10-05-2012

10/05/12 – Facebook-likes op hangers C&A

Een samensmelting tussen reality en virtuality is in de toekomst onvermijdelijk. Dat Facebook ook steeds meer geïntegreerd wordt in het normale leven, laat C&A heel duidelijk zien. Het kledingconcern stelt namelijk dat veel mensen, met name vrouwen, het belangrijk vinden om de mening van iemand anders te horen tijdens het shoppen. Jij kan die ene broek immers wel zo mooi vinden, maar vinden andere mensen dat ook? C&A komt hiervoor met een simpele, doch zeer moderne oplossing: het kledingconcern gaat in Brazilië het aantal Facebook-likes per kledingstuk laten zien op de kledinghanger van het desbetreffende kledingstuk.

Naar eigen zeggen doet de C&A dit om de keuzestress bij de klanten te verminderen. Een mening van anderen telt immers zwaar tijdens het shoppen. Het systeem werkt eigenlijk heel eenvoudig. Op de Facebook-pagina van C&A is het mogelijk om individuele kledingstukken te bekijken en deze dus ook te ‘liken’. Wanneer een kledingstuk ‘geliked’ wordt op Facebook, zal dit vervolgens direct te zien zijn op de hanger in de winkel. Dit kan voor klanten die twijfelen over die ene gewaagde top, maar toch zien dat veel Facebookers het een mooie top vinden, net dat duwtje in de rug zijn. Eenzaam shoppen bestaat dus binnenkort niet meer bij C&A in Brazilië, want op elke kledinghanger is te zien hoe de gemiddelde Facebook-gebruiker over het desbetreffende kledingstuk denkt. De vraag blijft echter wel of shoppers in de C&A dit ook als meerwaarde gaan zien, een mening van een volstrekt onbekende is immers wel anders dan de mening van een vriend of vriendin. Wellicht dat het fenomeen in de toekomst dus nog meer kans van slagen heeft als het gekoppeld kan worden aan je persoonlijke Facebook-pagina en je vrienden zo hun mening kunnen geven.

Het Fashion Like-experiment, zoals de proef door C&A wordt genoemd, is voorlopig alleen in Brazilië te bewonderen. Of de Facebook-kledinghangers ook in de Nederlandse kledingrekken van C&A komen te hangen is vooralsnog niet bekend.

Bekijk hier het filmpje

Bron: Marketingfacts.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!