26-09-2014

26/09/14 – Dit artikel wil je niet lezen!

Of toch? Anders had je niet doorgeklikt. En dat is nou precies de truc die je moet toepassen. Want zo titels maken die de doorklikkans verhogen, hoeft niet heel moeilijk te zijn. Je moet alleen de trucjes kennen. En daarom bespreken we hier vier handige tips.

Tip 1: Weet naar wie je schrijft

Je wilt natuurlijk dat jouw product door iedereen gekocht wordt. Maar als je goed kijkt naar jouw producten, kom je er al gauw achter dat het product zich beter leent voor een of meerdere specifieke doelgroepen. En juist die al die verschillende mensen die jouw producten kopen, moet je op een andere manier moeten benaderen. Jongeren spreek je nou eenmaal anders aan dan ouderen. En als je dit in het echte leven doet, doe dit dan ook online.

Als je dus content maakt, raden wij het je aan om te bedenken aan wie je de boodschap richt. Bedenk je hoe deze ideale klant eruit ziet. Wat zijn de interesses en wat spreekt hen aan? Combineer deze factoren met de boodschap en de content wordt doelgroep-specifiek. En doelgroep-specifieke inhoud is exact wat de potentiële klant wil horen. Hoe relevanter namelijk, hoe beter.

Tip 2: Volg de trends

Je kunt op basis van een onderbuikgevoel beslissen waarover je gaat schrijven. Veel handiger is het om een tool te gebruiken dat in kaart brengt waar men op dat moment online naar zoekt en dus in geïnteresseerd is. Google trends is hier een goed voorbeeld van. Speel in op de woorden die in deze lijst voorkomen! Is er een spannende ontwikkeling gaande of zijn er onderwerpen in het nieuws die veel besproken worden? Speel hier op in! Kies wel voor onderwerpen die goed aansluiten bij jouw product of doelgroep. En indien je hier een creatieve twist in kunt verwerken, wordt het nog relevanter.

Tip 3: Analyseer!

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Schiet niet in het wilde weg als je niet weet wat je raakt. Analyseer en onderzoek daarom altijd waar je boodschap terecht komt en wat men met de boodschap doet. Bekijk hoeveel bezoekers op je website komen, hoe lang ze blijven en wat ze nog meer doen. Hetzelfde doe je op de social mediakanalen. Hoeveel volgers heb je, hoeveel daarvan liket de berichten of hoe vaak wordt het gedeeld? Bekijk dit regelmatig en leg de resultaten naast elkaar op bijvoorbeeld onderwerp, afbeelding, lengte en titel. Zo ontdek je wat wel en niet werkt.

Tip 4: Deze tip wil je niet lezen

We zeiden het al. Lees je verder, dan heeft de truc gewerkt. Elk goed artikel verdient namelijk de perfecte openingszin. Wees creatief in het maken van de titel. De lezer moet vooral het gevoel krijgen dat, als hij het artikel niet leest, iets mist. Een geheim, een truc, tips om beter met iets om te gaan of informatie dat essentieel is bij het doen van iets. Dat klinkt vaag maar dat is het niet hoor. Probeer maar! Zo had dit artikel ook ‘4 tips voor goede content’ kunnen heten of ‘Schrijf vanaf nu alleen nog goede artikelen’.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!