30-09-2012

30/09/12 – De mobiliserende kracht van Facebook

Openbaar is niet privé: de mobiliserende kracht van Facebook

Stel je voor, duizenden mensen hier in de Slauerhoffstraat in Hengelo. Sensatiezoekers, die tuintjes vertrappen, ruiten ingooien en even verderop de Albert Heijn plunderen aan de Willem de Merodestraat. Als klap op de vuurpijl steken ze een auto in brand. Iedereen van het politiekorps Twente staat in opperste paraatheid. De ME doet verwoede pogingen om de rust te laten wederkeren in het kloppende hart van onze regio. File op de A1. RTV Oost die live verslag doet. Pure angst als je in de ogen kijkt van de buurtbewoners die alles machteloos gadeslaan. We moeten er niet aan denken.

Nachtmerrie

Vorige week vrijdagavond gebeurde het. Slechts 130 kilometer bij ons vandaan, in het pittoreske, doch sjieke Groningse Haren. Niet bepaald een ‘sweet sixteen’ voor Merthe. Op Twitter gaat een limerick rond over haar:

“Er was’ns een meisje uit Haren. Die wilde opvallend verjaren. Ze plaatste een linkje maar miste een vinkje. Nu zit heel Haren op blaren” (bron: deondernemer.nl).

De burgemeesters uit Twente zijn vervolgens begin deze week bij elkaar gekomen. Om de impact van social media te bespreken in relatie tot het handhaven van de openbare orde. Webton volgt de discussie nauwgezet, maar gaat geen zwarte pieten uitdelen. Er zijn genoeg mensen die zich buigen over de strafrechtelijke aanpak van al die schade die is aangericht. De kracht van social media is duidelijk. Welke lessen kunnen we hier uit halen, als het gaat om het online profileren van jouw business, op een doelmatige manier? Je wilt immers potentiële klanten in je winkel, geen herrieschoppers die de boel terroriseren.

Openbaar is niet privé

Dat zeggen we tegen onze klanten als we praten over de do’s en dont’s in een succesvolle internetstrategie. Social media maken daar een belangrijk onderdeel van uit. Hierbij een praktische tip en gelijktijdig een goede toets om te bepalen of het verstandig is om berichten te posten via social media:

Wil je de boodschap letterlijk van de daken schreeuwen met een megafoon omdat je ervan overtuigd bent dat potentiële klanten massaal naar je toe komen, omdat er een absolute meerwaarde voor hen in het verschiet ligt? Doe het. Ben je wel helemaal euforisch, maar vertel je het nieuws liever op vrijdagavond aan alleen je beste vrienden, onder het genot van een biertje aan de bar? Tsja, dan weet je zelf het antwoord al.

Het Webton Team.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!