13-02-2017

Eenvoudig online marketing plan

Online succes begint bij het maken van een plan. Want pas bij het formuleren van concrete doelstellingen, kun je gericht proberen deze te bereiken. Een eenvoudig online marketing plan is al voldoende om je kansen op succes flink te vergroten. Hieronder lees je precies welke stappen je moet volgen en hoe je hierbij strategisch te werk gaat.

online marketing strategie

Eenvoudig online marketing plan: template van stappenplan

Hoe eenvoudig de opzet ook is, een online marketingplan schrijf je niet zomaar. De beste tactiek is om de ontwikkeling ervan onder te verdelen in een template van verschillende stappen. Dat begint met de eerste stap: het in kaart brengen van je huidige situatie. Want alleen als je weet waar je staat, kun je concrete verbeterpunten aandragen voor de toekomst.

Hou elementaire strategieën zoals de bedrijfsstrategie en verkoopstrategie tegen het licht en wees hierbij kritisch op je eigen organisatie. Hoe past online marketing binnen de bovenstaande strategieën? Hoeveel investeer je op maandbasis in marketing en wat zijn de tastbare resultaten?

Kijk ook een niveau dieper naar de statistieken rondom je website. Wat zijn de maandelijkse bezoekersaantallen? Wat is de gemiddelde Time on Site en Bounce Rate? Hoeveel pagina’s worden bekeken? Al deze statistieken en meer kun je eenvoudig analyseren met behulp van Google Analytics. Zelfs leads en sales kun je hiermee meten, maar dan moet je wel eerst doelen formuleren.

Lees hier hoe je Google Analytics instelt voor je WordPress website.

Strategisch stappenplan met oog voor de toekomst

Nu je op de hoogte bent van de bestaande situatie, kun je de blik verleggen naar de toekomst. De volgende stap in je stappenplan is dan ook het formuleren van concrete ambities en doelstellingen. Wat hoop je met een eenvoudig online marketing plan te bereiken? Wat wil je de komende jaren online allemaal realiseren? Wil je beter gevonden worden? Of zelfs bovenaan in Google komen?

Als je grootste ambities voor de toekomst eenmaal duidelijk zijn, is het zaak om deze te vertalen naar concrete doelen. Vage doelstellingen hebben weinig nut, omdat ze niet meetbaar zijn en vaak ook niet tijdgebonden. Hierdoor ontbreekt een stimulerend effect. Zorg er daarom voor dat je doelen altijd specifiek, reëel, tijdgebonden, meetbaar en breed gedragen binnen het bedrijf zijn.

Voorbeeld van een eenvoudig online marketingplan

Het is nu tijd om je stappenplan verder uit te diepen en concreet te benoemen hoe je jouw marketingplan gaat implementeren. Uitermate belangrijk is dat het online marketing eenvoudig in zijn opzet blijft. Probeer niet al je diensten of producten tegelijkertijd te promoten, maar richt je op de zaken die momenteel het meeste bezoekersverkeer op de website binnenbrengen. Hier ligt vaak het grootste potentieel voor jouw bedrijf.

De laatste stap in je marketingplan is het vaststellen van de doelgroep. Richt jij je op B2C of juist op B2B? Ligt de focus op de regio of streef je naar landelijke dekking? Wat zijn de demografische kenmerken van de doelgroep? Hou rekening met deze zaken bij alle communicatie-uitingen binnen je marketingactiviteiten.

We hopen dat dit voorbeeld van een stappenplan je helpt bij het realiseren van je online doelstellingen. In essentie is het maken van een eenvoudig online marketing plan niet al te moeilijk; je moet alleen even weten hoe het moet. En heb je toch nog hulp nodig? Laat het ons dan even weten, want we helpen je graag vrijblijvend.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!