08-08-2018

Do’s & don'ts: social media

Een wereld zonder social media is bijna niet meer voor te stellen. Social media platforms zoals Facebook, Instagram en Twitter tellen wereldwijd vele miljoenen gebruikers en dit aantal neemt alleen maar toe. Social media kan dan ook een belangrijk onderdeel zijn van je marketing strategie.

Een belangrijke rol voor social media is met name weggelegd op het gebied van klantcontact. Dat betekent ook dat het verkeerd gebruik van social media averechts kan werken. Pas daar dus mee op!

Voordat je daadwerkelijk zelf aan de slag gaat met social media marketing voor jouw bedrijf, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van een aantal do’s en don’ts. Dit zijn de tips die wij hebben samengesteld op basis van langjarige ervaring:

Do’s:

Hanteer een heldere strategie

Aan elk online succes ligt een heldere marketingstrategie ten grondslag. Als marketingvorm vormt social media marketing hierop geen uitzondering. Voordat je begint met het plaatsen van content op social media kanalen, is het daarom belangrijk om eerst een duidelijke strategie te formuleren.

Heldere marketing strategie cruciaal voor social media succes

Vast onderdeel van een marketingstrategie zijn doorgaans meetbare (en ook realistische) doelen, de beoogde contentsoorten om te creëren en de kanalen die je hiervoor wilt gebruiken. Analyseer welk platform het best aansluit op de identiteit van jouw bedrijf én die van je doelgroep. Op LinkedIn zijn bijvoorbeeld andere doelgroepen actief dan op een platform zoals Snapchat.

Voorkom saaie content

De gebruikers van social media staan bloot aan tal van prikkels. Overal ligt de concurrentie op de loer en daarom is de aandachtsspanne van de gemiddelde gebruiker kort. Het is daarom zaak om de aandacht met je content snel te grijpen en vast te houden.

Dat begint met het vermijden van saaie content. Het is belangrijk dat klanten het interessant vinden om je onderneming te volgen. Wees daarom selectief met de content die je kiest om te verspreiden.

Een samenvatting van belangrijke punten uit het jaarverslag kan voor jou bijvoorbeeld interessant zijn, maar is voor de doorsnee gebruiker eerder slaapverwekkend. Deel daarom ook leuke zaken op social media en bied mensen een kijkje achter de schermen van je bedrijf.

Luister naar feedback

Sommige bedrijven spenderen vele duizenden euro’s aan doelgroeponderzoeken en enquêtes. Weten wat de klant drijft zal de uitgangspositie van je bedrijf namelijk aanzienlijk verbeteren. Binnen die context is social media tegenwoordig een werkelijk uniek marketinginstrument.

De commentaren op social media verschaffen jou namelijk gratis inzicht in de mening van (potentiële) klanten. Het is cruciaal om negatieve feedback niet te vermijden, maar om er juist naar te luisteren en te gebruiken als bron van motivatie.

Maakt een klant bijvoorbeeld duidelijk zijn ongenoegen kenbaar? Reageer hier dan proactief op en informeer wat je kunt doen om de situatie te verbeteren. Zo ziet deze klant (en de rest van de wereld!) dat jou er alles aan gelegen is om jouw klanten tevreden te houden.

Niet alleen voor de afhandeling van klachten, maar ook voor het opdoen van nieuwe inzichten is social media een waardevol instrument. Nodig klanten uit om mee te denken en ontdekt welke behoeftes er leven in jouw specifieke doelgroep. Betrek mensen bij je merk en ontwikkelt een actieve community van fans in plaats van klanten!

Bouw een grote schare volgers op

Bouw een grote schare volgers op

Op social media staat of valt alles met volgers. Je kunt immers nog zulke goede content via verschillende kanalen verspreiden; als niemand het ziet, heeft dit geen enkel effect. Probeer daarom een grote schare volgers op te bouwen en neem actief deel aan de dialoog.

Hoe vaker jij deelneemt aan gesprekken op social media, hoe meer persoonlijkheid je bedrijf zal uitstralen. Mensen die zichzelf hiermee identificeren sluiten zich hier graag bij aan. Meer volgers leiden tot nog meer volgers en daarom is de groei op social media vaak exponentieel. De eerste jaren is het vooral een kwestie van zaaien, maar daarna is het tijd om te oogsten.

Don’ts:

Maak het niet te persoonlijk

Hoewel we hierboven aanraden om op social media een bepaalde mate van persoonlijkheid te laten doorschemeren, is het belangrijk om dit niet te overdrijven. Privékiekjes van jou en je familie zullen bijvoorbeeld niet alle volgers van jouw bedrijfsaccount weten te waarderen.

Goede balans tussen persoonlijk en zakelijk op social media

Op social media draait alles voor bedrijven om een gezonde mix tussen persoonlijkheid en professionaliteit. Streef daarom naar een goede balans tussen deze beide zaken en schrik klanten niet af met extremen.

Let op slordigheden

Nooit zo’n talenwonder geweest? Op social media word je erop afgerekend. Stijl- en grammaticafouten staan erg slordig en stralen negatief af op de professionaliteit van je bedrijf.

Laat je content daarom schrijven (of op zijn minst nalezen) door een professional en bewaak een goede kwaliteit.

Wees onderscheidend

Steeds meer bedrijven zijn actief op social media. Zeker in grotere sectoren is de concurrentie fors en zien klanten door de bomen het bos niet meer. Het is daarom cruciaal om onderscheidend te zijn.

Onderscheidend vermogen op social media creëer je op verschillende manieren. Zo kun je bijvoorbeeld unieke deel-en-winacties organiseren of opvallend sterke content publiceren. Mensen houden hoe dan ook van innovatie en vernieuwing!

Conclusie

Met het volgen van bovenstaande tips ben je een stap dichterbij het creëren van een goedlopend sociaal netwerk voor je bedrijf. Hou in je achterhoofd dat succes op elk sociaal platform vrijwel onmogelijk is.

Belangrijk is om te blijven experimenteren en vooral niet te snel op te geven. De aanhouder wint en na verloop van tijd ontdek je welke sociale kanalen en contentstrategie voor jouw doelgroep het beste werken.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!