09-12-2014

Dé perfecte meta description!

9 december 2014

Hoe schrijf je een meta description die click-throughs oplevert?

Meta beschrijvingen belangrijk onderdeel van SEO

autoriteit

Google heeft lange tijd volgehouden dat meta descriptions geen invloed hebben op zoekmachine rankings. Volgens de zoekmachinegigant kunnen nauwkeurige meta descriptions weliswaar de click-through verbeteren, maar zal de positie van een website in de zoekresultaten er niet hoger door worden.

Hoewel de meta description van een website soms wel in de zoekresultaten wordt weergegeven, heeft deze volgens Google dus geen invloed op het uiteindelijke zoekresultaat. Dit is de reden dat veel mensen met een website meta descriptions jarenlang hebben genegeerd. En wanneer ze al geschreven worden, wordt er nauwelijks aandacht aan besteed.

Er wordt dus weinig tot geen tijd in meta descriptions gestoken, omdat ze een website niet hoger laten ranken.

Maar is dat wel zo?

Geoptimaliseerde meta descriptions WEL belangrijk voor SEO!

In dit artikel lichten wij uitgebreid toe waarom meta descriptions wel degelijk van belang zijn voor SEO. Na het lezen zou je gemotiveerd moeten zijn om ijzersterke meta descriptions te schrijven. Wanneer je eenmaal beseft dat deze wel degelijk impact hebben op de positie van je website in de zoekresultaten, kan het je namelijk inspireren om betere meta descriptions te schrijven.

Het verband tussen meta descriptions en zoekmachine rankings kan samengevat worden in 4 punten:

  1. De inhoud van de meta description wordt niet meegenomen door het zoekmachine algoritme.
  2. Gebruikersgedrag wordt wel meegenomen door het zoekmachine algoritme.
  3. Click-through rate (CTR) is wel onderdeel van het algoritmische ranking proces.
  4. De meta description is het meest belangrijke aspect om de click-through rate op de zoekresultatenpagina’s te verhogen.

1. De inhoud van de meta description wordt niet meegenomen door het zoekmachine algoritme.

Voor zover we weten – en in dit geval zullen we Google maar vertrouwen – worden meta descriptions door hun zoekmachine ranking algoritme niet gezien als een ranking factor. Vanuit een strikt algoritmisch perspectief is het dus niet nodig om de meest belangrijke zoekwoorden in de meta description te plaatsen.

2. Gebruikersgedrag wordt wel meegenomen door het zoekmachine algoritme.

Er zijn honderden algoritmische factoren die de ranking van een website beïnvloeden. Je zou daarom bijna vergeten dat Google gebruikersgedrag op een site analyseert als onderdeel van het constante ranking proces.

Maar dat doet Google wel degelijk. Zoals ook blijkt uit Google Analytics, is Google actief bezig om gebruikersgedrag te meten (zelfs demografische informatie) en verwerkt dit als een factor in de zoekresultaten.

Laten we dit eens in een breder perspectief plaatsen en als voorbeeld ‘locatiegebaseerd zoeken’ nemen. Zoekresultaten gebaseerd op locatie zijn een gebruikersafhankelijke metric. Een gebruiker in Enschede die als zoekwoord ‘weer’ intypt in Google, krijgt het volgende resultaat te zien, zelfs wanneer hij niet is ingelogd op zijn Google account:

meta description belangrijk

Een gebruiker in Venlo zal een geheel ander resultaat te zien krijgen:

meta description

Het algoritme is echter nog veel geavanceerder. Niet alleen neemt het gebruikersinformatie en locatie mee als factor, maar het meet ook gebruikersgedrag (user behavior).

3. Click-through rate (CTR) is wel onderdeel van het algoritmische ranking proces.

In 2012 schreef Dr. Pete Meyers van de bekende website Moz een artikel dat nog altijd zeer relevant is. De boodschap van zijn artikel was dat Google twee gebruikers metrics gebruikt in zoekmachine rankings.

Deze twee metrics zijn: (1) zoekmachine resultatenpagina (SERP) click-through rate en (2) verblijfsduur. Hij verklaarde dit op de volgende manier:

“De eerste metric waar Google volgens mij vaak gebruik van maakt is de directe Click-Through Rate (CTR) vanaf de SERP’s zelf. Of er wel of niet op een zoekresultaat wordt geklikt, is een van Google’s en Bing’s eerste aanwijzingen of dit zoekresultaat een goede match is voor het ingevulde zoekwoord. We weten dat zowel Google als Bing over deze data beschikken.”

Het lijkt er inderdaad op dat Google en Bing gebruikmaken van deze metric aangezien deze datapunten beschikbaar zijn in hun rapportage platforms:

meta
Google Webmaster Tools (Bron afbeelding: Moz)

meta
Bing Webmaster Tools (Bron afbeelding: Moz)

Meyers vatte het perfect samen: “Relevante resultaten krijgen meer clicks.

Dit is een zeer steekhoudende argumentatie en deze onderstreept ons laatste punt:

4. De meta description is het meest belangrijke aspect om de click-through rate op de zoekresultatenpagina’s te verhogen.

Google weegt gebruikersgedrag mee, in het bijzonder de click-through rate. Dus hoe kunnen we CTR’s op onze SERP posities bevorderen?

Inderdaad, door goede meta descriptions te schrijven! Hoe meer mensen klikken op deze SERP posities, hoe hoger je site zal ranken in Google.

Laten we de gemiddelde SERP als voorbeeld nemen. Afgezien van Knowledge Graph informatie en rich snippets, heeft een SERP positie drie belangrijke kenmerken: de pagina titel, de pagina URL, en de meta description oftewel meta beschrijving.meta beschrijvingBron afbeelding: Search Engine Land

Alle drie van deze factoren spelen een rol in de beslissing van een gebruiker om verder te klikken. De meta description neemt de meeste ruimte in – twee volledige regels. Ook bevat de meta description de meeste informatie en wordt daarom langer bekeken en meer gelezen.

Hieruit volgt dat een goede meta description wel degelijk de click-through bevordert en daarmee ook de ranking van de website. En dat maakt de meta description uiteindelijk toch een SEO factor!

Het is echter een wat minder duidelijke SEO factor omdat deze alleen indirect invloed heeft. Overigens vereist het verbeteren van meta descriptions minder SEO-kennis dan schrijfvaardigheid, wat ons op het belangrijkste punt van dit artikel brengt: hoe schrijf je meta descriptions die click-throughs opleveren?

6 tips om ijzersterke meta descriptions te schrijven

Dus, hoe schrijf je nu een meta description die erom vraagt om aangeklikt te worden?

  1. Wees duidelijk. De inhoud van jouw meta description moet de gebruiker duidelijk maken waar de pagina over gaat. Wanneer de gebruiker de moeite neemt om erop te klikken, wil hij wel zeker weten dat de pagina inderdaad over het onderwerp gaat dat zijn interesse heeft.
  2. Wees overtuigend. IJzersterke meta descriptions bevatten een vleugje overtuigingskracht. Sommige SEO-experts zijn er voorstander van om een call-to-action in de beschrijving te verwerken. Wij zijn nog niet overtuigd van de noodzaak hiervan; wel adviseren wij een meta description te schrijven die uitnodigt tot een antwoord, zelfs wanneer de situatie hier niet direct om lijkt te vragen.
  3. Prikkel de nieuwsgierigheid. Een van de meest overtuigende zaken die je kunt doen met je meta description is het aanwakkeren van de nieuwsgierigheid. Dit is met name het geval bij informatiegerichte zoektermen (in plaats van transactiegerichte zoektermen). Tegen de tijd dat een gebruiker jouw description heeft uitgelezen, zou hij benieuwd moeten zijn naar wat er op de pagina gezegd wordt over het onderwerp. Je moet de gebruiker net voldoende informatie voorschotelen om uit te leggen waar de pagina over gaat, maar niet zoveel dat de nieuwsgierigheid wegebt.
  4. Gebruik de juiste woorden. De zoekwoorden in een meta description maken niet uit voor de zoekmachines, maar wel voor gebruikers. Om aangespoord te worden om te klikken, moet de gebruiker relevante woorden zien. Deze woorden moeten overeenkomsten vertonen met de door hem ingevulde zoekwoorden. De juiste woorden op de juiste plek maken het verschil tussen een SERP positie waar overheen gekeken wordt of een SERP positie waar op geklikt wordt.
  5. Hanteer de juiste lengte. Wanneer je een meta description schrijft die te lang is, zal Google deze inkorten. De standaard geaccepteerde lengte is 156 karakters.
  6. Gebruik geen aanhalingstekens. Google haalt deze weg.

Conclusie

Meta descriptions zijn belangrijk genoeg om er aandacht aan te besteden in je algehele SEO-inspanningen. Op zijn minst mag je ze niet negeren – je meta description is de verbindende schakel tussen een zoekresultaat en een bezoeker. Heb je meer informatie nodig over meta descriptions en de wijze waarop je jouw site hoger kunt laten ranken in de zoekmachines? Stuur dan een mail naar info@webton.nl of bel ons op 074-3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!