22-09-2018

De gevolgen van een te harde groei van je backlinkprofiel

In de huidige online wereld is zichtbaarheid een absolute must. Als je online niet zichtbaar bent, heb je de concurrentieslag al verloren.

Alleen een website hebben is meestal niet voldoende. Om je te onderscheiden van de concurrentie wil je als eerste gevonden worden en dus hoog scoren in de zoekresultaten.

Een belangrijke tool die hierbij ingezet wordt is linkbuilding. Maar wat zijn de gevolgen als je backlinkprofiel te hard groeit?

Gevolgen te harde groei backlinkprofiel

Google probeert in zijn zoekresultaten de beste sites en pagina’s het hoogst te laten ranken. Uiteraard wil iedereen er alles aan doen om bovenaan in de zoekresultaten te komen.

Dat gebeurt veelal op reglementaire wijze, maar zoals ook in de sport: waar competitie wordt bedreven, wordt ook vals gespeeld. Google probeert deze valsspelers door diverse maatregelen in haar algoritmes op te sporen.

Word je gepakt? Dan resulteert dat in sancties. Deze kunnen variëren van een slechtere ranking tot in het ergste geval verwijdering uit de zoekresultaten van Google.

Schadelijke strategieën

Er zijn verschillende strategieën die door Google als onwenselijk worden aangemerkt. Het kopen en verkopen van backlinks is er daar eentje van. Een groot aantal irrelevante backlinks draagt niet bij aan een hogere ranking, maar bewerkstelligt eerder het tegenovergestelde.

Google houdt groeitrends in de gaten om de snelheid van de organische groei te begrijpen en te kunnen voorspellen. Wijk je daar in sterke mate van af, dan zullen bij de zoekmachine de alarmbellen gaan rinkelen.

Te snelle groei kan leiden tot de-ranking

Het is noodzakelijk om je een beeld te vormen van natuurlijke linkgroei als je met je website gestaag wilt stijgen in de zoekresultaten. Google doet dit ook. Enerzijds om de zoekresultaten te interpreteren en anderzijds om de valsspelers eruit te filteren.

Weten hoeveel links genoeg zijn voor je website is erg belangrijk als je een campagne wilt opstarten. Het creëren van teveel backlinks in een kort tijdsbestek heeft een negatief effect op de rankings van je website.

Realiseer je met linkbuilding in korte tijd veel meer backlinks dan je directe concurrenten? Dan ziet Google’s algoritme dit als een teken van onnatuurlijke linkgroei.

Dit heeft mogelijk schadelijke gevolgen voor je rankings. Maar groeit je linkprofiel minder snel dan dat van de concurrentie? Ook dan lopen je rankings een achterstand op.

Kortom: bij linkbuilden voor hogere posities in Google draait alles om balans. Je moet precies weten wat Google als een natuurlijke linkgroei ziet in jouw marktsegment.

Een onnatuurlijke groei van je linkprofiel kan leiden tot dalende rankings in Google

Hoe ziet een natuurlijk linkprofiel eruit?

Google kijkt niet alleen naar de snelheid waarmee je linkprofiel groeit. De zoekmachine neemt ook andere factoren mee in zijn beoordeling. Dit zijn de belangrijkste:

Een natuurlijke variatie in anchortekst

De klikbare woorden in een link vormen samen de anchortekst. In deze tekst wil je zoekwoorden verwerken die relevant zijn voor de pagina waarnaar de link verwijst. Dit helpt Google te begrijpen waar de pagina over gaat. En het vergroot de kans dat de pagina hoog rankt op deze zoekwoorden.

Een anchortekst ziet er in HTML als volgt uit:

<a href=”https://www.voorbeeldwebsite.nl/voorbeeldpagina”>anchortekst</a>

Breng je geregeld links aan naar dezelfde pagina op je website en doe je dat ook nog eens elke keer met dezelfde anchortekst? Dan vermoedt Google manipulatie en rankt je site juist lager.

Een natuurlijke variatie van zoekwoorden in anchortekst is dus gewenst. Dat kan door verschillende soorten anchortekst te gebruiken, zoals hieronder opgesomd:

Merknaam

Het meest voorkomende type anchortekst bij backlinks is de merknaam. In tegenstelling tot interne links bevinden backlinks zich namelijk op andere websites. Bezoekers hiervan zijn wellicht nog niet bekend met jouw bedrijf en het noemen van je bedrijfsnaam in links is dan ook logisch.

Google ziet veelvuldig gebruik van je merknaam in anchors als bewijs van een natuurlijk linkprofiel. Tijdens het linkbuilden adviseren we je dan ook je bedrijfsnaam in zo’n 40% van de gevallen in de anchortekst te verwerken.

Voorbeeld in HTML:

<a href=”https://www.voorbeeldwebsite.nl/”>Jouw Merknaam Hier</a>

Domein

Ook je domeinnaam ziet Google als een natuurlijke manier om naar je website te verwijzen. Het betekent relatief weinig werk voor degene die de link aanlegt, die bij het natuurlijk verwijzen naar andermans website logischerwijs geen belang heeft bij zoekwoordoptimalisatie. Het simpelweg invullen van de merk- of domeinnaam is dan een snelle en makkelijke optie.

Wij adviseren je ongeveer 20% van de anchorteksten in je linkprofiel van een domeinnaam te voorzien.

Voorbeelden in HTML:

<a href=”https://www.voorbeeldwebsite.nl/”>https://www.voorbeeldwebsite.nl</a>

<a href=”https://www.voorbeeldwebsite.nl/”>Voorbeeldwebsite.nl</a>

Typen anchor tags die je moet vermijden

Generiek

Een andere makkelijke optie bij het aanleggen van links is het gebruik van een generieke anchortekst. Voorbeelden hiervan in HTML zijn:

<a href=”https://www.voorbeeldwebsite.nl/voorbeeldpagina”>Lees meer</a>

<a href=”https://www.voorbeeldwebsite.nl/voorbeeldpagina”>Klik hier!</a>

Wij zijn geen fan van dit soort generieke anchorteksten, omdat ze bezoekers niet omschrijven waar de gelinkte pagina over gaat.

Toch zijn er nog altijd veel mensen die dit soort generieke links aanleggen bij gebrek aan tijd of inspiratie. Google ziet ze daarom als onderdeel van een natuurlijk linkprofiel. Wij adviseren daarom in ongeveer 15% van de gevallen voor dit type anchortekst te kiezen.

Zoekwoorden

De hierboven genoemde voorbeelden van anchortekst bevatten helemaal geen zoekwoorden. Dit is goed om de natuurlijke variatie in je linkprofiel te behouden. Natuurlijk wil je waar mogelijk wel af en toe zoekwoorden in je anchorteksten verwerken. Zeker bij links naar pagina’s die wel een rankingboost kunnen gebruiken.

Het meest ideaal zijn zogenaamde exact match anchorteksten. De anchortekst komt dan exact overeen met de zoekwoorden waarvoor je de gelinkte pagina in Google wilt laten ranken.

Een voorbeeld hiervan in HTML:

<a href=”https://www.voorbeeldwebsite.nl/content-marketing”>content marketing</a>

Beter is het om niet meer dan 5% van anchorteksten in je linkprofiel een exact match te laten zijn.

Daarnaast kun je partial match anchortekst gebruiken die ook een bijdrage levert aan de vindbaarheid van je website. Een voorbeeld hiervan in HTML:

<a href=”https://www.voorbeeldwebsite.nl/content-marketing”>(Bedrijfsnaam) bezit veel kennis en expertise op het gebied van content marketing strategie en zakelijk bloggen.</a>

Een natuurlijke balans tussen follow- en nofollow-links

Ook op andere vlakken dan anchortekst is een natuurlijke variatie in je linkprofiel belangrijk. Dat geldt bijvoorbeeld voor de verhouding tussen follow- en nofollow-links.

Follow links zijn links waarvan je wilt dat ze waarde (ook wel bekend als link juice) meegeven aan de pagina waarnaar wordt verwezen. Dat zorgt ervoor dat de pagina in de achtig van Google stijgt – en daarmee ook in de zoekresultaten.

Toch wil je niet alleen maar follow links aanbrengen. Er zijn namelijks ook nofollow links, die in het leven zijn geroepen om spam tegen te gaan en juist geen waarde door te geven aan andere pagina’s.

Veel websites (denk alleen al aan forums of social media kanalen) gebruiken deze links. Google ziet ze dan ook als deel van een organisch linkprofiel. Zorg daarom voor een mooie balans tussen follow- en nofollow-links in je backlinkprofiel.

Voorbeeld van een nofollow link in HTML:

<a href=https://www.voorbeeldwebsite.nl/ rel=”nofollow”>

Zorg voor een mooie balans tussen follow- en nofollow-links in je backlinkprofiel.

Een natuurlijke balans tussen sites met een lage en hoge autoriteit

Niet elke follow-link geeft dezelfde waarde door. Een backlink vanaf een website met een hoge autoriteit is in de ogen van Google veel meer waard dan een link van een kleine website die pas net bestaat. Toch bestaat het merendeel van de links in het gemiddelde linkprofiel juist uit links vanaf dit soort kleine websites.

Het is daarom niet verstandig om je backlinkprofiel te vullen met louter backlinks vanaf gerenommeerde websites. Google begint dan te vermoeden dat jij zelf actief bezig bent met linkbuilding om je linkprofiel te optimaliseren.

Deze manipulatiepoging kan leiden tot een daling in de zoekresultaten. Bewaak daarom een gezonde balans in je linkprofiel tussen websites met een lage en hoge autoriteit. Dat is doorgaans niet al te moeilijk, want backlinks met hoge autoriteit zijn nu eenmaal lastig te verkrijgen.

Natuurlijke groei? Webton!

Webton heeft de kennis en kunde in huis om voor jouw betreffende markt of niche de groeipatronen te analyseren en te doorgronden. Onze linkbuildingspecialisten zorgen voor een optimale backlinkstructuur om je site zo hoog mogelijk in Google te krijgen. Op een natuurlijke manier. Webton natuurlijk!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!