Online succes begint bij het maken van een plan. Want pas bij het formuleren van concrete doelstellingen, kun je gericht proberen deze te bereiken. Een eenvoudig online marketing plan is al voldoende om je kansen op succes flink te vergroten. Hieronder lees je precies welke stappen je moet volgen en hoe je hierbij strategisch te werk gaat.
Eenvoudig online marketing plan: template van stappenplan
Hoe eenvoudig de opzet ook is, een online marketingplan schrijf je niet zomaar. De beste tactiek is om de ontwikkeling ervan onder te verdelen in een template van verschillende stappen. Dat begint met de eerste stap: het in kaart brengen van je huidige situatie. Want alleen als je weet waar je staat, kun je concrete verbeterpunten aandragen voor de toekomst.
Hou elementaire strategieën zoals de bedrijfsstrategie en verkoopstrategie tegen het licht en wees hierbij kritisch op je eigen organisatie. Hoe past online marketing binnen de bovenstaande strategieën? Hoeveel investeer je op maandbasis in marketing en wat zijn de tastbare resultaten?
Kijk ook een niveau dieper naar de statistieken rondom je website. Wat zijn de maandelijkse bezoekersaantallen? Wat is de gemiddelde Time on Site en Bounce Rate? Hoeveel pagina’s worden bekeken? Al deze statistieken en meer kun je eenvoudig analyseren met behulp van Google Analytics. Zelfs leads en sales kun je hiermee meten, maar dan moet je wel eerst doelen formuleren.
Lees hier hoe je Google Analytics instelt voor je WordPress website.
Strategisch stappenplan met oog voor de toekomst
Nu je op de hoogte bent van de bestaande situatie, kun je de blik verleggen naar de toekomst. De volgende stap in je stappenplan is dan ook het formuleren van concrete ambities en doelstellingen. Wat hoop je met een eenvoudig online marketing plan te bereiken? Wat wil je de komende jaren online allemaal realiseren? Wil je beter gevonden worden? Of zelfs bovenaan in Google komen?
Als je grootste ambities voor de toekomst eenmaal duidelijk zijn, is het zaak om deze te vertalen naar concrete doelen. Vage doelstellingen hebben weinig nut, omdat ze niet meetbaar zijn en vaak ook niet tijdgebonden. Hierdoor ontbreekt een stimulerend effect. Zorg er daarom voor dat je doelen altijd specifiek, reëel, tijdgebonden, meetbaar en breed gedragen binnen het bedrijf zijn.
Voorbeeld van een eenvoudig online marketingplan
Het is nu tijd om je stappenplan verder uit te diepen en concreet te benoemen hoe je jouw marketingplan gaat implementeren. Uitermate belangrijk is dat het online marketing eenvoudig in zijn opzet blijft. Probeer niet al je diensten of producten tegelijkertijd te promoten, maar richt je op de zaken die momenteel het meeste bezoekersverkeer op de website binnenbrengen. Hier ligt vaak het grootste potentieel voor jouw bedrijf.
De laatste stap in je marketingplan is het vaststellen van de doelgroep. Richt jij je op B2C of juist op B2B? Ligt de focus op de regio of streef je naar landelijke dekking? Wat zijn de demografische kenmerken van de doelgroep? Hou rekening met deze zaken bij alle communicatie-uitingen binnen je marketingactiviteiten.
Samenvattend, een concrete checklist!
- Begin met het definiëren van je doelstellingen. Wat wil je met je online marketingplan bereiken? Wil je je merk naamsbekendheid verhogen, meer verkeer naar je website genereren, meer leads of meer omzet?
- Definieer je doelgroep. Wie is je doelgroep en waar bevinden ze zich online? Welke social media–kanalen zijn relevant voor jouw doelgroep en waar kun je je doelgroep bereiken?
- Analyseer je concurrenten. Kijk naar wat je concurrenten doen en welke strategieën ze gebruiken. Wat werkt voor hen? Wat kun je leren van hun strategieën?
- Kies je online marketingkanalen. Welke kanalen zijn het meest geschikt voor je doelstellingen en doelgroep? Denk aan social media, contentmarketing, e–mailmarketing, zoekmachineoptimalisatie, display advertising en affiliate marketing.
- Plan je content. Wat voor content ga je maken en waar ga je die plaatsen? Welke sociale mediaplatformen ga je gebruiken? Welke contentformats ga je gebruiken?
- Maak een budget. Hoeveel zet je in voor je online marketingstrategie? Wat zijn je prioriteiten?
- Meet je resultaten. Welke prestatie–indicatoren gebruik je om je online marketingaanpak te meten? Wat voor type software ga je hiervoor gebruiken?
- Analyseer je resultaten. Wat werkt? Wat werkt niet? Wat kun je veranderen om je resultaten te verbeteren?
- Pas je strategie aan. Blijf je strategie aanpassen om ervoor te zorgen dat je aan je doelen blijft voldoen.
Kan linkbuilding een onderdeel zijn van een online marketing plan?
Jazeker, linkbuilding is een belangrijk onderdeel van een online marketing plan. Linkbuilding kan worden gebruikt om de zichtbaarheid van een website te verhogen, het verkeer naar een website te verhogen en om ervoor te zorgen dat een website hoog in de zoekresultaten wordt weergegeven. Dit kan worden gedaan door middel van de volgende technieken:
- Het uitvoeren van zoekwoordonderzoek om te bepalen waar websites linken moeten naar.
- Het creëren en publiceren van content die relevant is voor de doelgroep.
- Het bouwen van links vanuit andere websites en blogs door middel van linkruilen, gastbloggen, enz.
- Het gebruik maken van social media en online communities om content te delen en links te verzamelen.
- Het onderhouden van een duurzame linkbuilding–strategie.
Geef een reactie