12-01-2012

12/01/12 – ‘Echte Hollanders’ op het web

Dat Nederlanders echt Nederlanders zijn blijkt wel uit een onderzoek van adviesbureau KPMG. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat Nederlanders op het internet veelal gebruik maken van gratis diensten. Daarnaast zijn Nederlanders ook niet bereid om, in ruil voor korting, hun persoonlijke gegevens af te staan aan adverteerders.

KPMG deed onderzoek naar het surfgedrag van Nederlanders en de manier waarop zij op het internet gebruik maken van, al dan niet, betaalde diensten. Uit het onderzoek blijkt dat het vooroordeel van de Nederlander die de hand op de knip houdt in dit geval toch wel gedeeltelijk klopt. Slechts 14 procent van de 10.000 ondervraagden, die mee deden aan het onderzoek, betaald voor internetdiensten op de mobiele telefoon, zoals downloads van muziek, video, games en nieuws.

Voor internetdiensten via het reguliere internet zijn iets meer Nederlanders bereid om in de buidel te tasten. Zo geeft 1 op de 3 Nederlanders aan te betalen voor het downloaden van muziek. Opvallend is dat deze constatering tegelijk komt met het moment dat de rechter in Nederland providers Ziggo en XS4ALL heeft opgedragen om de torrentwebsite Pirate Bay te blokkeren voor hun klanten. Via deze website is het voor gebruikers mogelijk om gratis films en muziek van het internet te downloaden. 14 procent van de ondervraagden geeft ook aan video’s, games en nieuws van het reguliere internet te downloaden.

Wanneer websites zouden besluiten om over te gaan tot betaalde toegang, dan zou 90 procent van de ondervraagden de betreffende websites niet meer bezoeken. Ze gaan dan op zoek naar eventuele alternatieven die dezelfde inhoud nog wel gratis aanbieden.

KPMG deed ook onderzoek naar de bereidheid van Nederlanders om persoonlijke gegevens  met adverteerders te ruilen voor kortingen of gratis producten. In tegenstelling tot andere landen, waar de meeste mensen hier wel toe bereid zijn, zijn Nederlanders erg gehecht aan hun privacy. Ruim 60 procent van de ondervraagden geeft aan dat ze hun persoonlijke gegevens liever niet inruilen voor een goede deal van een adverteerder.

Bron: Nu.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!