15-10-2012

15/10/12 – Do’s & dont’s: social media

Een wereld zonder social media is bijna niet meer voor te stellen. Social media kan een belangrijk onderdeel zijn in uw marketing strategie. Vooral klantencontact staat hierbij vaak centraal. Bij het onjuist gebruik maken van social media kan je als bedrijf alleen maar tegen worden gewerkt, pas daar dus mee op. Voordat je aan de slag gaat, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van een aantal do’s en don’ts op het gebied van social mediamarketing. Hieronder volgt een aantal efficiënte tips:

Do’s:

  • Voordat u begint is het belangrijk om met een duidelijk en gericht plan op tafel te komen. Houd in uw achterhoofd dat het creëren van meetbare doelen, de gewenste inhoud en de gewenste kanalen die u wilt gebruiken erg belangrijk zijn. Verdiep u eerst in social media voordat u klakkeloos ergens aan begint. Kijk welk mediaplatform het beste bij u en uw bedrijf past, zoals het populaire Facebook, LinkedIn en Twitter.
  • Het is voor klanten belangrijk dat uw onderneming interessant is om te volgen. Het delen van leuke, interessante maar bovenal gerelateerde onderwerpen, producten, websites of artikelen is dan ook zeker aan te raden. Op deze manier kunt u saaie en droge onderwerpen proberen te vermijden.
  • Social media is een belangrijke bron voor het communiceren met uw (potentiële) klanten. Het serieus nemen van uw klanten zal de positie van uw bedrijf aanzienlijk verbeteren. Luister naar diens vragen, opmerkingen of feedback.  Probeer met uw klanten te communiceren. Het stellen van open vragen kan hierbij erg behulpzaam zijn. U nodigt uw klanten uit om mee te denken en zij zullen de behoefte voelen om mee te communiceren.
  • Probeer een grote schare volgers op te bouwen. Een groot aantal volgers zal het vertrouwen in uw bedrijf versterken. Klanten voelen de behoefte om zich ook aan te sluiten en onderdeel te zijn van het dialoog. Zoals in een vicieuze cirkel zullen meer volgers tot nog meer volgers leiden.

Don’ts:

  • Wordt niet te persoonlijk, dit houdt in dat u niet uw hele privé leven op het internet hoeft te gooien. Houd in gedachte dat u uw bedrijf representeert en klanten hoeven daarvoor niet  te weten dat u toe bent aan het weekend. Echter is het niet de bedoeling dat u té onpersoonlijk wordt, klanten zijn vaak nieuwsgierig naar de gezichten binnen uw bedrijf. Het vinden van de juiste balans is dus uitermate belangrijk.
  • Stijl- en grammatica fouten zijn uit den boze, het staat erg slordig. Een goed geschreven stuk lijkt al aanzienlijk professioneler.  Laat uw stukje na lezen door een derde of lees het zelf zorgvuldig door en haal spel- en stijlfouten eruit.
  • Probeer zo uniek mogelijk te blijven. Het achteloos overnemen wat uw concurrenten delen, zal u niet ver brengen. Vernieuwing en creativiteit zal (potentiële) klanten veel eerder aantrekken.

Met het volgen van deze tips zult u al een stap in de goede richting zijn om een goedlopend sociaal netwerk voor uw bedrijf te creëren. Probeer in uw achterhoofd te houden dat niet elk sociaal platform voor uw bedrijf even succesvol zal zijn. Door het experimenteren zult u erachter komen wat uw bedrijf het beste siert. Social media heeft ook tijd nodig, dus mocht het niet meteen aanslaan dan is dat geen reden om onmiddellijk op te geven.

Bron: b2bcontact.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!