31-05-2016

Google maakt AdWords mobielvriendelijker

Anno 2016 zijn bezoekers steeds vaker afkomstig van mobiele apparaten. Om in te spelen op deze ontwikkeling, voert Google op korte termijn diverse veranderingen in AdWords door. Hierdoor wordt het gemakkelijker voor adverteerders om mobiele advertenties te plaatsen en kan de doelgroep gerichter worden aangesproken.

seo adwords

Meer ruimte voor tekstadvertenties

Afgelopen februari werd reeds bekend dat Google stopt met advertenties in de rechterkolom van de zoekresultaten. De zoekmachine koos hiervoor om een consistente weergave op verschillende apparaten te garanderen. Op de kleine schermen van mobiele apparaten werd de rechterkolom immers niet weergegeven, terwijl dit op desktop computers nog wel het geval was.

Nu de weergave van de zoekresultaten op verschillende devices grotendeels gelijk is, komt Google met een nieuwe verandering. Adverteerders krijgen namelijk meer ruimte voor hun boodschap in tekstadvertenties. De karakterlimiet gaat van 1 regel van 25 karakters naar 2 regels van 30 karakters en de beschrijving wordt verlengd van 2 regels van 35 karakters naar 1 regel van 80 karakters.

Responsive display advertenties

Een goede weergave van advertenties op uiteenlopende mobiele apparaten is vaak een flinke uitdaging voor adverteerders. Individuele advertenties moeten nogal eens aangepast worden om op het device van de doelgroep optimaal te worden weergegeven. Met Responsive Display Ads introduceert Google later dit jaar een nieuw hulpmiddel dat dit proces volledig automatiseert.

Adverteerders moeten alleen nog een titel, beschrijving, URL en afbeelding invoeren en Google zorgt er vervolgens voor dat de advertentie geheel responsive is. Hierdoor sluiten advertenties beter aan op de andere content op een webpagina, waardoor de gebruikerservaring beter is en de Click Through Rate in Google in potentie wordt verhoogd.

Bodaanpassingen voor verschillende devices

Tot 2013 was het in AdWords nog mogelijk om bodaanpassingen te doen voor specifieke apparaten zoals tablets. Daarna besloot Google deze functionaliteit echter te verwijderen. Nu het mobiele internetverkeer fors is gestegen en mobiele advertenties een steeds groter aandeel veroveren, herziet de zoekmachine zijn eerdere besluit.

Binnenkort kunnen adverteerders weer individuele bodaanpassingen doen voor elk type device, waaronder desktop computers, mobiele telefoons en tablets. Daarnaast wordt het mogelijk om per apparaat biedingen tot wel +900% uit te brengen, waardoor adverteerders hun advertentiebudget gerichter kunnen uitgeven om AdWords nog effectiever te maken.

Nieuwe lokale zoekadvertenties

Uit statistieken van Google blijkt dat locatiegebaseerde mobiele zoekopdrachten tegenwoordig 50% sneller groeien dan andere mobiele zoekopdrachten. Zo’n 30% van alle mobiele zoekopdrachten die tegenwoordig in Google worden ingevoerd, zijn op een of andere manier gerelateerd aan een locatie. Hieruit blijkt dat de scheidslijn tussen online en offline ervaringen steeds dunner wordt.

Google probeert hierop in door het voor adverteerders eenvoudiger te maken om advertenties te optimaliseren voor lokaal mobiel zoekverkeer. Met behulp van locatie-extensies wordt het onder meer mogelijk om in Google Maps zaken als het bedrijfslogo, de winkelvoorraad en productaanbiedingen weer te geven.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!