27-12-2016

Google Analytics WordPress

Gratis Google Analytics aanmaken voor je WordPress website

Een website is altijd een middel tot een doel. Of het nu is om de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen, zaken via je webshop te verkopen of informatie over je hobby te delen– je hebt altijd een reden om online aanwezig te zijn. En natuurlijk wil je daarom kunnen zien of het middel zijn doel ook bereikt. Dat kan met Google Analytics, de dienst van Google die je meer inzicht geeft in je bezoekersverkeer.

Omdat WordPress webdesign tegenwoordig helemaal in de mode is en de meeste websites met dit Content Management System worden gebouwd, leggen wij hieronder uit hoe je Google Analytics voor je WordPress website instelt.

Het aanmaken, instellen en koppelen van een account is namelijk vrij eenvoudig, maar dan moet je wél even weten hoe het werkt.

Stap 1: Login op de Google Analytics website

Ga naar de website van Google Analytics om een account aan te maken. Login met je Gmail-account of klik op ‘Een account maken’ als je nog geen account hebt. Vul de gevraagde gegevens in.

google-analytics-in-wordpress-installeren

Stap 2: Meld je WordPress website aan bij Google Analytics

Klik op ‘Aanmelden’ om verder te gaan.

AANMELDEN GOOGLE ANALYTICS

Klik onder de vraag ‘Wat wilt u graag bijhouden?’ op de knop ‘Website’.

WEBSITE TOEVOEGEN GOOGLE ANALYTICS

Stap 3: Account aanmaken en property instellen

Ga naar beneden op de pagina en kies een naam voor je account.

accountnaam

Nu is het tijd om je property in te stellen. Vul de naam van je website in onder ‘Websitenaam’ en voeg daaronder de URL (het unieke adres) van je website toe. Kies de branche waarin jouw website thuishoort en selecteer Nederland als tijdzone (GMT+01:00) Amsterdam.

property instellen

Stap 4: Instellen Google Analytics account

Kies Nederland als land en klik op ‘Ik ga akkoord’ om de servicevoorwaarden van Google te accepteren en verder te gaan met je aanmelding. Google Analytics heeft nu een speciaal Tracking-ID voor je aangemaakt, een code die je invoegt op je WordPress site.

Selecteer het Tracking-ID met de muisaanwijzer en druk daarna op CTRL + C (druk tegelijkertijd op de Control-toets en de C-toets op je toetsenbord). Je hebt het Tracking-ID nu gekopieerd.

tracking id

Stap 5: installeren Google Analytics plugin in WordPress

Login op je WordPress website. Voer je gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op ‘Inloggen’.

wordpress login

Klik in het WordPress menu aan de linkerzijde op ‘Plugins’ en vervolgens op ‘Nieuwe plugin’. Typ nu ‘google analytics’ in het zoekveld aan de rechterzijde van de pagina.

Klik bij de Google Analytics plugin met 600.000+ actieve installaties op ‘Nu installeren’.

GOOGLE ANALYTICS IN WORDPRESS INSTALLEREN

Stap 6: Activeer en authenticeer de plugin in WordPress

De plugin is nu succesvol geïnstalleerd. Klik op ‘Plugin activeren’ om de plugin in WordPress actief te maken.

plugin activeren

Je bent nu bijna klaar.

Klik in het linkermenu op ‘Google Analytics’ en vervolgens op ‘Instellingen’. Klik op ‘Authenticate with Google’ om de installatie automatisch af te ronden.

Lukt dit niet? Vink dan ‘Manually enter Tracking ID’ aan en klik met de muisaanwijzer in het invoerveld dat verschijnt.

Druk nu op CTRL + V om het eerder gekopieerde Tracking ID te plakken. Klik linksonder op ‘Wijzigingen opslaan’.

google authenticate

Dat is alles! Google gaat nu aan de slag om je aanvraag te verwerken. Vaak zul je al binnen enkele uren de eerste statistieken zien binnendruppelen, maar in zeldzame gevallen kan dit ook enkele dagen in beslag nemen.

Hoe werkt het Google Analytics dashboard in WordPress?

Gefeliciteerd. Je hebt Google Analytics nu succesvol geïnstalleerd voor jouw WordPress website.

Nu is het tijd om de dienst beter te leren kennen.

Google Analytics verschaft je een overvloed aan informatie. Al deze gegevens zijn voor jou als marketeer van onschatbare waarde.

Toch kan het in het begin lastig zijn al deze statistieken op de juiste manier te interpreteren.

Wat je hierbij helpt is het Google Analytics dashboard. Dit startscherm van de plugin in WordPress zet alle statistieken overzichtelijk voor je op een rijtje.

Naast de officiële plugin zijn er echter ook andere plugins die dit voor je doen. Hieronder een overzicht van een aantal populaire opties.

Google Analytics voor WordPress: ook op je mobiele telefoon

Welke WordPress Analytics plugin moet ik gebruiken?

Google Analytics Dashboard for WP

Een zeer populaire plugin voor WordPress is Google Analytics Dashboard for WP (voorheen ook wel bekend als GADWP).

De plugin is volledig gratis en is inmiddels al meer dan een miljoen keer geïnstalleerd door gebruikers over de hele wereld.

De populariteit is met name te danken aan de simpele opzet en het overzichtelijke karakter. Dit heeft echter ook een nadeel: echt diep in de data duiken gaat met deze plugin niet lukken.

Dit maakt Google Analytics Dashboard for WP met name geschikt voor beginners of gebruikers zonder hoge eisen.

Google Analytics for WordPress by MonsterInsights

Een goed alternatief is Google Analytics for WordPress by MonsterInsights.

Het nadeel van deze plugin is dat hij je dashboard niet direct op je WordPress homepage plaatst. Hierdoor is het iets langer zoeken naar relevante gegevens.

Groot voordeel is dat er naast de gratis versie – die meer dan twee miljoen keer is gedownload – ook een betaalde versie verkrijgbaar is. Deze biedt je vrijwel ongelimiteerd inzicht in je bezoekersgegevens.

Controleer je Analytics-statistieken met een WordPress-plugin

WD Google Analytics

De laatste plugin die we willen noemen is WD Google Analytics. Deze combineert de voordelen van de bovengenoemde plugins en is daarmee een uitstekende oplossing voor veel gebruikers.

De gratis versie biedt meer mogelijkheden dan Google Analytics Dashboard for WP en er is een nog uitgebreidere betaalde versie verkrijgbaar.

De betaalde versie voorziet je van net zoveel informatie als Google Analytics for WordPress by MonsterInsights en presenteert alle data overzichtelijk op de homepage.

Het enige nadeel? De plugin is nog slechts enkele tienduizenden keren gedownload en is daarmee minder uitvoerig getest dan zijn concurrenten.

Belangrijkste gegevens in Google Analytics

Welke plugin je in WordPress ook gebruikt: uiteindelijk gaat het om het interpreteren van je Analytics-data.

Ben je een absolute beginner? Dan is het belangrijk om te weten op welke metrics je specifiek moet letten.

Dit zijn wat ons betreft de belangrijkste statistieken in Google Analytics:

Gemiddelde sessieduur

De gemiddelde sessieduur vertelt je hoelang bezoekers gemiddeld op je website verblijven.

Hoe hoger de sessieduur, hoe sterker of relevanter je content.

Elke website heeft andere doelgroepen en doelen. Het heeft daarom geen zin om je eigen statistieken met die van anderen te vergelijken.

Belangrijk is vooral dat er een stijgende lijn zit in de gemiddelde sessieduur op je website.

Dit bereik je onder meer door een hogere laadsnelheid, een duidelijker navigatiestructuur en interessantere content.

Altijd inzicht in je website data met Google Analytics

Pagina’s per sessie

Het aantal pagina’s per sessie vertelt je hoeveel pagina’s op je website mensen per bezoek gemiddeld bekijken.

Hoe hoger het aantal pagina’s per sessie, hoe beter je navigatie- en linkstructuur.

Breid oude content daarom regelmatig uit met nieuwe interne links. Hiermee vergroot je de kans dat bezoekers een andere relevante pagina bezoeken.

Neem ook periodiek je navigatie- en menustructuur onder de loep en kijk of je deze voor de bezoeker efficiënter en/of duidelijker kunt maken.

Bounce Rate

De Bounce Rate vertelt je hoeveel mensen je site na het zien van de eerste pagina wegklikken.

Hoe hoger de Bounce Rate, hoe minder jouw content overeenkomt met de verwachtingen van de bezoeker.

Zorg er daarom voor dat jij je content altijd optimaliseert voor de intentie van de gebruiker.

Breng duidelijke call-to-actions aan en spoor de bezoeker aan om een vervolgactie te ondernemen. Hierdoor verbeteren ook andere metrics zoals de gemiddelde sessieduur en het aantal pagina’s per sessie.

Google Analytics voor WordPress: de conclusie

Google Analytics voor WordPress is een onmisbare tool in jouw gereedschapskist als online marketeer.

Welke plugin je ook als dashboard gebruikt – de statistieken vertellen je exact wat de verbeterpunten van je website zijn.

We hopen dat dit artikel je duidelijkheid heeft verschaft over het aanmelden, inloggen, instellen en gebruiken van Google Analytics in WordPress.

Meer weten? Stel je vraag via info@webton.nl of bel naar 074 – 3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!