09-01-2012

Effectieve social media strategie

Wie tegenwoordig zijn doelgroep optimaal wil bereiken, ontkomt er niet aan om te investeren in het vergaren van backlinks. Ook kun je als bedrijf in toenemende mate voordelen halen uit het gebruik van social media.

Of je nu een kleine eenmanszaak hebt, of aan het roer staat van een grote multinational, social media zijn de manier om je klanten te bereiken. Met de volgende 7 simpele stappen zorg je ervoor dat jouw bedrijf optimaal gebruik maakt van social media:

1. Claim je naam bij de belangrijkste social media
Op dit moment zijn de belangrijkste social media Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Google+ en LinkedIn. Ook al besluit je om bijvoorbeeld alleen Facebook en Twitter te gebruiken, zorg ervoor dat je bij andere social media je naam claimt, voor het geval je ooit wel besluit om gebruik te maken van deze kanalen. Het zorgt er daarnaast ook voor dat een potentiële klant meer zoekresultaten te zien krijgt wanneer hij/zij op zoek gaat naar jouw bedrijf op het internet.

2. Werk met maandelijkse doelstellingen
Net als andere processen binnen je bedrijf is het bij social media belangrijk om met een plan te werken. Wat wil je bereiken door het gebruik van deze online kanalen? Stel daarom maandelijkse doelstellingen op en leer je personeel ook om goed om te gaan met social media.

3. Meet de resultaten van de doelstellingen
Het opstellen van doelstellingen alleen is natuurlijk niet genoeg, het is ook belangrijk om te kijken of deze doelstellingen behaald worden. Een aantal handige instrumenten zijn hiervoor beschikbaar. Zo is er Google Analytics, met deze tool kun je gratis zien hoe bezoekers navigeren door jouw websites. Het laat ook zien hoeveel bezoekers op jouw website terecht zijn gekomen via social media websites. Ook Klout is een goede manier om na te gaan hoe goed je verschillende websites worden bezocht. Afhankelijk van het budget van het bedrijf, is het uiteraard ook mogelijk om, tegen betaling, professionele programma’s in te schakelen, zoals SocialVolt.

4. Durf uit te besteden aan experts
Niet elke medewerker binnen je bedrijf heeft verstand van social media. Hoe aantrekkelijk het ook is om iemand van je eigen bedrijf verantwoordelijk te maken voor de social media strategie, durf dit uit te besteden. Bedrijven met verstand van social media zetten niet alleen een goede strategie voor je uit, maar zijn ook beter in staat om de resultaten voor je bedrijf te meten. Neem echter niet elke zelf benoemde social media expert serieus, maar check referenties en vraag naar resultaten.

5. Gebruik social media in je online- en print media
Social Media doen het goed op visitekaartjes, brochures, flyers, websites en ander promotiemateriaal. De iconen van de diverse social media zijn herkenbaar en duidelijk en zorgen ervoor dat de (toekomstige) klant je makkelijk kan vinden.

6. Weet waar je doelgroep zich bevindt
Elk sociaal platform heeft zijn eigen gebruikersschare. Zo is bekend dat de jeugd rondhangt op Snapchat, millennials veel aanwezig zijn op Instagram en de gemiddelde leeftijd op Facebook steeds hoger wordt. Hiermee kun je rekening houden bij het vaststellen van je social media strategie. Richt jouw merk zich met name op goed verdienende twintigers en verkoop je producten die zich bij uitstek lenen voor productfotografie? Dan is een kanaal als Instagram waarschijnlijk zeer interessant voor jou.

7. Hanteer een organische groeistrategie
Het aantal volgers wordt op social media vaak gezien als indicator van succes. Veel merken hanteren daarom bedenkelijke strategieën om op elk platform maar zo snel mogelijk te groeien. Zo zijn er speciale bots die automatisch andere mensen volgen of hun berichten liken en delen. Op lange termijn is dit geen vruchtbare strategie. Niet alleen treden sociale platforms steeds harder op tegen dit soort strategieën, maar ook leveren ze weinig bruikbare volgers op. Mensen volgen je account namelijk terug omdat je hen volgt – niet zozeer omdat ze oprecht geïnteresseerd zijn in je diensten of producten. Beter is het daarom om je vooral te richten op het delen van kwalitatief hoogwaardige content. Je succes op social media volgt dan vanzelf.

Bron: computerworld.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!