18-08-2018

De mobiliserende kracht van Facebook

Openbaar is niet privé: de mobiliserende kracht van Facebook

Stel je voor, duizenden mensen hier aan de Oelerweg in Hengelo. Sensatiezoekers die tuintjes vertrappen, ruiten ingooien en even verderop de Albert Heijn plunderen aan de Willem de Merodestraat. Als klap op de vuurpijl steken ze een auto in brand.

Iedereen van het politiekorps Twente in staat van opperste paraatheid. De ME doet verwoede pogingen om de rust te laten wederkeren in het kloppende hart van onze regio.

File op de A1. RTV Oost dat live verslag doet. Pure angst als je in de ogen kijkt van de buurtbewoners die alles machteloos gadeslaan. We moeten er niet aan denken.

Nachtmerrie

Vorige week vrijdagavond gebeurde het (ten tijde van schrijven: september 2012 – red.). Slechts 130 kilometer bij ons vandaan, in het pittoreske, doch sjieke Groningse Haren. Niet bepaald een ‘sweet sixteen’ voor Merthe. Op Twitter gaat een limerick rond over haar:

“Er was’ns een meisje uit Haren. Die wilde opvallend verjaren. Ze plaatste een linkje maar miste een vinkje. Nu zit heel Haren op blaren” (bron: deondernemer.nl).

De burgemeesters uit Twente zijn vervolgens begin deze week bij elkaar gekomen. Om de impact van social media te bespreken in relatie tot het handhaven van de openbare orde.

Webton volgt de discussie nauwgezet, maar gaat geen zwarte pieten uitdelen. Er zijn genoeg mensen die zich buigen over de strafrechtelijke aanpak van alle schade die is aangericht.

De kracht van social media is duidelijk. Welke lessen kunnen we hier uit halen, als het gaat om het online profileren van jouw business, op een doelmatige manier? Je wilt immers potentiële klanten in je winkel, geen herrieschoppers die de boel terroriseren.

Is Facebook in 2018 nog altijd mobiliserend?

Openbaar is niet privé

Dat zeggen we tegen onze klanten als we praten over de do’s en dont’s in een succesvolle internetstrategie. Social media maken daar een belangrijk onderdeel van uit.

Hierbij een praktische tip en gelijktijdig een goede toets om te bepalen of het verstandig is om berichten te posten via social media:

Wil je de boodschap letterlijk van de daken schreeuwen met een megafoon omdat je ervan overtuigd bent dat potentiële klanten massaal naar je toe komen, omdat er een absolute meerwaarde voor hen in het verschiet ligt?

Doe het. Ben je wel helemaal euforisch, maar vertel je het nieuws liever op vrijdagavond aan alleen je beste vrienden, onder het genot van een biertje aan de bar? Tsja, dan weet je zelf het antwoord al.

Het Webton-team

Update 2018: hoe mobiliserend is Facebook nog?

Sinds het schrijven van dit artikel in september 2012 is er het nodige veranderd.

Facebook is niet meer een platform dat vanzelfsprekend mobiliserend is. Een eerste voorwaarde voor mobilisatie is immers dat mensen je berichten zien. En dat is in 2018 een stuk lastiger dan voorheen…

De afgelopen jaren heeft Facebook namelijk meerdere updates doorgevoerd. Voor bedrijven is het hierdoor moeilijker om op de tijdlijn van hun doelgroep te verschijnen. Facebook legt de nadruk nu meer op sociale interactie en wil zich weer gaan toepsitsen op het verbinden van mensen. Het gevolg hiervan is dat bedrijven meer moeite moeten doen om gezien te worden en daadwerkelijk vaker in gesprek dienen te gaan met hun doelgroep.

Eén van de veranderingen op Facebook: meer emoticons

Ook de populariteit van het platform is geleidelijk afgenomen. Met name jongeren brengen meer tijd door op concurrerende kanalen zoals Snapchat, Instagram en YouTube.

Tot overmaat van ramp kwam hier enkele maanden geleden nog het grote schandaal bij over gelekte Facebook-data naar Cambridge Analytica. Het databedrijf kreeg miljoenen gegevens van Facebookgebruikers in handen en maakte er kiezersprofielen mee. Deze werden onder meer gebruikt voor de verkiezingscampagne van Donald Trump in 2016. Facebook heeft eind oktober 2018 een boete opgelegd gekregen van 565.000 euro omdat ze volgens de wet niet genoeg hebben gedaan om de persoonlijke informatie van gebruikers te beschermen.

Kortom: het zijn zware tijden voor het voorheen zo oppermachtige sociale platform.

Kan ik mijn doelgroep op Facebook nog bereiken?

Betekent dit dat Facebook geen toegevoegde waarde meer heeft voor bedrijven?

Gelukkig is daar geen sprake van.

Het is nu alleen moeilijker om in Facebook zichtbaar te zijn voor je doelgroep.

Net zoals het nu lastiger is om bovenaan in Google te staan dan zes jaar geleden.

Het Facebook-schandaal met Cambridge Analytica

Is jouw doelgroep niet heel erg jong? Dan is Facebook nog steeds een uitstekend kanaal om jezelf te profileren.

Het is wel belangrijk dat je de volgende tips in acht neemt om potentiële klanten maximaal te mobiliseren:

Bouw een relatie op met je doelgroep

In het verleden was de concurrentie op Facebook minder groot. Je product of dienst laten zien was al genoeg om onder de aandacht te komen van een grote groep mensen.

Anno 2018 is de tijdlijn van de gemiddelde Facebook-gebruiker overvol. Het is daarom strijden om een betere zichtbaarheid dan de concurrentie.

Hier is meer voor nodig dan het plaatsen van berichten over diensten en producten. Jouw concurrenten doen immers precies hetzelfde.

De consument wil daarom weten wat jou onderscheidt van andere bedrijven. Hij wil zich betrokken en serieus genomen voelen.

Dit bereik je door het opbouwen van een duurzame relatie met jouw doelgroep. Beperk je hoeveelheid promotionele berichten en focus in eerste instantie op het bieden van toegevoegde waarde.

Help mensen gratis met vragen over jouw specialisme. Laat zien wie je bent en wat jouw bedrijf anders maakt.

Meer interactie, likes en shares cruciaal voor succes op Facebook

Na verloop van tijd bouw je hiermee een schare volgers op die fan zijn. Dit is waar je succes op Facebook begint.

Het platform ziet namelijk veel interactie tussen jou en de doelgroep. En dus plaatst het algoritme jouw berichten hoger in de tijdlijn van de gebruiker dan die van de concurrentie. Doel bereikt!

Zie content als een serieuze investering

Of je nu zichtbaar wilt zijn in Google of op Facebook; de basisprincipes zijn hetzelfde.

Het aftroeven van vele concurrenten vereist het bieden van de hoogste kwaliteit. Met andere woorden: jouw content moet kwalitatief op eenzame hoogte staan.

Dat doe je door je content te zien als een serieuze investering.

Het plaatsen van wat nieuwsfeitjes over je bedrijf is niet langer voldoende. Je moet mensen gratis waarde en informatie bieden met de berichten die je plaatst.

Interactie onder berichten is voor Facebook tegenwoordig een uiterst belangrijk criterium.

Maakt jouw laatste bericht veel reacties los op het platform? Dan beland je automatisch op een prominente plek in de tijdlijn.

Het continu plaatsen van berichten heeft dan ook weinig zin. Richt je aandacht liever op het creëren van één ijzersterk bericht dat veel likes en shares krijgt.

Maak gebruik van advertentiemogelijkheden

Zes jaar geleden was adverteren voor veel bedrijven een vies woord. Met relatief weinig inspanning was het immers al mogelijk om goed zichtbaar te zijn op Facebook en in Google.

Die tijden zijn veranderd. Adverteren is verworden van onaantrekkelijke optie tot absolute noodzaak.

Adverteren op Facebook noodzaak voor elk bedrijf

Laat je echter niet te snel afschrikken door de advertentiekosten. Niet alleen de kosten, maar ook de opbrengsten zijn immers belangrijk.

En op dat laatste gebied heeft Facebook veel te bieden.

Uitgebreide targetingopties maken het mogelijk om je doelgroep zeer gericht te bereiken. Dit maakt het samen met Google Ads een van de meest effectieve online marketinginstrumenten.

Stimuleer volgers om jou als prioriteit te zien

Een iets directere manier om geen volgers te verliezen en nog steeds in de tijdlijn van je fans te verschijnen, is door hen zelf te vragen jouw content als prioriteit aan te duiden. Facebookgebruikers kunnen de volgorde van hun tijdlijn namelijk enigszins sturen door naar een van hun favoriete pagina’s te gaan en deze toe te voegen aan de lijst ‘Als eerste weergeven’. Dit staat onder het kopje ‘Voorkeuren voor nieuwsoverzicht’. Niet iedereen weet dat deze optie bestaat. Wees echter wel voorzichtig met het mobiliseren van volgers op deze wijze. Zorg ervoor dat het niet te dwingend overkomt.

Sluit je aan bij Facebookgroepen

Met het veranderende algoritme krijgen Facebookgroepen opeens een nieuwe kans om terrein te winnen. Een Facebookgroep is een soort community waar één onderwerp centraal staat. Misschien ben je zelf wel lid van de groep ‘Bierproeverijen in Overijssel’, of post je regelmatig berichten in een groep waar online ondernemen het gespreksonderwerp is. In een Facebookgroep is iedereen gelijk, er bestaat geen verschil tussen personen en bedrijven. Ook is er veel meer onderlinge samenhang waardoor het welbekende groepsgevoel ontstaat. Door lid te worden van een relevante groep, kom je in contact met mensen die jouw bedrijf wellicht interessant vinden. Is er nergens een community te vinden die aansluit bij je product of dienst? Creëer er dan zelf een door je Facebookgroep aan je bedrijfspagina te koppelen. Voor welke optie je ook kiest, één ding blijft erg belangrijk: win eerst het vertrouwen van je volgers en vermijd een overload aan commerciële berichten.

Experimenteer met Facebook live video’s

Op steeds meer sociale platformen kun je ‘live’ gaan. Instagram, Facebook, YouTube, allemaal bieden ze de mogelijkheid tot het uitzenden van real time video’s. En dat is niet zonder reden. Ten eerste kijken we met z’n allen liever een video dan dat we een tekst moeten doorspitten. Verder is natuurlijk niets zo actueel als livestreaming. Volgers krijgen de kans om direct vragen te stellen over een bepaald onderwerp of product en vinden het daarom leuk om actief mee te luisteren. Ook bedrijven kunnen veel voordeel halen uit livestreaming:

  • Verbetering van de klantenservice. Door direct antwoord te geven op veelgestelde vragen, zorg je voor een hogere klanttevredenheid en meer positieve reviews.
  • Meer interactie met volgers. Zo weet je beter wat er speelt binnen je doelgroep en kun je hier als bedrijf op inspelen.
  • Een extra kans om een kijkje in de keuken te geven en zo meer binding te krijgen met klanten.

Goed. Ook de zakelijke markt heeft dus baat bij livestreaming. Maar hoe zet je dit nu optimaal in? En welke momenten zijn perfect om even live te gaan? We zetten enkele suggesties voor je op een rij:

  • Lanceer je een nieuw product of dienst? Leg dan middels een live video uit hoe het werkt. Oftewel: geef een korte demonstratie.
  • Ben je aanwezig bij een belangrijk congres? Laat je volgers dan even meegenieten en deel het belangrijkste nieuws van de dag.

Webinars worden ook nog steeds goed bekeken. Stip een bepaald onderwerp aan en beantwoord live alle vragen.

Conclusie: Facebook werkt nog altijd voor bedrijven

Toegegeven – de afgelopen jaren is er op Facebook veel veranderd. Het is moeilijker geworden om zonder adverteren zichtbaar te zijn voor je doelgroep.

Daar staat tegenover dat het platform jouw bedrijf nog altijd veel heeft te bieden. Veel hangt af van jouw bereidheid om in Facebook te investeren.

Investeer je tijd en geld in het opbouwen van een klantrelatie, het creëren van unieke content en het plaatsen van gerichte advertenties?

Dan is Facebook anno 2018 nog altijd een van de beste manieren om jouw doelgroep te mobiliseren.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!