18-11-2016

Foutje in Google zorgt voor dalingen

Fout in Google zorgt voor dalende rankings

Meer dan ooit is actualiteit een belangrijk ranking signaal in Google. Dat blijkt de afgelopen dagen maar weer eens, nu een fout in de zoekmachine dalende rankings voor veel websites veroorzaakt. Na de nodige paniek bij webmasters hebben SEO-specialisten inmiddels de oorzaak achterhaald: ingevoegde YouTube video’s.

Actualiteit Google

Verouderde YouTube video’s funest voor actualiteit

Wanneer een pagina een YouTube video bevat, wordt in Google niet de publicatiedatum van het artikel, maar die van de video weergegeven. Dat kan problemen opleveren, zeker wanneer het een oudere video betreft. De zoekmachine denkt dan dat de content op de pagina al lange tijd niet is geactualiseerd.

Een minpunt in de ogen van Google, want het ranking algoritme geeft de voorkeur aan websites met actuele content die relevant is voor gebruikers. Verouderde informatie is dat in veel gevallen in mindere mate. Content met een oude publicatiedatum wordt dan ook naar beneden geplaatst in de zoekresultaten, zodat nieuwe en relevante artikelen bovenaan komen te staan.

Kelderende rankings door onjuiste publicatiedatum

De voorkeursbehandeling voor actuele content is op zich een prima strategie, ware het niet dat sinds de recente bug de verkeerde publicatiedatum aan artikelen wordt gekoppeld. Content die een maand geleden nog geschreven is maar een YouTube video uit 2013 bevat, wordt hierdoor door het algoritme beoordeeld als verouderd.

Het gevolg: het artikel daalt in Google en verliest veel exposure richting potentiële lezers. De fout deed de afgelopen dagen dan ook veel stof opwaaien omdat websites hun ranking in de zoekresultaten plotsklaps zagen kelderen. Inmiddels is de zoekmachine op de hoogte gesteld en laat men bij monde van Gary Illyes weten dat er hard wordt gewerkt aan een oplossing.

Hoe los ik het zelf op?

Hoewel Google doorgaans vrij snel is met het doorvoeren van verbeteringen na melding van een bug, kan het nog enige tijd duren voordat het probleem is opgelost. Wanneer de gedaalde pagina’s niet cruciaal zijn voor je website of inkomsten, kun je de ontwikkelingen dus rustig afwachten. Verwacht wordt dat de rankings na herstel van de bug uit zichzelf zullen herstellen en je pagina’s weer beter gevonden worden.

Gaat het echter om onmisbare landingspagina’s voor je bedrijf of productpagina’s die een groot deel van je inkomsten vormen? Dan kan het raadzaam zijn om de YouTube video’s tijdelijk uit je webshop te verwijderen. Tegen de tijd dat Google de bug heeft opgelost, kun je de video’s probleemloos weer toevoegen. Uiteraard houden wij je in de tussentijd op de hoogte van de ontwikkelingen.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!