21-07-2016

Google AdWords meer inzicht conversies

Google AdWords biedt meer inzicht in conversies

Het gebruik van verschillende apparaten in één huishouden is tegenwoordig heel normaal. Bijna iedereen heeft wel een mobiele telefoon, tablet, computer of laptop. Dit zorgt ervoor dat de online reis van mensen zich niet meer via een enkel device afspeelt. En dat is iets waar adverteerders goed op moeten inspelen.

Een optimale weergave van advertenties en webpagina’s is immers belangrijk om een maximale conversie te realiseren (zie ook responsive webdesign). Een gebruiker die ‘s ochtends op zijn mobiele telefoon een product in zijn online winkelmandje plaatst, moet zijn aankoop later op de dag moeiteloos kunnen afronden via de tablet.

Conversies via verschillende apparaten automatisch beschikbaar

Uit cijfers van Google blijkt dat de meeste mensen nu al diverse apparaten gebruiken om een online aankoop te doen. 61% van de online gebruikers begint het aankooptraject op een bepaald device en rondt het af op een ander apparaat. Ditzelfde geldt voor maar liefst 80% van de millennials, voor veel retailers een belangrijke doelgroep.

Conversies via verschillende apparaten worden daarom binnenkort automatisch toegevoegd aan het Conversie overzicht in AdWords. Volgens Google krijgen adverteerders op deze manier meer inzicht in de wijze waarop hun conversies tot stand komen en wordt ook de toegevoegde waarde van mobiele advertenties duidelijker zichtbaar.

conversies

Hogere conversieratio door toegenomen inzicht

Al eerder heeft Google de nieuwe functionaliteit getest onder een selecte groep gebruikers en de resultaten waren overwegend positief. Het automatisch bijhouden van conversies via verschillende apparaten leidde indirect tot gemiddeld 16% meer conversies. De verkregen inzichten blijken adverteerders namelijk te helpen om elke volgende AdWords campagne nóg effectiever te maken.

Vanaf 16 augustus maakt Google conversies via verschillende apparaten automatisch standaard zichtbaar in AdWords. Dit biedt niet alleen voordelen aan adverteerders, maar legt ook Google zelf bepaald geen windeieren. Door de prestaties van mobiele advertenties in het overzicht te benadrukken, neemt de kans ook toe dat adverteerders deze kopen.

Nieuwe informatie over doelgroepen

De nieuwe functionaliteit levert voor beide partijen dan ook een win-winsituatie op. Adverteerders krijgen meer inzicht in de prestaties van hun advertenties op een verscheidenheid aan apparaten. Deze gegevens zijn niet alleen van onschatbare waarde vanuit een conversieverhogend standpunt, maar kunnen ook verrassende nieuwe informatie opleveren over de doelgroepen van een bedrijf.

Zo kan bijvoorbeeld blijken dat de doelgroep ontvankelijker is voor mobiele advertenties dan voor advertenties op de desktop computer. Of dat bezoekers in de meeste gevallen advertenties zien op hun tablet, maar de aankoop vervolgens afronden op hun laptop. Wat de uitkomsten ook moge zijn: het betreft informatie waar je als adverteerder altijd wijzer van wordt.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!