10-06-2015

Google AdWords effectief?

Doet Google AdWords wat het belooft?

De discussie woekert al jaren over wat nu de beste methode is om meer bezoekers te krijgen: Search Engine Optimization (SEO) of Search Engine Advertising (SEA). Hoewel SEO minder investeringskapitaal vereist, is SEA voor veel bedrijven nog altijd een uitstekende optie. Of het nu om kleine, middelgrote of grote partijen gaat; Google AdWords kan voor elk bedrijf toegevoegde waarde hebben.

Veel experts komen echter met uiteenlopende redenen waarom AdWords niet zou werken. Dat is vreemd, want wereldwijd gebruiken miljoenen bedrijven AdWords naar volle tevredenheid. Zouden ze dit echt doen wanneer het niet zou werken?

Google is een van de meest winstgevende bedrijven ter wereld en kan alleen structureel geld verdienen aan AdWords als het systeem in de praktijk ook daadwerkelijk doet wat het belooft. Sommige partijen geven zelfs tientallen miljoenen euro’s uit per jaar aan AdWords, wat geïllustreerd wordt in de afbeelding hieronder:

adwords

Het is naïef om te denken dat dergelijke grote bedrijven zoveel geld zouden uitgeven aan AdWords als het geen resultaten zou opleveren. In dit artikel ontkrachten we daarom de 4 meest genoemde argumenten tegen AdWords en tonen we aan waarom het in veel gevallen mythes betreft.

Mythe 1: Goede SEO maakt SEA onnodig

Veel bedrijven denken dat goede SEO de noodzaak om te betalen voor clicks (ook wel bekend als Pay per click of PPC) doet verdwijnen. Zoals zo vaak, is ook hier de wens de vader van de gedachte. SEA kost geld op korte termijn en is daardoor vaak het kind van de rekening wanneer er bezuinigd moet worden. Men denkt dan dat de SEO-inspanningen van de online marketingafdeling de opgebouwde online positie van het bedrijf wel zullen beschermen.

Dit is helaas lang niet altijd het geval. Uit talloze onderzoeken blijkt keer op keer dat gekocht webverkeer goede SEO aanvult en de algehele effectiviteit van een marketingstrategie vergroot. SEO kost bovendien net zo goed geld, alleen wordt de investering over een langere termijn uitgespreid. Goede SEO vergt immers een flinke tijdsinvestering door specialisten. En zoals elke ondernemer ongetwijfeld weet: tijd is geld!

Twijfel je nog over de meerwaarde van SEA en PPC? Onderstaande afbeelding laat een voorbeeld zien van een bedrijf dat in korte tijd een grote toename in clicks zag (maar liefst 32%!). Dit bereikten zij door niet alleen te vertrouwen op goede SEO, maar door tegelijkertijd te bieden op hun eigen merktermen (ook wel bekend als brand terms).

more clicks

Lees je dat goed: in AdWords bieden op je eigen merknaam? Jazeker! Er bestaat tegenwoordig een reëel risico dat concurrenten bieden op jouw eigen merktermen. Dit betekent dat zij op deze manier in potentie zeer waardevolle clicks van je kunnen stelen.

Genoeg reden dus om dit scenario te voorkomen; het is nota bene je eigen merknaam waar het om gaat! Gelukkig zijn dergelijke clicks vaak vrij goedkoop. Binnenkort gaan we hier in een uitgebreid artikel nader op in en bespreken we uitgebreid de voordelen en nadelen van bieden op je eigen merktermen.

PPC heeft echter nog meer voordelen ten opzichte van SEO. Wanneer je nieuwe zoekwoorden target voor organisch zoekverkeer, gaat er vaak enige tijd overheen voordat dit resulteert in merkbaar meer bezoekers. In sommige gevallen gebeurt dit zelfs nooit, want met SEO heb je nooit de absolute zekerheid dat je bereikt wat je wilt bereiken.

PPC daarentegen stelt je in staat om direct nieuwe zoekwoorden te targeten en vervolgens snel te beoordelen of ze een meerwaarde vormen voor je online marketingstrategie. Blijkt dit niet het geval te zijn, heb je alsnog een waardevolle les geleerd.

Daarnaast mag je niet vergeten dat verschillende typen zoekwoorden met uiteenlopende achterliggende gebruikersintenties resulteren in verschillend zoekgedrag bij gebruikers. SEO is bij uitstek geschikt voor informationele zoekopdrachten, maar zoekopdrachten met een commerciëlere gebruikersintentie leveren totaal andere zoekresultatenpagina’s (SERPs) op die vaak voor een groot deel uit advertenties bestaan.

En het zijn juist advertenties die vaak de meeste clicks stelen voor de zoekwoorden met een duidelijke achterliggende gebruikersintentie en een hoge conversieratio. Dit betekent in de praktijk dat gebruikers jouw organische zoekresultaat onderaan de pagina wellicht nooit te zien krijgen.

Besef je tot slot terdege dat je simpelweg nooit helemaal op SEO alleen kunt vertrouwen om hoge noteringen in Google te behalen. Je website is dan in te grote mate afhankelijk van de door jou gekozen SEO-strategie en dit kan in potentie desastreuze gevolgen hebben. Het verleden heeft aangetoond dat een algoritme update zoals Penguin of Panda organisch zoekverkeer naar websites plotsklaps kan doen instorten.

Met PPC heb je dit probleem niet en behoud je de controle over de aanwezigheid van je merk in de zoekresultatenpagina’s. De meest effectieve strategie is nog altijd het combineren van SEO en SEA. Optimaliseer je website en bedrijf content marketing om je SEO-doelstellingen te bereiken en ontwikkel tegelijkertijd een doordachte SEA-strategie.

Desondanks zijn er legio voorbeelden van bedrijven die zowel investeren in SEO als SEA, maar niet de gewenste resultaten krijgen. Ga in Google Analytics naar het Betaald en organisch rapport om de meerwaarde te begrijpen van gecombineerde SEO- en SEA-inspanningen. Hiermee kun je makkelijk de long tail zoekopdrachten in kaart brengen die veel organisch verkeer opleveren en op basis daarvan je biedingsstrategieën voor AdWords aanpassen. Vaak blijkt het de moeite waard om met PPC te bieden op zoekwoorden die hoog scoren in de organische zoekresultaten.

pay per click

Mythe 2: AdWords-bezoekers worden nooit klanten

Veel bedrijven hebben de ervaring dat bezoekers uit organisch zoekverkeer vaker converteren naar klanten dan bezoekers die via AdWords op de website belanden. Dat wil echter niet noodzakelijkerwijs zeggen dat dit de schuld van AdWords is. Met enkele kleine aanpassingen kun je bezoekers uit SEA veel effectiever laten converteren naar klanten.

In de afgelopen jaren hebben meerdere ontevreden klanten aangegeven dat het systeem van AdWords niet effectief genoeg is. Toch hebben ze deze beweringen nooit weten te staven met keiharde bewijzen. Sterker nog: vaak bleek na analyse door experts dat een foutieve strategie van het bedrijf zelf verantwoordelijk was voor tegenvallende conversies uit AdWords-verkeer.

Er zijn meerdere veelgemaakte fouten waarom PPC voor sommige bedrijven leidt tot tegenvallende conversies:

  1. Je advertenties zijn niet relevant

We hebben het in eerdere artikelen al meermaals benadrukt: relevantie is uitermate belangrijk. Dit geldt niet alleen maar SEO, maar zelfs nog sterker voor SEA. Je zoekwoorden moeten gekoppeld worden aan toepasselijke advertenties, en deze advertenties moeten vervolgens weer relevant zijn voor de landingspagina die bezoekers na een click te zien krijgen.

Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op ‘trainingsbroek’, kijk je raar op wanneer je op een landingspagina terecht komt die alleen trainingsschoenen bevat. Hetzelfde geldt voor bezoekers van jouw website. Je landingspagina moet datgene bieden wat de advertentie belooft, anders verliezen mensen het vertrouwen in jouw merk. En logischerwijs zullen ze dan nooit converteren naar klanten.

Dit advies mag dan logisch lijken, in de praktijk blijkt dat veel bedrijven vaak een grote groep zoekwoorden koppelen aan een advertentie die niet eens relevant is voor elk van deze zoekwoorden. Koppel zoekwoorden dus alleen aan toepasselijke advertenties!

  1. Je onderschat de meerwaarde van remarketing

Een conversie van bezoeker naar klant verloopt niet altijd voorspelbaar en lineair. In sommige branches of bij bepaalde productgroepen kost de verkoopcyclus relatief veel tijd. Lage conversiecijfers na een eenmalig bezoek uit PPC kunnen dan een vertekend beeld geven van de werkelijkheid.

Besef je goed dat één click niet altijd voldoende is voor een conversie. Aan een verkoop kan een langdurig proces van wikken en wegen bij de klant vooraf gaan. Ga dan ook niet bij de pakken neerzitten wanneer de conversiecijfers uit AdWords ogenschijnlijk tegenvallen, maar blijf de klant herinneren aan jouw product of dienst.

Zo zorg je dat je niet uit het achterhoofd van de klant verdwijnt en blijf je een voorname kandidaat tijdens zijn of haar besluitvormingsproces. Maak gebruik van cookies om de bezoekers van je site regelmatig te voorzien van advertenties met relevante aanbiedingen. Zorg ervoor dat mensen je merk herinneren, en je zult onvermijdelijk een gestage stijging in conversies signaleren.

  1. Je AdWords-strategie rammelt aan alle kanten

Vaak zien adverteerders niet het gewenste resultaat omdat hun AdWords-account weinig structuur heeft. Soms targeten zij zoekwoorden die te breed, niet relevant genoeg of van matige kwaliteit zijn. Ook gebruiken zij geen negatieve zoekwoorden om irrelevante zoekopdrachten te vermijden en bevatten hun advertentiegroepen waarschijnlijk veel niet-gerelateerde termen.

Al dit soort fouten kunnen ervoor zorgen dat je advertenties niet converteren en je investeringen in AdWords weggegooid geld zijn. Zonde! Verdiep je dus in de juiste manier om je AdWords-account te structureren. Hou hiervoor de Webton blog in de gaten, want binnenkort publiceren wij hierover een uitgebreid artikel.

  1. Je landingspagina’s zijn het probleem

Heb je er al eens aan gedacht dat de tegenvallende conversies misschien niet aan AdWords liggen, maar aan jouw eigen landingspagina’s? Veel online marketeers zoeken de oorzaak buiten zichzelf, omdat het geen prettig idee is dat hun landingspagina’s qua effectiviteit te wensen overlaten.

Logisch, want vaak heb je veel tijd besteed aan het design en de inhoud of heb je zelfs externe specialisten ingehuurd om een professionele landingspagina te creëren. Krijg je echter wel clicks maar geen conversies? Dan kan je landingspagina zomaar eens het probleem zijn!

Wees niet bang en experimenteer met verschillende designvormen, content en call-to-actions om de meest conversieverhogende combinatie te vinden voor jouw landingspagina. Soms kunnen enkele simpele aanpassingen de conversies verrassend snel laten stijgen.

Mythe 3: Google AdWords is te duur

Veel ontevreden AdWords-gebruikers komen met het argument dat AdWords te duur is. Natuurlijk hangt dit vooral af van de resultaten die je ermee krijgt. Haal je een lage ROI (Return On Investment), dan kan geld investeren in AdWords op lange termijn logischerwijs niet uit. Maar het omgekeerde kan ook het geval zijn.

Natuurlijk kost AdWords geld en kunnen tegenvallende conversies je doen twijfelen over de effectiviteit van het systeem. Vergeet echter niet dat alle marketingkanalen geld kosten, zowel offline als online. Uiteindelijk is het enige wat van belang is of je de gewenste ROI behaalt.

Voordat je AdWords afschrijft, is het verstandig om uit te zoeken hoe je de ROI kan verbeteren. Vaak blijkt dat klanten hun AdWords-account op de automatische piloot laten draaien of het beheer uitbesteden aan een kennis met relatief weinig SEA-expertise. Dit zijn vaak de klanten die te kampen hebben met tegenvallende conversies vanuit AdWords.

Vanaf het moment dat Webton de AdWords-campagne voor hun verzorgt, zien we vaak een gestage stijging in conversies. Natuurlijk verklappen we niet al onze geheimen, maar hier zijn enkele tips om AdWords minder duur en meer winstgevend te maken:

  1. Kies een realistisch budget

Het bepalen van een realistisch budget en de juiste biedingsstrategie voor AdWords is vaak al lastig genoeg. Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig. Focus je op de grote lijnen en verlies jezelf niet in kleine details. Breng in kaart wat je maximaal uit zou kunnen geven aan elke AdWords-campagne en bepaal op basis daarvan je dagelijkse budget.

Denk goed na over hoeveel je wilt bieden op advertentieposities in AdWords. Wanneer je moet werken met een beperkt budget, adviseren wij om het bieden handmatig te doen. Zo heb je de meeste controle over je eigen account en geef je Google zelf niet alle touwtjes in handen.

  1. Verdiep je grondig in Google AdWords

We lieten het al doorschemeren: wanneer mensen met AdWords niet de gewenste resultaten behalen, ligt het meestal niet zozeer aan AdWords, maar meer aan de manier waarop het wordt toegepast. Veel mensen trekken niet genoeg tijd uit om AdWords écht goed te leren kennen. En wil je maximale resultaten halen, dan is dit absoluut noodzakelijk.

Toegegeven, AdWords is niet het makkelijkste systeem om te leren. Er gaat vaak enige tijd overheen voordat je de uitgebreide mogelijkheden, voordelen en nadelen goed leert kennen. Dit kan op verschillende manieren. Lees bijvoorbeeld op internet artikelen zoals deze, verdiep je in de theorie en kijk instructiefilmpjes op YouTube.

Voordat je daadwerkelijk met AdWords aan de slag gaat, zou je op zijn minst de nodige kennis moeten hebben over termen als zoekwoordopties, accountstructuur, biedstrategieën en negatieve zoekwoorden. En ben je heel ijverig aangelegd? Behaal dan je Adwords-certificering bij Google.

  1. Gebruik niet altijd Display Select

Display Select Keywords zijn een uitstekende manier om gericht te targeten. Ook helpt het adverteerders, mits op de juiste wijze ingezet, om maximale zichtbaarheid en branding te realiseren.

Veel AdWords-gebruikers kiezen echter zonder na te denken voor Display Select en zijn vervolgens verbaasd hoe snel hun dagelijkse advertentiebudget opraakt. De verklaring ligt voor de hand, want Display Select Keywords combineert zowel het zoeknetwerk als het displaynetwerk. Het budget wordt hierdoor sneller gespendeerd dan wanneer alleen gebruik gemaakt wordt van het zoeknetwerk.

campagne

Het zoeknetwerk en het displaynetwerk bieden beiden specifieke voordelen. Wij adviseren in de meeste gevallen om ze afzonderlijk van elkaar in te zetten, zodat je uit elk netwerk het maximale rendement haalt. De intentie van gebruikers is namelijk anders als zij op internet surfen dan als ze een zoekopdracht uitvoeren in Google. Het is daarom raadzaam om hiervoor verschillende campagnes te maken in AdWords en voor elke campagne een aparte strategie en budget te hanteren.

  1. Stel minder brede zoekwoordopties in

Als je voor al je campagnes ‘Breed zoeken’ als Zoektype instelt, is het niet zo vreemd dat de kosten van AdWords je tegenvallen. Hoe breder het zoektype, hoe groter de kans dat je advertenties worden getoond aan een veel mensen. Hierdoor loop je het risico dat je advertenties in sommige gevallen irrelevant zijn, waardoor de clicks automatisch al niet meer leiden tot conversies.

Breed zoeken heeft zeker zijn plaats in AdWords, maar er zijn verschillende maatregelen waardoor je de effectiviteit van dit zoektype kunt vergroten. Maak bijvoorbeeld gebruik van negatieve zoekwoorden om irrelevante advertenties te voorkomen. Daarnaast kun je hogere biedingen doen op ‘Woordgroepen’ en ‘Exacte zoekwoordenom meer relevante clicks te genereren. Tot slot adviseren we om gebruik te maken van het rapport ‘Zoekopdrachtprestaties’ om te analyseren of je op de juiste zoekwoorden biedt.

  1. Houd je uitgaven nauwlettend in de gaten

Als je niet weet wat je doet, is het makkelijk om de kosten in AdWords uit de hand te laten lopen. Je zoekwoorden kunnen bijvoorbeeld irrelevante clicks opleveren, een algoritme update kan je uitgaven doen stijgen of je maakt gebruik van automatisch bieden in AdWords waardoor je budget sneller dan verwacht opraakt.

Het is dus niet verstandig om achterover te leunen terwijl AdWords al het werkt voor je doet. De beste resultaten krijg je door je uitgaven actief te monitoren en op regelmatige basis je Key Performance Indicators (KPI’s) te analyseren. Al deze maatregelen hoeven je slechts een kwartier per dag te kosten, maar verkleinen de kans dat je geld verspilt aan AdWords aanzienlijk.

Mythe 4: AdWords kost teveel tijd

Zoekmachine adverteren kan een tijdrovende klus zijn wanneer je het echt goed aan wilt pakken. Alleen door zelf controle te houden over je campagnes en diverse strategieën te testen, haal je het maximale rendement uit AdWords.

Veel marketeers zijn hierdoor al snel geneigd de handdoek in de ring te gooien en kiezen voor andere marketingkanalen omdat ze vinden dat AdWords teveel tijd kost. Zonde, want wanneer je de tips in dit artikel goed toepast, kun je de effectiviteit van je campagnes in relatief korte tijd enorm vergroten.

En dan is AdWords, naast je SEO-inspanningen, nog altijd een onmisbare tool om optimale online marketing te bedrijven!

Google AdWords hulp nodig?

Anno 2015 worden de mogelijkheden van AdWords steeds uitgebreider. Wanneer je hier geen gebruik van maakt, laat je kansen liggen op het gebied van online marketing en bied je de concurrentie de gelegenheid je voorbij te streven.

Schakel daarom de hulp in van Webton als je zelf de tijd of kennis mist om het maximale uit AdWords te halen. Onze ervaren specialisten zorgen voor een toestroom aan nieuwe bezoekers en klanten. Meer informatie? Bel ons vrijblijvend op 074- 3030400 of stuur een mailtje naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!