11-05-2015

De kracht van doelgroepgerichte linkbuilding

Doelgroepgerichte linkbuilding voor een beter linkprofiel

hoog in googleVeel SEO-specialisten stemmen hun linkbuilding af op de voorkeur van het algoritme van Google. Maar de vraag is of de doelgroep deze links ook weet te waarderen. Een omgekeerde benadering is daarom beter. Wanneer je tijdens linkbuilding de focus legt op de doelgroep, levert dit waardevolle links op voor de doelgroep én voor je SEO.

De wensen van de doelgroep zouden bij linkbuilding altijd prioriteit moeten krijgen. Wanneer je alleen links creëert die goed zijn in de ogen van Google, loop je het risico dat je doelgroep deze waardeloos vindt en er niet op klikt.

Natuurlijk betekent dit niet dat je Google compleet moet vergeten tijdens je linkbuilding activiteiten. Het is genoegzaam bekend dat links een belangrijke rol spelen in het ranking algoritme van de zoekmachinegigant. Je hoeft dan ook niet te kiezen tussen de doelgroep of Google, maar het is aan te bevelen de nadruk te leggen op de wensen van de doelgroep.

Een doelgroepgerichte linkbuilding benadering heeft diverse voordelen voor je website:

  • Het verhoogt de effectiviteit van je link prospecting – het vinden van geschikte websites voor linkbuilding en het beoordelen of ze aan jouw minimale kwaliteitsstandaarden voldoen
  • Het biedt meer marketingvoordelen dan een zoekmachinegerichte linkbuilding benadering – websites waar je doelgroep actief is bieden meer marketingkansen dan websites die je doelgroep niet bezoekt maar die vanuit SEO-oogpunt goed zijn voor linkbuilding
  • Het leidt tot links van betere kwaliteit – het plaatsen van een link op een website die populair is bij de doelgroep verhoogt automatisch de relevantie en daarmee de kwaliteit van die link. Relevantie is een aspect dat door Google ook zwaar wordt meegewogen.

Doelgroepgerichte linkbuilding helpt je bij je link prospecting

linkbuilding-2014Link prospecting is een vak apart waar veel online marketeers moeite mee hebben. Een doelgroepgerichte linkbuilding benadering geeft sturing aan je link prospecting, waardoor het plotsklaps een stuk makkelijker wordt. Probeer maar eens een betere link prospect te vinden dan een website die je doelgroep regelmatig bezoekt en zeer actief aan discussies deelneemt. We verklappen het alvast: dat is onmogelijk!

Als je al in kaart hebt gebracht op welke websites je doelgroep vaak verblijft, is je link prospecting feitelijk al gedaan. Je doelgroep moet het allerbelangrijkste criterium zijn. Wanneer een website relevant is voor je doelgroep, is deze automatisch een prima kandidaat voor linkbuilding.

Volgens conventionele linkbuilding methoden is het vooral belangrijk te zoeken naar websites die (in de ogen van Google) relevant zijn voor jouw eigen site. Vanuit het oogpunt van zoekmachine optimalisatie is dit wellicht een prima strategie, maar online marketing draait om méér dan zoekmachine optimalisatie.

Echte marketingwaarde komt tot uiting in de mogelijkheid om een relatie op te bouwen met je doelgroep. Dit zou de basisvoorwaarde moeten zijn voor de mate van relevantie die je een website toedicht. Is je doelgroep zeer actief op een bepaalde website? Dan is deze automatisch relevant voor jou. Hoe meer van deze websites je ontdekt, hoe langer je lijst met links prospects wordt. Dit staat aan de basis van een succesvolle linkbuilding strategie die niet alleen voordelen heeft voor SEO, maar ook op het gebied van online marketing.

Doelgroepgerichte linkbuilding biedt veel marketingvoordelen

Een goede linkbuilding strategie houdt rekening met meer factoren dan alleen zoekmachine optimalisatie. Een doelgroepgerichte werkwijze biedt aanvullende marketingvoordelen die een SEO-gerichte werkwijze niet kan bieden.

Een SEO-gerichte linkbuilding strategie focust zich vaak op link equity: de hoeveelheid links naar een bepaalde webpagina. Deze benadering draait om kwantiteit en niet om kwaliteit. Wanneer je vooral probeert de hoeveelheid links naar een pagina te verhogen, is de relevantie en autoriteit van de link prospects van ondergeschikt belang.

Deze korte termijnstrategie is niet zonder risico. Met elke update is het algoritme van Google beter in staat factoren als relevantie en autoriteit van links te beoordelen. Op lange termijn zal de inferieure kwaliteit van je linkprofiel de rankings van je website in de zoekresultaten negatief beïnvloeden.

Wanneer je je echter op jouw doelgroep richt en links creëert waar deze waarschijnlijk op klikt, legt dit een stabiel fundament voor de online marketing van je onderneming. Wanneer andere marketingkansen zich dan voordoen, zijn dit goede mogelijkheden om in contact te treden met de doelgroep.

Wanneer je de focus legt op de doelgroep, zijn de links die je creëert waarschijnlijk sowieso waardevol, onafhankelijk van de waarde vanuit SEO-perspectief. Links op websites waar de doelgroep regelmatig actief is, zijn altijd waardevol: zelfs wanneer ze voor SEO onbruikbaar zijn.

Doelgroepgerichte linkbuilding leidt tot links van betere kwaliteit

Hoewel er enorm veel factoren zijn die de kwaliteit van een backlink bepalen, is relevantie een van de meest belangrijke. Er bestaat namelijk geen relevantere link dan een link die gecreëerd is met de doelgroep in gedachten. Er zijn meerdere redenen waarom dit uiteindelijk leidt tot kwalitatief hoogwaardige links:

  • De links worden geplaatst op websites die populair zijn bij de doelgroep. Dit hoeft niet noodzakelijkerwijs om websites te gaan met de hoogste autoriteit, maar de relevantie is gewaarborgd. Simplistisch gesteld zou je kunnen zeggen: wees daar waar je doelgroep is.
  • De links verwijzen naar waardevolle content. Wanneer je links creëert met een doelgroepgerichte benadering, wordt je gedwongen om te verwijzen naar eigen content die daadwerkelijk een meerwaarde vormt voor de doelgroep. Er zijn natuurlijk heel veel manieren waarop content waardevol kan zijn voor jouw publiek. Denk bijvoorbeeld aan het onder de aandacht brengen van actuele nieuwsfeiten, de oplossing voor een specifiek probleem, zeer gedetailleerde informatie over een bepaald onderwerp of een unieke dienst of product.
  • De links verbeteren de gebruikerservaring voor de doelgroep. Wanneer er op een externe website reeds wordt gepraat over jouw merk (of een specifiek onderdeel daarvan zoals een product of dienst), heeft het plaatsen van een link naar een relevante webpagina van je site zeker toegevoegde waarde voor de discussie. Het maakt het voor gebruikers alleen maar makkelijker om te vinden wat ze zoeken.

Niet alleen gebruikers zullen relevante links weten te waarderen, ook Google draagt relevantie als ranking factor hoog in het vaandel. Daar waar vroeger de PageRank van een webpagina met daarop een link naar jouw site van doorslaggevende waarde was, geldt dat tegenwoordig voor de relevantie ervan.

Een doelgroepgerichte linkbuilding benadering is daarom niet alleen voordelig voor gebruikers, ook de zoekmachines zullen je belonen. Eigenlijk is dit heel logisch; Google wil mensen de best mogelijke gebruikerservaring bieden door de meest geschikte zoekresultaten voor te schotelen. Google laat zich dan ook leiden door het gedrag van gebruikers, in plaats van andersom.

Niet alleen linkbuilding moet daarom gedaan worden met een doelgroepgerichte insteek, maar alle online marketing inspanningen van een onderneming. Webverkeer dat afkomstig is van doelgroepgerichte links is relevanter en waardevoller dan links die gecreëerd zijn met een SEO-mentaliteit en zullen daarom leiden tot hogere conversies. Links kunnen verschillende doeleinden hebben, maar vanuit commercieel oogpunt is er natuurlijk niets waardevoller dan links die direct leiden tot conversies!

Onderzoek de doelgroep voor betere linkbuilding

Het mag dan duidelijk zijn dat doelgroepgerichte linkbuilding de voorkeur geniet boven SEO-gerichte linkbuilding, maar dit werkt natuurlijk alleen als je jouw doelgroep van binnen en buiten kent en weet op welke websites deze actief is. Er zijn meerdere manieren om te ontdekken welke sites jouw publiek graag bezoekt:

  • Voer een competitieve linkanalyse uit om te ontdekken wie er naar jouw concurrenten linkt
  • Zoek naar relevante websites met BuzzSumo
  • Ontdek op welke websites jouw merknaam regelmatig genoemd wordt

Doe een competitieve linkanalyse

In een recent artikel beschreven wij gedetailleerd hoe en waarom je een competitieve linkanalyse uit zou moeten voeren. Indien je dit artikel nog niet gelezen hebt, raden wij je aan dit eerst te doen voordat je verder gaat met lezen.

Het analyseren van de concurrentie kan een prima manier zijn om je eigen doelgroep beter te leren kennen. De kans is natuurlijk groot dat de doelgroep van jouw directe concurrenten overlap vertoont met die van jou. Door het uitvoeren van een competitieve linkanalyse kun je enorme kansen op het gebied van linkbuilding ontdekken die je anders wellicht over het hoofd had gezien. De meest gebruikte linkbuilding tools die je hiervoor kunt gebruiken zijn:

Tijdens het analyseren van het linkprofiel van je concurrentie zul je ongetwijfeld een aantal websites ontdekken die relevant zijn voor jouw doelgroep. Waarschijnlijk zal niet elke concurrent beschikken over een linkprofiel van hoge kwaliteit, dus wees beducht voor websites die een negatieve invloed op je SEO kunnen hebben en voer voor elke website een kwaliteitscontrole uit.

Naast het kwalitatieve element, is ook de engagement van de doelgroep op een website een belangrijk beoordelingscriterium. Wanneer jouw publiek er niet actief is, heeft het weinig zin om tijd te investeren in het creëren van een link. Neem de volgende zaken mee in je overweging:

  • Het aantal keer dat een artikel gedeeld wordt op social media zoals Facebook, Twitter of Google+
  • Het aantal volgers dat de website op social media kanalen heeft zoals Facebook, Twitter of Google+
  • Check de bezoekersaantallen via een eerder genoemde tool als SEMrush
  • Kijk bij verschillende artikelen naar het aantal reacties binnen een bepaald tijdsbestek
  • Onderzoek hoeveel mensen geabonneerd zijn op de nieuwsbrief van de website

Zoek naar relevante websites met BuzzSumo

BuzzSumo is een zeer veelzijdige SEO-tool, maar in dit artikel richten we ons alleen op het doelgroeponderzoek dat je ermee kunt uitvoeren. Wanneer je met BuzzSumo op een bepaalde term zoekt, kun je vervolgens zien welke relevante content het meest gedeeld is. Vervolgens kun je uitvinden op welke websites jouw doelgroep actief is.

Begin door op de website van BuzzSumo op het ‘Influencers’ tabblad te klikken:

buzzsumo
Op deze pagina kun je zoeken op een onderwerp of zoekwoord dat gerelateerd is aan de niche waarin jouw website actief is. Wanneer we Webton als voorbeeld nemen, zou dit onderwerp bijvoorbeeld ‘content marketing’ kunnen zijn. Wanneer we zoeken op deze term, zien we de belangrijkste gerelateerde influencers: een verzameling van de populairste social media accounts omtrent het door jou ingevoerde onderwerp.

buzz

In bovenstaande afbeelding geeft BuzzSumo een overzicht van de influencers (invloedrijke mensen die op social media actief zijn) op het gebied van content marketing. De meeste van deze mensen hebben in hun bio (omschrijving bij hun social media account) waarschijnlijk een link naar hun website. Gezien de hoge status op social media betreft het hier waarschijnlijk een invloedrijke website met veel bezoekers die geïnteresseerd zijn in content marketing.

Het eerste zoekresultaat uit onze test is al meteen veelbelovend:

zoekresultaat

Met maar liefst 71,713 Twitter-volgers en een reply ratio van 58%, ziet het ernaar uit dat Joe Pulizzi zeer populair is bij gebruikers die geïnteresseerd zijn in content marketing.

We weten nu dat Pulizzi een grote doelgroep heeft en dat zijn website contentmarketinginstitute.com een belangrijke speler is in deze niche. Nu willen we echter weten of een link vanaf zijn website ook vanuit SEO-oogpunt waardevol zou zijn. Dit kunnen we achterhalen door de Domein Autoriteit (Domain Authority) van zijn website te controleren:

follow

Natuurlijk moeten we na deze controles nog altijd de website handmatig doornemen om te kijken of deze voldoet aan onze voorwaarden voor doelgroepgerichte linkbuilding. Daarnaast hebben we bij dit voorbeeld voor het gemak geen onderscheid gemaakt tussen een Engels- of Nederlandstalige doelgroep. Het gaat echter om het punt dat we willen illustreren: het is goed mogelijk om via BuzzSumo een waardevolle link prospect te vinden voor een doelgroep die overlap vertoont met die van jou!

Ontdek waar je website genoemd wordt

Wanneer je ontdekt waar jouw merk online besproken wordt, weet je meteen op welke websites jouw doelgroep actief is. Daarnaast verschaft het je ook waardevolle inzichten over de reputatie van je onderneming en eventuele onvrede die leeft bij jouw publieksgroepen. Op deze wijze kun je niet alleen nieuwe kansen voor linkbuilding ontdekken, maar tegelijkertijd in gesprek treden met je doelgroep en een duurzame relatie opbouwen met je klanten.

Er zijn diverse online tools waarmee je kunt ontdekken waar er over jouw merk gesproken wordt:

Ook via Google kun je websites vinden waarop jouw merk genoemd wordt. Naast het zoeken op jouw merknaam, kun je ook zoeken op andere termen die gerelateerd zijn aan jouw merk. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Producten die uniek zijn voor jouw merk
  • Bekende werknemers van jouw bedrijf
  • Evenementen of stichtingen die door jouw merk gesponsord worden

Wanneer je een website vindt waar over je merk gesproken wordt, weet je zeker dat daar een kans ligt voor doelgroepgerichte linkbuilding.

Conclusie

Veel linkbuilders houden zich dusdanig veel bezig met de eisen die Google stelt aan links, dat ze vergeten dat de doelgroep belangrijker is dan de zoekmachine. Een doelgroepgerichte benadering is een vereiste bij het ontwikkelen van je linkprofiel. Dit verhoogt de effectiviteit van je link prospecting, biedt talloze marketingvoordelen en leidt tot links van betere kwaliteit.

Ontdek meer over je doelgroep door het uitvoeren van een competitieve linkanalyse, het vinden van influencers met BuzzSumo en het ontdekken waar je website genoemd wordt. Op basis hiervan kun je een uitgebalanceerde linkbuildingstrategie ontwikkelen die niet alleen goed is voor de doelgroep, maar óók voor de zoekmachines.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!