03-02-2015

Display Select Keywords

3 februari 2015

Adverteer gericht met Display Select Keywords in Google AdWords

Worden jouw advertenties steevast getoond aan een veel te breed publiek? Geen wonder dat je bounce rate en advertentiekosten de pan uit rijzen! Gelukkig komt Google nu met een veelbelovende oplossing voor AdWords: de nieuwe functie Display Select Keywords.

Hoewel online advertentienetwerken er alles aan doen om advertenties zo scherp mogelijk te targeten, blijft het vaak schieten met hagel. Advertenties worden getoond aan veel meer doelgroepen dan waar ze eigenlijk voor bedoeld zijn. Hierdoor ligt de effectiviteit van de meeste campagnes een stuk lager dan vooraf gehoopt.

Google Adwords introduceerde vorig jaar de Affiniteitsdoelgroepen en de In-Marketdoelgroepen om de targeting van advertentiecampagnes te verbeteren. Helaas bevatten deze functies alleen doelgroepen van enkele grote, bekende markten. Hierdoor zijn ze in essentie waardeloos voor de meeste bedrijven, die veelal in een andere markt of nichemarkt opereren.

De oplossing is nu mogelijk nabij, want Google lanceerde onlangs de nieuwe functie Display Select Keywords in AdWords. Deze nieuwe manier van adverteren combineert het zoeknetwerk en het displaynetwerk. Begint het je al te duizelen? Hieronder leggen we eerst even kort uit wat het verschil precies is tussen beide netwerken.

Verschil tussen zoeknetwerk en displaynetwerk in AdWords

Google AdWords biedt de keuze tussen adverteren op het zoeknetwerk of op het displaynetwerk. Wanneer je een advertentiecampagne maakt voor het zoeknetwerk, worden je advertenties alleen getoond op de zoekwebsites van Google (bijvoorbeeld Google.nl). Wanneer je een campagne creëert voor het displaynetwerk, belanden je advertenties op websites zoals YouTube, Gmail en grote partnersites zoals Marktplaats.nl en Telegraaf.nl.

In AdWords kun je er ook voor kiezen te adverteren op zowel het zoeknetwerk als het displaynetwerk. In dat geval worden de campagnekosten verdeeld over beide netwerken, maar tegelijkertijd slinkt het beschikbare advertentiebudget sneller dan wanneer je voor één netwerk kiest.

Wat zijn de voordelen van Display Select Keywords?

Display Select Keywords maakt het mogelijk om advertenties heel gericht te targeten op potentiële klanten. Laten we een voorbeeld geven. Stel dat jouw bedrijf 3D printers verkoopt. Uit de door jouw verzamelde gegevens tijdens eerdere advertentiecampagnes blijkt dat bezoekers die de zoekterm ‘3D printer goedkoop online kopen’ invullen, opvallend vaak converteren.

Hoe komt dat? Omdat dit aankoopbereide mensen zijn die sterk geïnteresseerd zijn in jouw product op het moment dat ze op je website belanden. Helaas klikken niet alle mensen die deze zoekterm invullen op jouw advertentie. Er worden immers meerdere advertenties getoond in het zoeknetwerk en ook concurrerende aanbieders krijgen ‘kliks’ van potentiële klanten.

Display Select Keywords biedt een manier om de mensen die een hoog converterende zoekterm ingevuld hebben maar niet op jouw advertentie geklikt hebben, alsnog te benaderen! Google doet dit door deze misgelopen doelgroep uit het zoeknetwerk te destilleren en vervolgens toe te voegen aan de targeting groep in een door jou gemaakte Display Select Keyword campagne. Vervolgens kun je deze potentiële klanten via het displaynetwerk alsnog benaderen.

Het unieke aan deze wijze van adverteren is dat deze mensen gegarandeerd bij jouw doelgroep horen. En dat niet alleen; ze vormen ook nog eens het gedeelte van jouw doelgroep dat doorgaans hoog converterende zoektermen invoert! Hierdoor kun je veel gerichter adverteren dan voorheen en verspil je jouw AdWords advertentiebudget niet aan mensen die niet eens interesse hebben in jouw producten of diensten.

Hoe werkt Display Select Keywords?

De functie Display Select Keywords is heel eenvoudig te activeren. Ga naar Google Adwords en klik op het Display Netwerk tabblad. Ga vervolgens naar het sub tabblad Zoekwoorden voor Display Netwerk en klik op de +targeting knop. Onder het invoerveld waar je aanvullende zoektermen kunt invullen, zie je de optie om Display Select aan te vinken.

De meerwaarde van Display Select Keywords voor jouw website

Zoals je kunt zien in bovenstaande afbeelding, wordt er in AdWords een melding gegeven dat Display Select zoekwoorden weliswaar 90% minder gebruikers bereiken, maar zich exclusief richten op de kleine groep potentiële klanten waarbij de kans 35% groter is dat ze converteren.

Schrik niet van het getal 90%; dat er 90% minder mensen bereikt worden, wil niet zeggen dat je advertenties ook 90% minder vaak worden weergegeven. Van diezelfde 90% van de mensen die je nu nog wel bereikt met je standaard targetingmethodes, klikt het merendeel waarschijnlijk niet eens op jouw advertenties! Het totale aantal advertentieweergaven blijft dus hetzelfde, met als verschil dat je conversieratio omhoog zal gaan en je kosten per conversie zullen dalen.

De Display Select Keywords functie is in onze ogen dan ook een waardevolle toevoeging die websites kan helpen veel gerichter te targeten. De effectiviteit van campagnes wordt verhoogd, terwijl de kosten aanzienlijk verlaagd kunnen worden. Een kleine kanttekening: de functionaliteit is nog relatief nieuw, dus in de praktijk zal moeten blijken hoe effectief Display Select Keywords daadwerkelijk is. De voortekenen zijn in ieder geval gunstig!

Meer informatie over Search Engine Advertising?

Heb je hulp nodig met het instellen van de Display Select Keywords functie in Google AdWords of met Search Engine Advertising in zijn algemeenheid? Aarzel niet om contact op te nemen met de adviseurs van Webton. In een vrijblijvend kennismakingsgesprek leggen we uit welke mogelijkheden er zijn om de bezoekersstroom naar jouw website te verhogen. Bel naar 074-3030400 of mail ons op info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!