorieën verspreiden zich als een lopend vuurtje over het web. Inhoudelijke juistheid heeft nog geen invloed op de positie van een webpagina in de zoekresultaten.

Kwaliteit is hierdoor ondergeschikt aan populariteit, terwijl kwaliteit juist datgene is wat Google haar gebruikers wil bieden. Dit is altijd al het streven van het bedrijf geweest, maar nog nooit eerder was er een methode om inhoudelijke betrouwbaarheid te meten. Populariteit in de vorm van externe links was hierdoor een bruikbaar substituut. Gelukkig belooft hier op termijn verandering in te komen.

Kwaliteit minstens zo belangrijk als populariteit

Google onderzoekt momenteel namelijk een methode om kwaliteit een bepalender factor te maken bij de totstandkoming van de zoekresultaten. Feitelijkheden worden hierbij als maatstaf voor kwaliteit genomen. Hoe meer feitelijke onjuistheden een webpagina bevat, hoe sneller deze in de zoekresultaten zal dalen. En hoe meer correcte gegevens een website presenteert, hoe gunstiger de gevolgen van deze betrouwbaarheid zullen zijn voor de ranking.

Het nieuwe algoritme analyseert de betrouwbaarheid van websites aan de hand van Google’s zogenaamde Knowledge Vault. Dit is een gigantische database met maar liefst 2,8 miljard gegevens die door vooraanstaande experts in elk vakgebied als feiten worden gezien. De informatie op websites wordt door het nieuwe rekenmodel van Google vergeleken met de beschikbare data in de Knowledge Vault.

Wanneer de data conflicteert, is dit een signaal dat de website in kwestie onjuiste informatie bevat en hierdoor minder betrouwbaar is. Het algoritme is reeds in de praktijk getest en doorstond de proef glansrijk. 119 miljoen websites werden geanalyseerd op betrouwbaarheid en de uitkomsten werden steekproefsgewijs vergeleken met resultaten van menselijke analyses.

Ranking methode van de toekomst

De nieuwe methode bleek uitstekend te werken en wordt hierdoor door Google als waardevolle aanvulling op het huidige ranking algoritme gezien. De nieuwe methode geldt ook voor websites die reeds over een gigantische hoeveelheid externe links beschikken.

Populariteit krijgt hierdoor dus eindelijk serieuze concurrentie van kwaliteit als ranking factor en betrouwbaarheid schaart zich naast reputatie als belangrijke beïnvloeder van zoekmachineresultaten. Wat ons betreft een uitstekende ontwikkeling! Wanneer de nieuwe rankschikkingsmethode wordt ingevoerd, is vooralsnog onbekend.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!