22-05-2013

22/05/13 – Drip-feed marketing

Hoe weet Daft Punk een ware hype te creëren?

Het nieuwe album van Daft Punk is een album waar je niet omheen kan mits je de afgelopen tijd niet in een grot geleefd hebt. Een recensie van de CD blijft hier uit maar een recensie over hun marketing strategie zal hier uitvoerig besproken worden. Of de CD kwalitatief een succes gaat worden is nog maar de vraag maar dat het een  succes gaat worden is mede dankzij hun bijzondere marketing strategie een feit. Hoe krijgen ze dit nou voor elkaar? Het geheim wordt ook wel “drip-feed marketing” genoemd.

Drip feed marketing houdt in dat dat er op een eigenwijze manier wordt gecommuniceerd met het publiek. Hier gaat een zeer strakke planning aan vooraf en alle berichten die naar buiten zullen komen zijn zo getimed dat het de content van de hele boodschap aanzienlijk versterkt. Dit gebeurt in de meeste gevallen aan de hand van verschillende fases.

De belangrijkste fase waar Daft Punk door heen moest, was het creëren van een waar mysterie rondom het duo. Hun opvallende uiterlijk draagt hier altijd aan bij. Daft Punk is de laatste jaren alleen nog maar verschenen met hun futuristische helmen. Daft Punk heeft voor het laatst een album uitgebracht in 2005 en sindsdien zijn ze eigenlijk overgegaan op radiostilte. De spanning rondom heeft zich dan ook sinds 2005 al aardig opgebouwd rondom het Franse DJ-duo. Artiesten van welke vorm dan ook zoeken vaak vlak voor het uitbrengen van een nieuw product de publiciteit op. Daft Punk heeft dat daarentegen heel anders aangepakt en is juist in de aanloop naar hun album volkomen uit de publiciteit verdwenen. Na een jaar van complete radiostilte verscheen er halverwege februari ineens een coverfoto van Daft Punk op hun Facebook pagina met daarbij een link naar de officiële website. Meer dan dat werd er niet vrijgegeven maar dat er iets aan zat te komen was voor alle fans ondertussen meer dan duidelijk. Om het effect verder te versterken werd begin maart een filmpje vrijgegeven, dit gebeurde tijdens Saturday Night Live, een van de best bekeken programma’s in Amerika. Tijdens dit programma werd slecht een filmpje van 15 seconden weergegeven waar een kort fragment van Get Lucky ten gehore werd gebracht.  Vervolgens is het weer twee weken volkomen stil rondom het Franse Duo. Tijdens deze twee weken worden er overal billboards en posters gespot van de twee mannen met hun welbekende robothelm.  Vooral in steden als New York en L.A. staan er levensgrote billboards waar ook veel over gespeculeerd wordt. Tijdens deze periode wordt er ontzettend veel gepraat over Daft Punk. Er ontstaan heuse complot theorieën en iedereen heeft het over de comeback van het Franse DJ-duo.

daft

Na twee weken wordt er tijdens hetzelfde Amerikaanse programma opnieuw een fragment uitgezonden. De enige toevoeging die gedaan wordt is de naam van het album en een link naar Itunes, Random Acces Memories wordt echter pas op 21 mei verwacht. Op alle billboards en posters verschijnt vervolgens ook de naam van het album en opnieuw circuleren er veel foto’s rond op het internet van deze veelbesproken billboards. Niemand kan op dit moment nog om Daft Punk heen, echter verschijnt Daft Punk nog steeds niet in de publiciteit. Het is bijna alsof ze niet bestaan.

Halverwege april wordt er tijdens Coachella, een heel belangrijk festival in California, een trailer getoond van de eerste single Get Lucky. Deze trailer verschijnt vervolgens ook tijdens Saturday Night Live. De eerste single is bekend en Daft Punk is overal het gesprek van de dag.
Om de publiciteit meer te voeden verschijnen de mannen van Daft Punk eindelijk in de media en maken ze een kleine eindspurt. Ze verschijnen op verschillende covers van magazines, ze zijn te horen op verschillende radio-interviews en ook bij de BBC maken ze hun opwachting.
Als laatste stunt vindt de albumrelease plaatst tijdens een lokaal festivalletje in een dorpje van ongeveer 2000 mensen, erg random  zou je dus wel kunnen stellen maar desalniettemin zorgt dit opnieuw voor de nodige publiciteit.

Het Franse DJ-duo heeft een knap staaltje marketing verricht met de lancering van hun nieuwe album Random Acces Memories. Over de muzikale inhoud van het nieuwe album moet ieder voor zich een eigen mening vormen maar één ding werd tijdens de afgelopen maanden meer dan duidelijk: Daft Punk heeft een ware hype rondom hun nieuwe album gecreëerd, een hype waar niemand om heen kon. Dat is toch best wel knap?

Bron: marketingfacts.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!