29-12-2011

29/12/11 – De revolutie van Social Media

Door de opkomst van Social Media is er een hoop veranderd. Mensen delen hun offline leven via online platforms, maar staan vaak niet stil bij de gevolgen hiervan. Zo waarschuwen artsen voor Facebook-depressies in de toekomst, is de verwachting dat veel mensen in 2020 verslaafd zijn aan mobiele apps en ook zijn de eerste celstraffen al uitgedeeld voor het bedreigen van iemand via een Twitter bericht. Rudy van Belkom beschrijft in zijn blog wat de gevolgen van Social Media in 2011 zijn en blikt vast vooruit op trends die nog komen gaan.

Dat mensen niet altijd goed nadenken over de informatie die zij delen via het internet, blijkt wel uit een aantal voorbeelden van mensen die door uitlatingen op het wereldwijde web hun baan verloren. Zo werd een vrouw bij Royal Bank of Scotland ontslagen, omdat ze op Facebook had vermeld dat ze zich verheugde op haar ontslag en vooral op de ontslagvergoeding die daarbij hoorde. Ook werden twee werknemers in Frankrijk ontslagen nadat zij zich negatief uitlieten over hun werkgever op Facebook. En in Taiwan moest een blogger zelfs een schadevergoeding betalen van 200.000 Taiwanese Dollar, omdat hij een zeer negatieve recensie over een restaurant online had gezet, waardoor dit restaurant imagoschade opliep.

Nederland blijft bij deze trend niet achter, zo worden er in diverse gemeenten in ons land rechercheurs ingezet die via online profielen bekijken of mensen zich schuldig maken aan uitkeringsfraude. Iemand die een uitkering opstrijkt, maar wel een foto van een gloednieuwe auto op internet zet, zal hierbij door de mand vallen.

Informatie die op het internet en dus ook Social Media wordt geplaatst, gaat niet maar zo verloren. De meeste informatie wordt zelfs voor altijd vereeuwigd op het web. Ook hier blijkt dat mensen niet nadenken over wat zij op het internet zetten. Uit een onderzoek van Frankwatching blijkt namelijk dat ruim 34 procent van de mensen met een online profiel er nog nooit over na heeft gedaan wat er moet gebeuren met hun profiel in geval van hun overlijden. Ruim 28 procent heeft hier wel over nagedacht en wil dat hun online profiel direct wordt verwijderd na hun overlijden. Interessant om te zien is dat bedrijven hier ook weer op in springen, zo ontwikkelde uitvaartsverzekering Nuvema het Social Media Testament. Hierin kun je aangeven wat er met je online profiel moet gebeuren wanneer je overlijdt.

Social Media zijn zeer invloedrijk. Zo spreekt tegenwoordig 57 procent van de mensen hun vrienden vaker online dan in het echte leven. Artsen waarschuwen dan ook voor een ‘Facebook-depressie’. Deze depressie zal vooral voorkomen bij onzekere tieners, die door het gebruik van Facebook nog meer afgesloten worden van de buitenwereld en via het internet de illusie krijgen dat het leven van hun vrienden veel interessanter is dan dat van hen zelf.

Waar er nu nog gesproken wordt over oude en nieuwe media, zal daar vanaf 2020 geen sprake meer van zijn volgens Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT). Iedereen zal dan verslaafd zijn aan apps voor de smartphone. Uit onderzoek van Frankwatching blijkt nu al dat mensen dankzij apps voor smartphones het gevoel hebben iedere minuut van de dag te benutten en geen tijd meer te verspillen. Uit een onderzoek van ‘The World Unplugged’ blijkt ook dat er ontwenningsverschijnselen optreden wanneer men niet meer in staat is om gebruik te maken van de smartphone. In het onderzoek moesten 1.000 studenten 24 uur hun mobiele telefoon uitzetten, hieruit bleek dat zij ontwenningsverschijnselen ervaarden die vergelijkbaar zijn met afkicken van een heroïneverslaving.

Social Media nemen ook steeds meer plaats in bij maatschappelijke kwesties. Zo werd bij de opstand in Egypte dit jaar vooral via Social Media opgeroepen om in opstand te komen, waardoor deze opstand zelfs de bijnaam ‘Twitter-revolutie’ kreeg. Ook in Saudie Arabie maken vrouwen, die protesteren tegen het feit dat zij geen auto mogen rijden, gebruik van Social Media om aandacht te vragen voor deze kwestie. Ook de rellen in Londen van dit jaar werden veelal geregeld via Social Media, bijvoorbeeld via Blackberry Messenger. Na de rellen werd Social Media echter ook gebruikt om mensen op te roepen om te helpen met het schoonmaken van de straten. De Twitter-account @roitcleanup kreeg tienduizenden volgers en iedereen stak de handen uit de mouwen om te helpen met het opruimen van de chaos.

Nou kan niet gezegd worden dat deze acties niet plaats hadden gevonden zonder het gebruik van Social Media, maar Social Media hebben de acties wel toegankelijker gemaakt voor iedereen, waardoor bijvoorbeeld de opstand in Egypte in korte tijd uitgroeide tot wereldnieuws.

Dat Social Media een invloed hebben op het dagelijks leven mag duidelijk zijn. Hoe groot deze invloed in de toekomst gaat worden zal blijken wanneer de groei van Social Media op deze manier door blijft zetten.

Bron: Frankwatching.com

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!