27-02-2017

Google Afbeeldingen optimaliseren

Beter vindbaar in Google Afbeeldingen

Google Afbeeldingen is de grootste zoekmachine voor afbeeldingen op internet en is een onderdeel van de bekende zoekmachine Google. In de zoekresultaten is er een speciaal tabblad om afbeeldingen te bekijken, maar steeds vaker zijn deze plaatjes ook terug te vinden in de organische zoekresultaten. Het optimaliseren van afbeeldingen voor een goede vindbaarheid is hierdoor zeer belangrijk.

google afbeeldingen

Beeld zegt meer dan duizend woorden

Het gebruik van plaatjes biedt echter meer voordelen dan een extra stukje zichtbaarheid in de zoekresultaten. Afbeeldingen blijken namelijk zeer goed te werken als aanvulling op tekstuele content. Meer dan de helft van de bezoekers op een bedrijfswebsite neemt bijvoorbeeld sneller contact op als er plaatjes van het kantoor op de website staan.

Ook blijken productafbeeldingen doorslaggevend voor de verkoopcijfers in webwinkels. Dat is niet zo vreemd, als we bedenken dat visuele informatie door het menselijk brein tienduizenden keren sneller wordt opgenomen dan tekst. Een beeld zegt meer dan duizend woorden en dit is de reden dat Google afbeeldingen tegenwoordig zo’n belangrijke rol toekent.

Google Afbeeldingen optimaliseren voor vindbaarheid

Dat biedt mogelijkheden om met je website beter gevonden te worden in de zoekresultaten. De plaatjes moeten dan echter wel geoptimaliseerd zijn voor vindbaarheid. Want Google kan weliswaar tekst tot op zekere hoogte begrijpen, maar niet de inhoud van afbeeldingen raden. Hier moeten we de zoekmachine daarom een handje bij helpen.

Dat kan op verschillende manieren. Allereerst geeft de bestandsnaam van een plaatje de zoekmachine iets prijs over de inhoud. Het is dan ook verstandig geen plaatjes naar je webserver te uploaden met een bestandsnaam zoals ‘IMG_123456.jpg’. Dit vertelt Google namelijk niets over de inhoud. Heb je een foto van de binnenstad van Hengelo gemaakt? Noem deze dan bijvoorbeeld ‘centrum hengelo.jpg’.

google afbeeldingen voorbeeld

Plaatjes met tekst optimaliseren voor de zoekmachine

Naast de bestandsnaam kun je een plaatje ook een zogenaamde titel tag en alt tag meegeven. De titel wordt weergegeven wanneer een bezoeker met zijn muisaanwijzer op de afbeelding staat. Vanuit SEO-perspectief heeft deze tag echter niet bijzonder veel waarde.

Anders is dat voor de alt tag, die oorspronkelijk bedoeld is om in beeld te verschijnen wanneer een plaatje om wat voor reden dan ook niet kan worden ingeladen. Google gebruikt de alt tag in afbeeldingen om te achterhalen waar deze over gaan. Verwerk voor een optimale vindbaarheid daarom altijd je belangrijke zoekwoorden in de alt tag.

De voordelen van Google Afbeeldingen

Optimalisatie van je plaatjes voor Google Afbeeldingen biedt grote voordelen. Je website belandt hoger in de zoekresultaten, doordat je geoptimaliseerde plaatjes als relevant worden beoordeeld voor je belangrijke zoekwoorden. Daarnaast komen potentiële klanten via de afbeeldingen in contact met je merk en leveren je zo meer omzet op.

Wil je meer weten over Google Afbeeldingen en de wijze waarop jij je website kunt optimaliseren voor hogere posities in de zoekmachine? Lees dan onze blog of neem vrijblijvend contact op via info@webton.nl of 074 – 3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!