07-11-2018

Effectieve social media strategie

Wie tegenwoordig zijn doelgroep optimaal wil bereiken, ontkomt er niet aan om te investeren in het vergaren van backlinks. Ook kun je als bedrijf in toenemende mate voordelen halen uit het gebruik van social media.

Of je nu een kleine eenmanszaak hebt, of aan het roer staat van een grote multinational, social media zijn de manier om je klanten te bereiken. Met de volgende 9 simpele stappen zorg je ervoor dat jouw bedrijf optimaal gebruik maakt van social media:

1. Claim je naam bij de belangrijkste social media
Op dit moment zijn de belangrijkste social media Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, LinkedIn en YouTube. Ook al besluit je om bijvoorbeeld alleen Facebook en Twitter te gebruiken, zorg ervoor dat je bij andere social media je naam claimt, voor het geval je ooit wel besluit om gebruik te maken van deze kanalen. Het zorgt er daarnaast ook voor dat een potentiële klant meer zoekresultaten te zien krijgt wanneer hij/zij op zoek gaat naar jouw bedrijf op het internet. Verder voorkom je op deze manier dat er misbruik gemaakt wordt van je naam en iemand anders zich voor jou gaat uitgeven.

2. Werk met maandelijkse doelstellingen
Net als andere processen binnen je bedrijf is het bij social media belangrijk om met een plan te werken. Wat wil je bereiken door het gebruik van deze online kanalen? Stel daarom maandelijkse doelstellingen op en leer je personeel ook om goed om te gaan met social media. Werknemers zijn toch het visitekaartje van je bedrijf. Door hen de do’s en don’ts van social media bij te brengen, voorkom je conflicten en zorg je ervoor dat zij als een soort ambassadeurs naar buiten treden.

Er zijn bedrijven die bepaalde regels vastleggen in een social mediaprotocol. Door grenzen te stellen en vooraf duidelijk te maken welke uitlatingen je personeel wel en niet mag doen die verband houden met jouw bedrijf, is dit voor hen direct helder en kan er geen miscommunicatie ontstaan.

3. Meet de resultaten van de doelstellingen
Het opstellen van doelstellingen alleen is natuurlijk niet genoeg, het is ook belangrijk om te kijken of deze doelstellingen behaald worden. Je wilt immers weten wat wel en niet werkt om tot een succesformule te komen. Een aantal handige instrumenten zijn hiervoor beschikbaar. Zo is er Google Analytics, met deze tool kun je gratis zien hoe bezoekers navigeren door jouw websites.

Het laat ook zien hoeveel bezoekers op jouw website terecht zijn gekomen via social media websites. Ook Klout is een goede manier om na te gaan hoe goed je verschillende websites worden bezocht. Afhankelijk van het budget van het bedrijf, is het uiteraard ook mogelijk om, tegen betaling, professionele programma’s in te schakelen, zoals SocialVolt.

Door tussentijds te evalueren en regelmatig te checken of je op de goede weg zit, kun je bepaalde doelstellingen ook bijsturen of aanpassen. Misschien kom je erachter dat je je social mediastrategie op bepaalde punten moet veranderen om tot het gewenste resultaat te komen. Dat is niet erg. Social media kan iedere dag weer anders zijn, als bedrijf moet je hierin meebewegen. Houd altijd de behoeftes van je doelgroep in de gaten, daar draait het uiteindelijk om.

4. Durf uit te besteden aan experts
Niet elke medewerker binnen je bedrijf heeft verstand van social media. Hoe aantrekkelijk het ook is om iemand van je eigen bedrijf verantwoordelijk te maken voor de social media strategie, durf dit uit te besteden. Bedrijven met verstand van social media zetten niet alleen een goede strategie voor je uit, maar zijn ook beter in staat om de resultaten voor je bedrijf te meten. Neem echter niet elke zelf benoemde social media expert serieus, maar check referenties en vraag naar resultaten.

5. Gebruik social media in je online- en print media
Social Media doen het goed op visitekaartjes, brochures, flyers, websites en ander promotiemateriaal. De iconen van de diverse social media zijn herkenbaar en duidelijk en zorgen ervoor dat de (toekomstige) klant je makkelijk kan vinden.

6. Weet waar je doelgroep zich bevindt
Onderzoek voordat je begint op welke platformen je doelgroep actief is. Het is zonde om je op een kanaal te storten terwijl je potentiële klanten zich daar niet bevinden. Elk sociaal platform heeft zijn eigen gebruikersschare. Zo is bekend dat de jeugd rondhangt op Snapchat, millennials veel aanwezig zijn op Instagram en de gemiddelde leeftijd op Facebook steeds hoger wordt. Hiermee kun je rekening houden bij het vaststellen van je social media strategie.

Richt jouw merk zich met name op goed verdienende twintigers en verkoop je producten die zich bij uitstek lenen voor productfotografie? Dan is een kanaal als Instagram waarschijnlijk zeer interessant voor jou.

7. Maak een goede contentstrategie
De juiste content is een belangrijk onderdeel van je social mediastrategie. Met relevante content op de juiste tijden valt of staat immers je succes op social media. Nadat je bepaald hebt waar je doelgroep het meest te vinden is, ga je per kanaal een plan opstellen waarin je onder andere de volgende zaken opneemt:

  • De tone of voice. Bedenk wat goed bij het karakter van je doelgroep past én hoe jij als bedrijf naar buiten wilt treden. Ga je voor zakelijk, luchtig of overtuigend? Het lijkt misschien een klein onderdeel, maar door overal dezelfde tone of voice te gebruiken, creëer je een eigen identiteit.
  • De frequentie van het aantal berichten per platform. Hoe vaak ga je iets plaatsen en op welke tijden? Door dit vooraf goed in beeld te hebben, zorg je voor continuïteit in je berichten. Verder weet je doelgroep ook graag wanneer zij iets kunnen verwachten.
  • Een contentkalender. Dit punt hangt samen met de plaatsingsfrequentie. Met een contentkalender kun je sneller inhaken op actualiteiten en hoef je niets meer op het laatste moment te bedenken. Dit komt de kwaliteit van je berichten alleen maar ten goede.
  • Het soort content. Voordat je iets gaat posten, vraag jezelf dan het volgende af: wat wil ik vertellen en hoe? Wil je iets uitleggen, verduidelijken of vind je het belangrijk om mensen te inspireren? En doe je dit aan de hand van een blog, foto of video? Bedenk wat jouw doelgroep graag wil lezen en probeer je content zo interessant mogelijk te maken.

8. Verdeel de rollen
Door miscommunicatie te voorkomen, is het verstandig om vooraf op papier te zetten wie waar verantwoordelijk voor is. Social media heeft invloed op het hele bedrijf. Op iedere afdeling zit wel iemand die zich betrokken voelt bij een onderdeel van de strategie. Verdeel de rollen op de juiste manier en wijs per afdeling een hoofdverantwoordelijke aan.

Houd elkaar op de hoogte en plan regelmatig even een korte vergadering in. Zo weet iedereen wat er zich op social media afspeelt; dit is tevens een goed moment om te brainstormen en input te verzamelen.

9. Hanteer een organische groeistrategie
Het aantal volgers wordt op social media vaak gezien als indicator van succes. Veel merken hanteren daarom bedenkelijke strategieën om op elk platform maar zo snel mogelijk te groeien. Zo zijn er speciale bots die automatisch andere mensen volgen of hun berichten liken en delen. Op lange termijn is dit geen vruchtbare strategie. Niet alleen treden sociale platforms steeds harder op tegen dit soort strategieën, maar ook leveren ze weinig bruikbare volgers op.

Mensen volgen je account namelijk terug omdat je hen volgt – niet zozeer omdat ze oprecht geïnteresseerd zijn in je diensten of producten. Beter is het daarom om je vooral te richten op het delen van kwalitatief hoogwaardige content. Je succes op social media volgt dan vanzelf.

Klaar! Met deze 9 stappen ben jij al een heel eind op weg met het succesvol inzetten van social media voor jouw bedrijf. Verlies je doelstellingen niet uit het oog en zorg ervoor dat je je houdt aan de strategie die je neergezet hebt. Op den duur zul je merken dat dit een positieve uitwerking heeft op het aantal leads en de naamsbekendheid van je onderneming.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!