21-11-2017

Wat zijn de 7 belangrijkste SEO trends in 2018?

Wekelijks lees je in de blogs van Webton de laatste tips en trends op het gebied van SEO. Maar hoe actueel zijn de tips die we twee jaar geleden gaven inmiddels nog? En wat zijn de nieuwe richtlijnen en ontwikkelingen voor het komende jaar? In dit artikel maken we de balans op en schetsen we alvast de 7 belangrijkste SEO trends in 2018.

seo trends 2018

  1. Fundamentele On-Page zoekmachine optimalisatie

Sommige dingen veranderen niet in 2018 en dat geldt ook voor het optimaliseren van je website. Want hoewel het algoritme van Google steeds slimmer wordt, kan het nooit kwaad om de zoekmachine een handje te helpen bij het begrijpen van de inhoud van je webpagina’s. Dit heet ook wel On-Page SEO en is nog steeds een basisvoorwaarde om hoog te ranken in de zoekresultaten.

Meer weten over deze vorm van zoekmachine optimalisatie? Lees dan ons On-Page SEO-handboek.

  1. Domeinautoriteit belangrijker dan ooit

2017 was het jaar van fake news en dat is zowel overheden als Google een doorn in het oog. De zoekmachine gaat verspreiding van dit soort onwaarheden in 2018 tegen door de autoriteit van een site zwaarder mee te laten tellen in de ranking. Hierdoor wordt het niet alleen moeilijker om met je eigen website hoog te ranken, maar wordt ook het opbouwen van een sterk linkprofiel lastiger.

Meer weten over de rol van autoriteit in je linkprofiel? Lees dan hier verder.

  1. Rich snippets en Structured Data Markup

Jouw doelstellingen zijn anders dan die van de zoekmachine. Jij wilt zoveel mogelijk kliks op je zoekresultaat, terwijl Google de gebruiker zo snel mogelijk de gezochte informatie wil bieden. Dat doet het bedrijf bijvoorbeeld in de vorm van featured snippets, de uitgelichte stukjes tekst die direct op de zoekresultatenpagina antwoord geven op vragen. Ook Structured Data zoals reviewsterren en breadcrumbs wordt in 2018 nog belangrijker.

Lees meer over featured snippets

Lees meer over breadcrumbs

  1. Machine learning en Google Rankbrain

Het algoritme van Google is erop ingericht de beoordeling van gebruikers zo goed mogelijk te simuleren. Het beste gaat dit natuurlijk door simpelweg te leren van hun gedrag. De zoekmachine past daarom in toenemende mate machine learning toe in de vorm van Google Rankbrain. Dit zelflerende systeem begrijpt de context van content steeds beter en oefent hiermee grote invloed uit op de zoekresultaten. Kwaliteit van content en links wordt hierdoor in 2018 leidend.

Lees meer over Google Rankbrain en machine learning

  1. HTTPS noodzakelijk in 2018

Hier kunnen we kort over zijn: HTTPS is écht een voorwaarde voor SEO in 2018. Het rankingvoordeel wordt steeds groter ten opzichte van ouderwetste HTTP-sites en ook browsers vertonen bij die laatste steeds meer waarschuwingsmeldingen.

Lees hier meer over de vele redenen om over te stappen op HTTPS

  1. UX en SEO gaan hand in hand

Je kunt je content in 2018 nog zo optimaliseren voor zoekwoorden: je zult er niet hoog mee ranken als je website niet gebruiksvriendelijk is. Een goede User Experience (UX) sluit aan op Google’s streven om gebruikers zo snel mogelijk de gezochte informatie te presenteren. Je site moet daarom snel inladen, niet teveel reclame bevatten, inhoudelijke meerwaarde bieden en simpelweg vlekkeloos werken.

Meer lezen: Wat is het verschil tussen UX en UI?

  1. Mobile First en AMP

De laatste SEO trend in 2018 die we willen benoemen, zal je niet verrassen: dat is mobielvriendelijkheid. Wij schrijven al vele jaren over het belang van een mobiele website en de inzet van technieken als responsive webdesign.

Met een toenemend aantal mobiele bezoekers (inmiddels al meer dan 60%) en Mobile First Indexing in Google, is optimalisatie van je site voor mobiel in 2018 cruciaal. Naast responsive design, zijn ook technieken als Accelerated Mobile Pages (AMP) een voorwaarde om hoog te ranken.

Conclusie

De conclusie van dit artikel is dan ook duidelijk: de SEO trends in 2018 zijn niet zozeer verrassend, maar vloeien voort uit de trends in eerdere jaren. Mobielvriendelijkheid, UX, On-Page SEO en HTTPS zijn allemaal termen die je de afgelopen jaren meermaals in onze blogartikelen voorbij hebt zien komen.

Het verschil is echter dat deze zaken inmiddels minder vrijblijvend zijn en écht nodig zijn om überhaupt resultaat in Google te kunnen boeken. Wacht dus niet langer met dat nieuwe responsive design of die overstap naar HTTPS. Speel alvast in op bovengenoemde SEO trends en stel je rankings in 2018 veilig.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!