28-11-2016

Google breidt Rich Cards uit

Enige tijd geleden introduceerde Google Rich Cards, een functionaliteit die webpagina’s met Structured Data Markup in de zoekresultaten weergeeft in overzichtelijke kaartvorm. Vooralsnog werden Rich Cards alleen gebruikt voor websites binnen twee categorieën: films en recepten. Daar is verandering in gekomen, nu Google de functionaliteit heeft uitgebreid naar lokale restaurants en online trainingen.

Rich Cards voor een hogere Click Through Rate

Voordat we specifiek ingaan op de uitbreiding, frissen we eerst even je geheugen op. Rich Cards zijn veegbare carrousels die onder bepaalde zoekresultaten komen te staan. Dit biedt webmasters de mogelijkheid om gebruikers van de zoekmachine alvast content te laten bekijken, voordat ze daadwerkelijk doorklikken naar de website.

Een van de voornaamste doeleinden van Rich Cards is om meer engagement bij bezoekers te creëren. Hoog of hoger in Google komen is namelijk één ding; bezoekers verleiden om door te klikken is iets geheel anders. In dit opzicht kunnen Rich Cards een belangrijke rol vertolken. Een mooi ontworpen kaart met content ziet er immers aantrekkelijker uit dan een zoekresultaat met een standaard meta description.

Rich Cards voor restaurants en online cursussen

Het aantrekkelijke ontwerp is een van de redenen dat Google besloten heeft om Rich Cards nu ook in te zetten voor restaurantgerelateerde zoekopdrachten. Bij de keuze voor een restaurant is het uiterlijk van zowel de locatie als het geserveerde voedsel voor consumenten vaak een belangrijke overweging. Door hier al in de zoekresultaten visueel een glimp van op te vangen, wordt doorklikken naar de juiste website een stuk eenvoudiger.

rich cards

De reden om online opleidingen en cursussen weer te geven in de vorm van Rich Cards, is onder andere de toenemende populariteit ervan. Het educatieve landschap verandert wereldwijd en steeds meer mensen spijkeren hun kennis bij met online trainingen in plaats van lessen op een fysieke locatie. Vooral in de Verenigde Staten is het aanbod op dit gebied groot, maar ook in Nederland worden de keuzemogelijkheden steeds diverser.

Wie voor zijn website ook Rich Cards wil laten weergeven in de zoekresultaten, moet zich verdiepen in de geheimen van Structured Data Markup. Op zijn website geeft Google meer informatie over Rich Cards voor zowel restaurants als online trainingen.

Combinatie met AMP voor de beste resultaten

Hoewel het op dit moment nog geen vereiste is, adviseert Google om AMP HTML te gebruiken voor pagina’s met Structured Data Markup. De reden hiervoor is dat Accelerated Mobile Pages aanzienlijk sneller ingeladen worden dan conventionele webpagina’s. Dit is niet alleen prettig voor gebruikers, maar verzekert webmasters die beter gevonden willen worden ook van een ranking voordeel ten opzichte van de concurrentie.

Om het makkelijker te maken om Rich Cards te implementeren, heeft Google daarnaast enkele wijzigingen doorgevoerd in bepaalde tools. Zo worden in de Structured Data Testing Tool inmiddels markup fouten en een preview kaart voor restaurantgerelateerde content weergegeven en bevat Search Console een speciaal Rich Cards rapport met daarin aanbevelingen om de markup te verbeteren. De AMP Testing Tool is tot slot uitgebreid met een extra markup controle, naast de AMP HTML controle die reeds standaard wordt uitgevoerd.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!