23-01-2017

Hoe werkt de Google Disavow Tool?

Hoe gebruik je de Google’s Disavow Tool?

De positie van je website in Google wordt nog altijd in grote mate bepaald door inkomende links. Maar meer geldt hierbij niet altijd als beter. Want belangrijker dan het aantal backlinks, vindt de zoekmachine de kwaliteit ervan. Factoren als content, relevantie en de variatie van het linkprofiel worden daarom streng gecontroleerd.

Streef naar een gevarieerd linkprofiel

Die variatie kan op verschillende manieren tot uiting komen. Te beginnen in de anchortekst, die bestaat uit de zichtbare woorden en letters in een link. Een natuurlijke variatie hierin is van belang om de schijn van manipulatie bij Google te vermijden. Als 99% van de links naar deze website de anchortekst ‘Webton’ heeft, gaan de alarmbellen bijvoorbeeld rinkelen.

Logisch, want dat riekt naar overoptimalisatie. Hetzelfde geldt voor andere factoren zoals een beperkt aantal IP-adressen en verwijzende domeinen. Hoe minder variatie, hoe groter de kans dat één partij voor al deze inkomende links verantwoordelijk is. Hoogstwaarschijnlijk is dat de webmaster zelf, die de ranking van zijn site probeert te boosten met een groter linkprofiel.

En dat kan Google natuurlijk niet ongestraft voorbij laten gaan. De zoekmachine interpreteert dit daarom als negatieve backlinks, die de ranking van je website juist verminderen. Heb jij je ook schuldig gemaakt aan dit soort tactieken? Dan is het zaak om deze links zo snel mogelijk te verwijderen.

Heeft iemand anders de links echter geplaatst? Vraag deze persoon dan om dit ongedaan te maken. Als dit niet lukt, heb je gelukkig nog een troef achter de hand: Google’s Disavow Tool. Hieronder leggen we uit wat deze tool precies doet en hoe je hem gebruikt.

Disavow Tool in Google Search Console gebruiken

De Disavow Tool is standaard aanwezig in Google Search Console en kan gratis worden gebruikt. De letterlijke vertaling van ‘disavow’ is ‘afwijzen’: je wijst de links af die door anderen naar je website zijn aangebracht. Als de afwijzing succesvol verloopt, worden deze backlinks niet langer meegeteld bij het bepalen van de Google ranking.

Het afwijzen van inkomende links via de Disavow Tool is in principe heel eenvoudig. Volg hiervoor onderstaande stappen:

1.      Maak een lijst van ongewenste links

Breng alle negatieve backlinks in kaart waarvan het niet is gelukt om ze te verwijderen. Open Kladblok en plak hierin elke link die je wilt disavowen op een aparte regel. Ook het disavowen van een complete domeinnaam is mogelijk.

Google stelt strenge eisen aan dit tekstdocument. Zo moet het beginnen met een #, gevolgd door de reden waarom het zelf verwijderen van de links is mislukt. Hieronder plak je de links en domeinen die je wilt laten verwijderen. Dat laatste doe je in de vorm van ‘domain:voorbeeldwebsite.nl’.

Want hoewel het mogelijk is om individuele pagina’s te disavowen, is het vaak makkelijker om dat met complete domeinen te doen. Zo voorkom je dat ook andere pagina’s op een website negatieve invloed op jouw ranking kunnen uitoefenen. Sla het tekstdocument op als ‘disavow.txt’.

Zie hieronder een voorbeeld van een Disavow-bestand:

google disavow tool

2.      Log in bij Google Webmaster Tools

Ga naar Google Webmaster Tools en log in met je gebruikersnaam en wachtwoord. Ga vervolgens naar Afgewezen links en selecteer het domein waarvoor je links wilt disavowen.

afgewezen links

3.      Inkomende links afwijzen

Selecteer het eerder gecreëerde tekstbestand disavow.txt en klik op ‘Links afwijzen’. Je krijgt een waarschuwing te zien dat gebruik van de tool gevolgen kan hebben voor je zoekresultaten. Negeer deze – dit is juist waarom je de tool gebruikt.

Hou je ranking nauwlettend in de gaten

Als je de bovenstaande handelingen succesvol hebt uitgevoerd, begint het grote wachten. Google verwerkt niet elk disavowverzoek namelijk direct. Je krijgt bovendien geen ontvangstbevestiging, dus is het simpelweg een kwestie van afwachten.

In de meeste gevallen zal je verzoek worden goedgekeurd. Dit neemt meestal enkele weken in beslag. Hou in de tussentijd je rankings nauwlettend in de gaten. Signaleer je een positieve trend? Dan kan het goed zijn dat de negatieve backlinks niet meer worden meegeteld.

Zie je na een aantal maanden nog geen verschil? Dan is je verzoek wellicht niet in behandeling genomen. Dat kan zijn omdat je bovenstaande stappen niet goed hebt opgevolgd, of omdat Google vindt dat je te weinig moeite hebt gestoken in het zélf oplossen van de situatie. Hoe het ook zij – je zult er zelf achteraan moeten om de links alsnog te verwijderen.

Belangrijk is in elk geval dat je actie onderneemt als je het vermoeden hebt dat links een negatieve invloed hebben op je website. Zelfs als er geen sprake is van een straf vanuit Google, wil dat niet zeggen dat deze in de toekomst niet kan komen. Wees daarom proactief.

Ook volgens Matt Cutts, voormalig hoofd van Google’s webspam team, kun je beter teveel dan te weinig disavowen. Dat blijkt onder meer uit onderstaande video:

https://www.youtube.com/watch?v=eFJZXpnsRsc

Meer informatie over de Disavow Tool

De Disavow Tool is een belangrijk wapen in je linkbuilding arsenaal. Want goed linkbuilden is niet alleen het vergaren van positieve backlinks, maar net zo goed het verwijderen van negatieve links. Heb je vragen over een straf vanuit Google of wil je meer informatie over de Disavow Tool? Laat je adviseren door onze specialisten via info@webton.nl of bel naar 074 – 3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!