17-05-2016

Google experimenteert: zoekresultaten

Google experimenteert met weergave zoekresultaten

Google wil gebruikers de best mogelijke ervaring bieden en experimenteert daarom regelmatig met diverse elementen in de zoekmachine. Onlangs signaleerden wij een nieuwe verandering in de zoekresultaten, waar titels en beschrijvingen plotsklaps langer worden weergegeven. Deze wijziging kan diverse gevolgen hebben voor online marketeers.
zoekresultaten

Grote invloed title tag en meta description

Titels en beschrijvingen, beter bekend als title tags en meta descriptions, spelen van oudsher een belangrijke rol in SEO. Eerder schreven wij al hoe je deze elementen kunt benutten om in Google’s zoekresultaten ‘de klik’ te creëren. Veranderingen op dit gebied kunnen dan ook grote gevolgen hebben voor bestaande SEO-strategieën.

Of de gewijzigde lengte van titels en omschrijvingen blijvend is, valt echter nog te bezien. Google voert wel vaker experimenten uit, waarvan sommigen al in een vroeg stadium worden afgeschoten. Tot op heden komen er uit de SEO-wereld echter louter positieve reacties op de wijziging, waardoor de kans groter is dat deze van permanente aard is.

Langere title tag en meta description

In eerste instantie lijkt de verandering niet wereldschokkend. Daar waar title tags in het recente verleden nog uit 50 tot 60 karakters bestonden, zijn deze nu verlengd tot ongeveer 70 karakters. Dit biedt ruimte aan minimaal enkele woorden extra.

De meta descriptions zijn procentueel gezien zelfs nog verder uitgebreid. Voorheen bood een beschrijving plek aan ongeveer 155 karakters, iets wat nu is verhoogd met maar liefst 100 extra karakters. Dit betekent tevens dat de omschrijving niet langer 2, maar 3 regels in beslag neemt.

Het lijkt erop dat de uitbreiding momenteel nog niet voor alle meta descriptions van kracht is. Veel omschrijvingen worden namelijk nog altijd met 2 regels weergegeven. Waarschijnlijk is Google nog volop bezig met A/B testing.

Hogere CTR dankzij nieuwe zoekresultaten

De verlengde titel tag en meta description zijn niet de enige veranderingen die Google op de zoekresultatenpagina heeft doorgevoerd. Ook featured snippets worden nu weergegeven met andere afmetingen dan voorheen. De featured snippet box is nu weliswaar breder, maar tegelijkertijd minder hoog dan in het verleden het geval was.

Hoewel de wijzigingen ogenschijnlijk subtiel lijken, kunnen de gevolgen wel degelijk groot zijn. Een paar extra woorden in de title tag kunnen bijvoorbeeld al voldoende zijn om de CTR (Click Through Rate) van een pagina flink te doen stijgen. Dit blijkt ook uit de commentaren van diverse SEO-specialisten, die een hogere CTR signaleerden naar aanleiding van de recente wijzigingen.

Ondanks de veelbelovende resultaten is het nog te vroeg om een SEO-strategie op basis van deze ontwikkelingen compleet aan te passen. Google staat bekend om het frequent uitvoeren van testen zoals deze en de zoekgigant kan zomaar besluiten om de wijzigingen terug te draaien. Dit laat onverlet dat elke online marketeer er goed aan doet de situatie nauwlettend in de gaten te houden.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!