Wat is doelgroepgerichte linkbuilding?

Doelgroepgerichte linkbuilding voor een beter linkprofiel

hoog in googleVeel SEO-specialisten stemmen hun linkbuilding af op de voorkeur van het algoritme van Google. Maar de vraag is of de doelgroep deze links ook weet te waarderen. Een omgekeerde benadering is daarom beter. Wanneer je tijdens linkbuilding de focus legt op de doelgroep, levert dit waardevolle links op voor de doelgroep én voor je SEO.

De wensen van de doelgroep zouden bij linkbuilding altijd prioriteit moeten krijgen. Wanneer je alleen links creëert die goed zijn in de ogen van Google, loop je het risico dat je doelgroep deze waardeloos vindt en er niet op klikt.

Natuurlijk betekent dit niet dat je Google compleet moet vergeten tijdens je linkbuilding activiteiten. Het is genoegzaam bekend dat links een belangrijke rol spelen in het ranking algoritme van de zoekmachinegigant. Je hoeft dan ook niet te kiezen tussen de doelgroep of Google, maar het is aan te bevelen de nadruk te leggen op de wensen van de doelgroep.

Een doelgroepgerichte linkbuilding benadering heeft diverse voordelen voor je website:

  • Het verhoogt de effectiviteit van je link prospecting – het vinden van geschikte websites voor linkbuilding en het beoordelen of ze aan jouw minimale kwaliteitsstandaarden voldoen
  • Het biedt meer marketingvoordelen dan een zoekmachinegerichte linkbuilding benadering – websites waar je doelgroep actief is bieden meer marketingkansen dan websites die je doelgroep niet bezoekt maar die vanuit SEO-oogpunt goed zijn voor linkbuilding
  • Het leidt tot links van betere kwaliteit – het plaatsen van een link op een website die populair is bij de doelgroep verhoogt automatisch de relevantie en daarmee de kwaliteit van die link. Relevantie is een aspect dat door Google ook zwaar wordt meegewogen.

linkbuilding-2014Link prospecting is een vak apart waar veel online marketeers moeite mee hebben. Een doelgroepgerichte linkbuilding benadering geeft sturing aan je link prospecting, waardoor het plotsklaps een stuk makkelijker wordt. Probeer maar eens een betere link prospect te vinden dan een website die je doelgroep regelmatig bezoekt en zeer actief aan discussies deelneemt. We verklappen het alvast: dat is onmogelijk!

Als je al in kaart hebt gebracht op welke websites je doelgroep vaak verblijft, is je link prospecting feitelijk al gedaan. Je doelgroep moet het allerbelangrijkste criterium zijn. Wanneer een website relevant is voor je doelgroep, is deze automatisch een prima kandidaat voor linkbuilding.

Volgens conventionele linkbuilding methoden is het vooral belangrijk te zoeken naar websites die (in de ogen van Google) relevant zijn voor jouw eigen site. Vanuit het oogpunt van zoekmachine optimalisatie is dit wellicht een prima strategie, maar online marketing draait om méér dan zoekmachine optimalisatie.

Echte marketingwaarde komt tot uiting in de mogelijkheid om een relatie op te bouwen met je doelgroep. Dit zou de basisvoorwaarde moeten zijn voor de mate van relevantie die je een website toedicht. Is je doelgroep zeer actief op een bepaalde website? Dan is deze automatisch relevant voor jou. Hoe meer van deze websites je ontdekt, hoe langer je lijst met links prospects wordt. Dit staat aan de basis van een succesvolle linkbuilding strategie die niet alleen voordelen heeft voor SEO, maar ook op het gebied van online marketing.

Doelgroepgerichte linkbuilding biedt veel marketingvoordelen

Een goede linkbuilding strategie houdt rekening met meer factoren dan alleen zoekmachine optimalisatie. Een doelgroepgerichte werkwijze biedt aanvullende marketingvoordelen die een SEO-gerichte werkwijze niet kan bieden.

Een SEO-gerichte linkbuilding strategie focust zich vaak op link equity: de hoeveelheid links naar een bepaalde webpagina. Deze benadering draait om kwantiteit en niet om kwaliteit. Wanneer je vooral probeert de hoeveelheid links naar een pagina te verhogen, is de relevantie en autoriteit van de link prospects van ondergeschikt belang.

Deze korte termijnstrategie is niet zonder risico. Met elke update is het algoritme van Google beter in staat factoren als relevantie en autoriteit van links te beoordelen. Op lange termijn zal de inferieure kwaliteit van je linkprofiel de rankings van je website in de zoekresultaten negatief beïnvloeden.

Wanneer je je echter op jouw doelgroep richt en links creëert waar deze waarschijnlijk op klikt, legt dit een stabiel fundament voor de online marketing van je onderneming. Wanneer andere marketingkansen zich dan voordoen, zijn dit goede mogelijkheden om in contact te treden met de doelgroep.

Wanneer je de focus legt op de doelgroep, zijn de links die je creëert waarschijnlijk sowieso waardevol, onafhankelijk van de waarde vanuit SEO-perspectief. Links op websites waar de doelgroep regelmatig actief is, zijn altijd waardevol: zelfs wanneer ze voor SEO onbruikbaar zijn.

Hoewel er enorm veel factoren zijn die de kwaliteit van een backlink bepalen, is relevantie een van de meest belangrijke. Er bestaat namelijk geen relevantere link dan een link die gecreëerd is met de doelgroep in gedachten. Er zijn meerdere redenen waarom dit uiteindelijk leidt tot kwalitatief hoogwaardige links:

  • De links worden geplaatst op websites die populair zijn bij de doelgroep. Dit hoeft niet noodzakelijkerwijs om websites te gaan met de hoogste autoriteit, maar de relevantie is gewaarborgd. Simplistisch gesteld zou je kunnen zeggen: wees daar waar je doelgroep is.
  • De links verwijzen naar waardevolle content. Wanneer je links creëert met een doelgroepgerichte benadering, wordt je gedwongen om te verwijzen naar eigen content die daadwerkelijk een meerwaarde vormt voor de doelgroep. Er zijn natuurlijk heel veel manieren waarop content waardevol kan zijn voor jouw publiek. Denk bijvoorbeeld aan het onder de aandacht brengen van actuele nieuwsfeiten, de oplossing voor een specifiek probleem, zeer gedetailleerde informatie over een bepaald onderwerp of een unieke dienst of product.
  • De links verbeteren de gebruikerservaring voor de doelgroep. Wanneer er op een externe website reeds wordt gepraat over jouw merk (of een specifiek onderdeel daarvan zoals een product of dienst), heeft het plaatsen van een link naar een relevante webpagina van je site zeker toegevoegde waarde voor de discussie. Het maakt het voor gebruikers alleen maar makkelijker om te vinden wat ze zoeken.

Niet alleen gebruikers zullen relevante links weten te waarderen, ook Google draagt relevantie als ranking factor hoog in het vaandel. Daar waar vroeger de PageRank van een webpagina met daarop een link naar jouw site van doorslaggevende waarde was, geldt dat tegenwoordig voor de relevantie ervan.

Een doelgroepgerichte linkbuilding benadering is daarom niet alleen voordelig voor gebruikers, ook de zoekmachines zullen je belonen. Eigenlijk is dit heel logisch; Google wil mensen de best mogelijke gebruikerservaring bieden door de meest geschikte zoekresultaten voor te schotelen. Google laat zich dan ook leiden door het gedrag van gebruikers, in plaats van andersom.

Niet alleen linkbuilding moet daarom gedaan worden met een doelgroepgerichte insteek, maar alle online marketing inspanningen van een onderneming. Webverkeer dat afkomstig is van doelgroepgerichte links is relevanter en waardevoller dan links die gecreëerd zijn met een SEO-mentaliteit en zullen daarom leiden tot hogere conversies. Links kunnen verschillende doeleinden hebben, maar vanuit commercieel oogpunt is er natuurlijk niets waardevoller dan links die direct leiden tot conversies!

Ton Heerze

Over de auteur

Ton Heerze
Eigenaar en oprichter

In 1999 heb ik Webton opgericht. Het verbeteren van organische vindbaarheid in Google is een passie van me waarmee ik graag andere bedrijven ook verder help!

161 artikelen

Laat jouw reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Reageren
STRATEGY DIGITAL DESIGN
Deel dit artikel