22-01-2018

Wat zijn de e-commerce trends in 2018?

Meer dan ooit vervangt de webshop de fysieke winkelvestiging bij jou om de hoek. E-commerce is anno 2018 verantwoordelijk voor een enorme omzet in het retaillandschap en is nog altijd groeiende. Maar wat zijn de trends binnen dit vakgebied eigenlijk in 2018? Als jij de eigenaar bent van een webshop of er op korte termijn een wilt laten maken, dan is dit artikel interessant voor jou.

e-commerce trends 2018

Trend 1: Nog meer aankopen via mobiel

Vrijwel iedereen in Nederland kent de webwinkel Coolblue. Hoe dat komt? Deze webshop maakt het supereenvoudig om online een aankoop te doen. Of je deze nu volgende week wilt ontvangen of morgen, aan huis of bij een ophaalpunt en wilt kopen vanaf desktop of mobiel; het kan allemaal. En met name dat laatste is wat Coolblue zo succesvol maakt.

Mobiele aankopen stijgen namelijk nog altijd ieder jaar en afgelopen jaar winkelde maar liefst 90% (!) van de Nederlanders boven de 15 jaar online. De hoeveelheid online aankopen via mobiel steeg in datzelfde jaar bovendien met bijna 60%. Als jij anno 2018 een succesvolle webshop wilt runnen, moet je het online aankooptraject voor klanten dan ook zo soepel mogelijk maken.

Trend 2: Nog meer individualisatie in marketing

Iedere bezoeker belandt met een andere intentie in je webwinkel. Het is daarom belangrijk in je marketing rekening te houden met deze grote individuele verschillen. Dat gebeurt nu nog onvoldoende, zo blijkt uit uiteenlopende onderzoeken. De webwinkels die echter wél investeren in gepersonaliseerde content, behalen hiermee een tot wel 50% hogere conversie.

De beste manier om individualisatie in jouw webwinkel te verwerken, is door je doelgroep goed te analyseren. Deel deze vervolgens op in verschillende gebruikersprofielen en schrijf voor elk profiel gepersonaliseerd content. Dit stelt je ook in staat elke bezoeker gerichtere shoppingaanbevelingen te doen die de kans op een extra aankoop in je webshop vergroten.

Trend 3: Nog meer snelheid in aankooptraject en levering

In 2018 is het hard maar waar: een trage website kost je onnodig veel geld. Dat geldt in het bijzonder voor webshops, die in een tijdsbestek van slechts enkele seconden de gunst van de klant moeten zien te winnen. Anders klikt die door naar de concurrent. Een webwinkel met een hoge laadsnelheid zorgt ervoor dat bezoekers langer op je site verblijven en daar daadwerkelijk ook meer aankopen doen.

Naast de laadsnelheid van je webshop, is een hoge snelheid ook op andere vlakken van belang. De moderne consument wil zijn aankoop bijna net zo snel in huis hebben als wanneer hij naar een fysieke winkel zou gaan. Dat betekent dat steeds meer webwinkels standaard de eerstvolgende werkdag leveren of in sommige gevallen zelfs dezelfde dag. Daarmee win je klanten!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!