06-08-2018

Google Ads: nieuwe naam van AdWords

Sinds enkele dagen staat Google AdWords officieel bekend als Google Ads. De naamsverandering van het advertentieplatform was al eerder door Google aangekondigd en is op 24 juli definitief doorgevoerd. Naast de naam is ook het ontwerp op verschillende punten gewijzigd. Maar wat ons betreft nog interessanter: er zijn diverse nieuwe functionaliteiten toegevoegd voor adverteerders.

google ads

Nieuw uiterlijk in meerdere opzichten

Elke voormalig AdWords-gebruiker zal ze kennen: de welbekende dashboards. Deze hebben in Google Ads een grondige metamorfose gekregen en zijn overzichtelijker dan ooit tevoren. Direct na het inloggen op jouw account zie je de belangrijkste prestaties van jouw advertentiecampagne. Deze statistieken zijn eenvoudig verder op te splitsen per apparaatcategorie of andere variabele.

Niet alleen bij adverteerders pur sang, maar ook bij SEO-specialisten zullen de veranderingen opvallen. Ook de door hen veelgebruikte Zoekwoordplanner-tool is namelijk in een geheel nieuw jasje gestoken en ziet er bij de eerste aanblik een stuk overzichtelijker uit. Dat komt onder meer omdat hij minder informatie dan voorheen bevat; dit kan natuurlijk ook een nadeel zijn.

Machine learning voor makkelijker adverteren

Een belangrijke reden om AdWords om te vormen tot Google Ads is een nieuw beleid bij het moederbedrijf. In de praktijk bleken vooral adverteerders met een groot budget gebruik te maken van AdWords en dat was Google een doorn in het oog. Met de nieuwe versie van het platform moet het ook voor kleine en middelgrote ondernemers makkelijk zijn om zelf effectief te adverteren.

Een hulpmiddel dat Google hiervoor actief inzet is machine learning. Deze technologie is in de afgelopen jaren een steeds invloedrijker onderdeel geworden van zoekmachinealgoritmes en krijgt nu ook een toepassing in de advertentietak van het bedrijf. De technologie neemt kleine ondernemers handmatige instellingen uit handen en maakt adverteren hierdoor simpeler.

Het voornaamste resultaat van machine learning in het nieuwe Google Ads is de functionaliteit Smart Campaigns, die in Nederland vooralsnog niet beschikbaar is. Dit maakt het plaatsen van een advertentie even eenvoudig als het kiezen van een advertentiedoelstelling en een bijbehorende regio. Dat is alles – de techniek stelt alle overige variabelen automatisch in!

Google Ads: voor ieder wat wils

Hoewel Google zich met de introductie van Smart Campaigns sterker richt op de kleine en middelgrote ondernemer is het bedrijf de traditioneel grote adverteerder niet vergeten. Deze kan nog altijd terecht bij het Google Marketing Platform of de Google Ad Manager om zijn complexere advertentiebehoeften te vervullen.

Ook de ambitieuze retailer of webshopeigenaar heeft met Google Ads geen reden tot klagen. De nieuwe functie In-Market Doelgroepen maakt het bijvoorbeeld mogelijk om potentiële kopers te targeten die zich reeds in een vergevorderd stadium van het aankoopproces bevinden. Zo biedt Google’s nieuwe advertentieplatform voor ieder wat wils en beleeft het een veelbelovende start.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!