27-01-2015

Creëer ‘de klik’ in Google’s zoekresultaten!

27 januari 2015

De eerste indruk is vaak allesbepalend. Deze wijsheid geldt niet alleen in het dagelijks leven, maar ook in de digitale wereld. Een zoekresultaat in Google is vaak de eerste indruk die mensen van jouw website krijgen. Dit zoekresultaat is opgedeeld in de title tag (de blauwe hyperlink bovenaan), de URL (het website adres daaronder) en de meta description (de korte omschrijving van de webpagina).

De drie bovenstaande elementen vormen gezamenlijk de eerste indruk voor gebruikers en bepalen daarmee de kans dat iemand doorklikt naar jouw website. Met andere woorden: hebben gebruikers een klik met de omschrijving van jouw website, dan krijg je vervolgens de klik die je zo vurig wenst!

Wil je weten hoe je dit kunt realiseren? Lees dan onze onderstaande tips.

Het belang van de title tag en meta description

Van de drie hierboven genoemde elementen is de URL niet zo belangrijk. Deze geeft immers relatief weinig prijs over de inhoud van een webpagina. Veel belangrijker zijn de title tag en de meta description. Op basis van de inhoud hiervan bepalen gebruikers of een webpagina de moeite waard is om te bezoeken.

Sommige SEO-specialisten hebben hun twijfels bij de meerwaarde van de title tag en de meta description. Mensen zouden deze tegenwoordig nauwelijks nog lezen en hun keuze vooral baseren op de positie van een website in de zoekresultaten.

Het merendeel van de SEO-experts is het hier echter niet mee eens. Zij stellen dat mensen de title tag en meta description weliswaar vluchtig scannen, maar hier nog altijd in sterke mate door beïnvloed worden.

Daarnaast is de title tag méér dan de titel die bovenaan het tabblad van een webpagina prijkt. De title tag is een belangrijke indicator voor het algoritme van Google met betrekking tot de inhoud van je website. Wanneer de title tag van jouw webpagina overeenkomsten vertoont met een ingevoerde zoekterm, is de kans hierdoor groter dat jouw webpagina hoog rankt.

Besteed meer aandacht aan jouw meta data

Je zult inmiddels begrijpen dat het een goed idee is enige aandacht te besteden aan de beschrijving van jouw website in de zoekresultaten van Google. Een handige tool die je helpt bij het schrijven van meta data en het visualiseren van het eindresultaat, is de Google SERP Snippet Optimization Tool.

Een title tag mag op zijn hoogst 70 karakters zijn, terwijl de meta description maximaal 156 karakters mag tellen. Met behulp van bovenstaande tool hoef je zelf niet meer handmatig te tellen, maar zie je automatisch of jouw omschrijving nog binnen de limieten valt.

hoog in google

In het veld voor de titel (title) en omschrijving (description) vul je in wat je wilt, waarna je direct ziet hoe het eindresultaat er in Google uit zal komen te zien. Zie het voorbeeld hieronder:

hoog ranken in google

Zoals je kunt zien, benutten wij in dit voorbeeld slechts 33 van de 70 mogelijke karakters. Waarom? Ten eerste: less is more en in de meeste gevallen is dit ruimschoots voldoende. Ten tweede: na Google’s redesign gebeurt het regelmatig dat title tags na 55 karakters abrupt worden afgebroken. Dit oogt natuurlijk niet professioneel en doet afbreuk aan de eerste indruk van je webpagina.

Na het invullen van de title tag, is het de beurt aan het schrijven van de meta description. Een voorbeeld:

description

Wil je weten hoe de gemiddelde gebruiker jouw webpagina uiteindelijk zal zien als onderdeel van de zoekresultaten van Google? Zie dan onderstaande afbeelding.

hoog ranken in google

Schrijf slim en creëer de klik!

Zoals we al stelden in de opening van dit artikel, is een eerste indruk vaak allesbepalend. De tekstuele inhoud van jouw title tag en meta description heeft grote invloed op de eerste indruk die gebruikers van jouw website krijgen. Het is dan ook slim om hier extra zorg aan te besteden.

In bovenstaand voorbeeld zijn zowel de title tag als de meta description volledig geoptimaliseerd voor de zoekterm ‘Hoog ranken in Google’. In de meta description wordt de boodschap nog eens extra versterkt, door twee beïnvloedingsprincipes van de Amerikaanse professor Robert Cialdini toe te passen.

Het eerste beïnvloedingsprincipe dat wordt toegepast, is social proof ofwel sociale bewijskracht. Dat in de meta description wordt vermeld dat reeds 2090 websites gebruik maakten van de diensten van Webton, geeft gebruikers de indicatie dat het gaat om een betrouwbaar en ervaren bureau.

Het tweede beïnvloedingsprincipe is het benoemen van autoriteit. De termen ‘gespecialiseerd zoekmachinemarketingbureau’ en ‘2090 websites’ wijzen gebruikers erop dat Webton een autoriteit binnen het vakgebied is.

Na het lezen van de title tag en meta description, is de gebruiker gesterkt in het idee dat de webpagina een waardevolle bron van informatie kan zijn voor zijn doeleinden. Hierdoor wordt de kans op een klik aanzienlijk vergroot. Pas de door ons genoemde tips zelf toe en ervaar de positieve gevolgen voor jouw website. Hulp nodig? Bel Webton op 074-3030400 of stuur een mailtje naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!