27-02-2017

Google Afbeeldingen optimaliseren

Beter vindbaar in Google Afbeeldingen

Google Afbeeldingen is de grootste zoekmachine voor afbeeldingen op internet en is een onderdeel van de bekende zoekmachine Google. In de zoekresultaten is er een speciaal tabblad om afbeeldingen te bekijken, maar steeds vaker zijn deze plaatjes ook terug te vinden in de organische zoekresultaten. Het optimaliseren van afbeeldingen om ze beter vindbaar te maken in Google is hierdoor zeer belangrijk.

google afbeeldingen

Beeld zegt meer dan duizend woorden

Het gebruik van plaatjes biedt echter meer voordelen dan een extra stukje zichtbaarheid in de zoekresultaten. Afbeeldingen blijken namelijk zeer goed te werken als aanvulling op tekstuele content. Meer dan de helft van de bezoekers op een bedrijfswebsite neemt bijvoorbeeld sneller contact op als er plaatjes van het kantoor op de website staan.

Verder is er tegenwoordig een overload aan content waardoor mensen steeds vaker op zoek gaan naar informatie die ze in een oogopslag begrijpen. Onze spanningsboog wordt korter en we hebben met z’n allen geen tijd meer om dagelijks hele lappen tekst te lezen. Afbeeldingen bieden in zo’n geval uitkomst. Een goed voorbeeld hiervan zijn infographics – een informatief plaatje waar je op een overzichtelijke manier iets uitlegt over een bepaald onderwerp. Tekst en afbeelding zijn hier één geheel, wat het vaak een stuk aantrekkelijker maakt om te ‘lezen’.

Ook productafbeeldingen blijken doorslaggevend voor de verkoopcijfers in webwinkels. Dat is niet zo vreemd, als we bedenken dat visuele informatie door het menselijk brein tienduizenden keren sneller wordt opgenomen dan tekst. Om die reden worden afbeeldingen, in tegenstelling tot tekst, ook veel vaker gedeeld op sociale platformen.  Een beeld zegt immers meer dan duizend woorden, en dit is de reden dat Google afbeeldingen zo’n belangrijke rol toekent.

Google Afbeeldingen optimaliseren voor vindbaarheid

Dat biedt mogelijkheden om met je website beter gevonden te worden in de zoekresultaten. De plaatjes moeten dan echter wel geoptimaliseerd zijn voor vindbaarheid. Want Google kan weliswaar tekst tot op zekere hoogte begrijpen, maar niet de inhoud van afbeeldingen raden. Hier moeten we de zoekmachine daarom een handje bij helpen.

Dat kan op verschillende manieren. Allereerst is het belangrijk dat de rest van de webpagina waarop de afbeelding staat, ook geoptimaliseerd is voor Google. Zorg er daarnaast voor dat de tekstuele content verband houdt met de plaatjes. Alles moet aansluiten bij hetzelfde onderwerp. Gaat je webpagina over Hengelo? Versterk dit dan met een mooie relevante foto van deze stad. Creëer samenhang en laat tekst en afbeelding elkaar versterken. Hiermee komen we direct op het volgende punt.

Dat kan op verschillende manieren. Allereerst geeft de bestandsnaam van een plaatje de zoekmachine iets prijs over de inhoud. Het is dan ook verstandig geen plaatjes naar je webserver te uploaden met een bestandsnaam zoals ‘IMG_123456.jpg’. Dit vertelt Google namelijk niets over de inhoud. Heb je een foto van de binnenstad van Hengelo gemaakt? Noem deze dan bijvoorbeeld ‘centrum hengelo.jpg’.

google afbeeldingen voorbeeld

Plaatjes met tekst optimaliseren voor de zoekmachine

Naast de bestandsnaam kun je een plaatje ook een zogenaamde titel tag en alt tag meegeven. De titel wordt weergegeven wanneer een bezoeker met zijn muisaanwijzer op de afbeelding staat. Vanuit SEO-perspectief heeft deze tag echter niet bijzonder veel waarde.

Anders is dat voor de alt tag, die oorspronkelijk bedoeld is om in beeld te verschijnen wanneer een plaatje om wat voor reden dan ook niet kan worden ingeladen. Google gebruikt de alt tag in afbeeldingen om te achterhalen waar deze over gaan. Verwerk voor een optimale vindbaarheid daarom altijd je belangrijke zoekwoorden in de alt tag. En zo zijn er nog enkele manieren om je alt tag zo slim mogelijk in te vullen. Want er bestaan natuurlijk ook mensen die blind of slechtziend zijn en daardoor alleen maar kunnen afgaan op wat de computer hen ‘vertelt’. Bedenk daarom van tevoren een complete omschrijving voor iedere afbeelding, met – zoals we hiervoor al zeiden – de belangrijkste zoektermen erin verwerkt. Een tip: wat zou je over de foto kunnen zeggen wanneer je deze zou moeten vervangen voor tekst? Gebruik deze woorden vervolgens als alt tag en laat ze aansluiten bij de omliggende content van de pagina.

Maak gebruik van sitemaps

Een sitemap kun je vergelijken met de inhoudsopgave van een boek. Zo wordt het in een oogopslag duidelijk welke pagina’s er binnen jouw website bestaan. Veel webeigenaren vergeten echter om afbeeldingen hier ook in mee te nemen. Door dit wel te doen, help je de ‘web crawler’ – een soort robot die het web afstruint op zoek naar nieuwe pagina’s – bij het vinden en indexeren van relevante afbeeldingen. Let op: vergeet deze sitemap niet aan te melden bij Google Search Console. Anders worden je afbeeldingen alsnog niet meegenomen in de zoekresultaten.

Verklein de afbeeldingen en gebruik het juiste type

Je kent het vast wel: je bezoekt een website maar verlaat deze weer binnen enkele seconden omdat het laden van de afbeeldingen veel te lang duurt. Omdat Google niet van trage websites houdt, heeft dit dus een slechte invloed op je ranking. Om dit zelf te voorkomen, is het verstandig om de bestandsgrootte van je afbeeldingen te verkleinen voordat je ze uploadt. Programma’s die je hiervoor kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld TinyPNG en RoboSizer.

Ook het gebruiken van het juiste afbeeldingstype is van belang. Je hebt vast weleens gehoord van JPG en PNG. Dit zijn twee bestandstypen die je doorgaans vaak tegenkomt en die ook het meest geschikt zijn om te gebruiken. Er zijn echter wel enkele verschillen. De voorkeur gaat ten eerste altijd naar JPG, deze is het minst ‘zwaar’ en werkt perfect wanneer een foto veel kleur bevat. PNG werkt daarentegen weer beter voor logo’s en plaatjes waarbij een transparante achtergrond wenselijk is.

De voordelen van Google Afbeeldingen

Optimalisatie van je plaatjes voor Google Afbeeldingen biedt grote voordelen. Je website belandt hoger in de zoekresultaten, doordat je geoptimaliseerde plaatjes als relevant worden beoordeeld voor je belangrijke zoekwoorden. Daarnaast komen potentiële klanten via de afbeeldingen in contact met je merk en leveren je zo meer omzet op.

Wil je meer weten over Google Afbeeldingen en de wijze waarop jij je website kunt optimaliseren voor hogere posities in de zoekmachine? Lees dan onze blog of neem vrijblijvend contact op via info@webton.nl of 074 – 3030400. Wij helpen je uiteraard graag verder.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!