04-03-2015

Facebook’s call to action knop

Facebook’s call to action knop op je pagina in 6 stappen

Facebook implementeert momenteel een nieuwe functionaliteit op de pagina’s van gebruikers: de zogenaamde call to action (CTA) button. De splinternieuwe knop maakt voor bezoekers in potentie 7 verschillende acties mogelijk, waaronder winkelen, shoppen, gamen en direct boeken.

Zie jij de button nog niet op jouw pagina staan? Facebook is nog volop bezig met de doorvoering dus het kan nog even duren voordat ook jouw pagina over deze functionaliteit beschikt. Dat de nieuwe button ook voor jou beschikbaar wordt, is echter een ding wat zeker is.

7 mogelijke acties voor gebruikers

De nieuwe CTA-functie is in het leven geroepen om pagina-eigenaren meer mogelijkheden te geven en de gebruikerservaring van bezoekers te verbeteren. Hoe sneller zij interessante content kunnen vinden, hoe beter dit is voor zowel webmasters als gebruikers.

Er zijn 7 mogelijke acties voor bezoekers toegekend aan de call to action knop:

Boek nu. Deze knop geeft de gebruiker de optie om direct zijn gewenste product of dienst te boeken. De opties zijn zeer uiteenlopend. Denk bijvoorbeeld aan het boeken van toegangsbewijzen voor een concert of een reservering voor een evenement.

Contact met ons opnemen. De gebruiker wordt middels deze knop direct verwezen naar een contactmogelijkheid om met jou in contact te treden. Een logische toepassing is een verwijzing naar het contactformulier op je website. Voor een eventuele mobiele website kan er een aparte contactmogelijkheid worden opgegeven, maar is je website (zoals door Webton aanbevolen) responsive, dan zal dit niet noodzakelijk zijn.

App gebruiken. De knop verwijst naar een app waar je de gebruiker mee in aanraking wilt laten komen. Dit kan een app zijn die het nieuwsoverzicht van een website weergeeft of een app met een speciale functionaliteit.

Game spelen. Heeft jouw bedrijf of instelling een eigen game laten ontwikkelen? Facebook geeft je vanaf nu de optie om gebruikers direct naar de spelomgeving door te leiden via de nieuwe call to action knop.

Shoppen. Dit behoeft weinig verdere uitleg. Deze knop is een rechtstreekse verwijzing naar een online winkelomgeving en leent zich daarom met name goed voor webwinkels, ecommerce sites of andere partijen die online producten aanbieden.

Registreren. De registratiemogelijkheden via deze call to action knop zijn erg divers. Evenementen, vergaderingen, abonnementen, werkroosters; je kunt het zo gek niet bedenken, of registratie is eenvoudig mogelijk via de nieuwe knop op jouw Facebook-pagina.

Video bekijken. Deze optie is met name interessant voor websites die Facebook als aanvulling gebruiken op YouTube als hun grootste mediakanaal. Via de call to action button worden gebruikers direct doorwezen naar de laatst geüploade video op YouTube.

Hoe plaats ik de nieuwe knop op mijn Facebook-pagina?

De call to action knop kan in 6 simpele stappen toegevoegd worden aan je Facebook-pagina.

  1. Klik op de nieuwe button. Klik op de omslagfoto van je pagina op de nieuwe knop ‘Aanzet tot actie maken’.

    facebook aanzet tot actie

  2. Maak de actieknop. Je komt nu in een venster waar je de specificaties van de call to action knop kunt invullen. Hier kun je onder meer kiezen tussen de 7 mogelijke gebruikersacties die we hiervoor bespraken.

    actieknop

  3. Kies een website of app. Wanneer je over een eigen app beschikt, kun je hier de instellingen voor Android en iOS apparaten invullen.

    android

  4. Test de knop. Pas wanneer je op ‘Next’ klikt wordt de nieuwe button definitief op je pagina geplaatst.
  5. Bekijk statistieken. De gebruikersstatistieken van de nieuwe button worden aan de rechterzijde van je Facebook-pagina weergegeven.
  6. Knop aanpassen. Wil jij de door jou gemaakte button veranderen of zelfs helemaal verwijderen? Klik op de button en kies voor ‘Aanzet tot actie bewerken’

    aanzet actie

Meer informatie over de Facebook call to action knop?

Als je meer wilt weten over de specifieke mogelijkheden van de nieuwe call to action button voor jouw bedrijf, kun je contact opnemen met Webton via info@webton.nl of 074-3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!