24-05-2016

Google introduceert Rich Cards

De weergave van Google’s zoekresultaten is continu aan verandering onderhevig. Daar waar resultaten vroeger alleen nog als tekst werden gepresenteerd, zien we tegenwoordig steeds vaker rich snippets waarbij teksten onderdeel uitmaken van Structured Data Markup met elementen zoals reviewsterren en afbeeldingen.
Het belang van Structured Data Markup is tegenwoordig groot (zie punt nummer 4 van dit artikel) en rich snippets worden door Google dan ook steeds verder doorontwikkeld. De nieuwste creatie in dit opzicht zijn rich cards, die eigenlijk als een soort uitbreiding van rich snippets gezien kunnen worden. De benodigde soort schema markup is dan ook vergelijkbaar.

rich cards

Zoekresultaten nog gebruiksvriendelijker

Pagina’s met rich card markup worden in de zoekresultaten weergegeven in de vorm van een kaart. Deze kaart bevat informatie zoals relevante afbeeldingen, het aantal beoordelingen, de gemiddelde reviewscore en prijzen. De gebruiker kan zo in één oogopslag zien of de pagina relevant is voor zijn zoekbehoefte, zonder hiervoor lange teksten te hoeven lezen.

Rich cards worden bovenaan de organische zoekresultaten weergegeven, in een zogenaamde carrousel waarbij de gebruiker van links naar rechts kan scrollen. Qua uiterlijk doen deze carrousels erg denken aan de Google Shopping resultaten die gebruikers zien wanneer ze in de zoekmachine naar een specifiek product zoeken.

Meer opvallen zonder daarvoor te betalen

Het grote verschil met Google Shopping advertenties is echter dat rich cards op organische wijze in de zoekresultaten verschijnen, terwijl het onderscheidend vermogen net zo hoog is. Rich cards zijn daarmee een uitstekende optie voor marketeers om beter op te vallen in de zoekresultaten en de doelgroep gerichter te kunnen targeten.

Rich cards worden alleen nog weergegeven voor mobiele zoekresultaten in de Verenigde Staten. Daarnaast zijn ze momenteel op slechts 2 categorieën van toepassing, namelijk films en recepten. Google onderzoekt naar verluidt wel of er mogelijk meer toepassingen zijn voor rich cards. Ongetwijfeld zullen de mogelijkheden in de toekomst dan ook worden uitgebreid.

Nieuwe functionaliteit in Search Console

Google heeft zijn Structured Data Testing Tool inmiddels een update gegeven om webmasters te ondersteunen bij het gebruik van rich cards. De schema markup voor rich snippets is volgens Google nog altijd ongewijzigd. Hier vind je enkele voorbeelden van de benodigde markup voor de verschillende soorten rich snippets en rich cards.

De snelle ontwikkelingen rondom Structured Data Markup hebben ook gevolgen voor de wijze waarop SEO-specialisten statistieken beoordelen. Zo zal Google op termijn zogenaamde rich results aan Search Console toevoegen, waarmee marketeers kunnen zien hoe hun rich snippets en rich cards scoren in de zoekresultaten. Natuurlijk houden wij je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen hieromtrent.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!