26-11-2018

Creëer ‘de klik’ in Google’s zoekresultaten!

De eerste indruk is vaak allesbepalend. Deze wijsheid geldt niet alleen in het dagelijks leven, maar ook in de digitale wereld. Een zoekresultaat in Google is vaak de eerste indruk die mensen van jouw website krijgen. Dit zoekresultaat is opgedeeld in de title tag (de blauwe hyperlink bovenaan), de URL (het website adres daaronder) en de meta description (de korte omschrijving van de webpagina). Google rangschikt zoekresultaten op basis van een algoritme, en kijkt daarbij vooral naar de relevantie en autoriteit.

De drie bovenstaande elementen vormen gezamenlijk de eerste indruk voor gebruikers en bepalen daarmee de kans dat iemand doorklikt naar jouw website. Met andere woorden: hebben gebruikers een klik met de omschrijving van jouw website, dan krijg je vervolgens de klik die je zo vurig wenst!

Wil je weten hoe je dit kunt realiseren? Lees dan onze onderstaande tips.

Het belang van de title tag en meta description

Van de drie hierboven genoemde elementen is de URL niet zo belangrijk. Deze geeft immers relatief weinig prijs over de inhoud van een webpagina. Veel belangrijker zijn de title tag en de meta description. Op basis van de inhoud hiervan bepalen gebruikers of een webpagina de moeite waard is om te bezoeken.

Sommige SEO-specialisten hebben hun twijfels bij de meerwaarde van de title tag en de meta description. Mensen zouden deze tegenwoordig nauwelijks nog lezen en hun keuze vooral baseren op de positie van een website in de zoekresultaten.

Het merendeel van de SEO-experts is het hier echter niet mee eens. Zij stellen dat mensen de title tag en meta description weliswaar vluchtig scannen, maar hier nog altijd in sterke mate door beïnvloed worden. En dat is ook logisch. Gebruikers zijn op zoek naar een product, dienst of willen antwoord op een vraag. Door in de meta description al een korte uitleg te geven over de inhoud van je pagina, weten ze binnen enkele seconden of het waardevol is om je website te bezoeken. Geeft de omschrijving geen antwoord op hun zoekvraag, dan kijken ze al snel verder.

Daarnaast is de title tag méér dan de titel die bovenaan het tabblad van een webpagina prijkt. De title tag is een belangrijke indicator voor het algoritme van Google met betrekking tot de inhoud van je website. Wanneer de title tag van jouw webpagina overeenkomsten vertoont met een ingevoerde zoekterm, is de kans hierdoor groter dat jouw webpagina hoog rankt.

Besteed meer aandacht aan jouw meta data

Je zult inmiddels begrijpen dat het een goed idee is enige aandacht te besteden aan de beschrijving van jouw website in de zoekresultaten van Google. Maak er geen ondergeschoven kindje van en pak het professioneel aan. Een handige tool die je helpt bij het schrijven van meta data en het visualiseren van het eindresultaat, is de Google SERP Snippet Optimization Tool.

Een title tag mag op zijn hoogst 70 karakters zijn, terwijl de meta description maximaal 156 karakters mag tellen. Met behulp van bovenstaande tool hoef je zelf niet meer handmatig te tellen, maar zie je automatisch of jouw omschrijving nog binnen de limieten valt.

hoog in google

In het veld voor de titel (title) en omschrijving (description) vul je in wat je wilt, waarna je direct ziet hoe het eindresultaat er in Google uit zal komen te zien. Zie het voorbeeld hieronder:

hoog ranken in google

Zoals je kunt zien, benutten wij in dit voorbeeld slechts 33 van de 70 mogelijke karakters. Waarom? Ten eerste: less is more en in de meeste gevallen is dit ruimschoots voldoende. Ten tweede: na Google’s redesign gebeurt het regelmatig dat title tags na 55 karakters abrupt worden afgebroken. Dit oogt natuurlijk niet professioneel en doet afbreuk aan de eerste indruk van je webpagina.

Na het invullen van de title tag, is het de beurt aan het schrijven van de meta description. Een voorbeeld:

description

De ideale lengte van een meta description wisselt nog weleens. Google vindt het ook lastig om dit exact vast te stellen, aangezien de zoekmachine vooral kijkt naar de relevantie van de omschrijving. Voor hen is het immers prioriteit om de beste zoekresultaten te tonen. Een lange of korte meta description is in dat geval minder belangrijk.

Wil je weten hoe de gemiddelde gebruiker jouw webpagina uiteindelijk zal zien als onderdeel van de zoekresultaten van Google? Zie dan onderstaande afbeelding.

hoog ranken in google

Schrijf slim en creëer de klik!

Zoals we al stelden in de opening van dit artikel, is een eerste indruk vaak allesbepalend. De tekstuele inhoud van jouw title tag en meta description heeft grote invloed op de eerste indruk die gebruikers van jouw website krijgen. Het is dan ook slim om hier extra zorg aan te besteden. Vinden ze bij jou niet wat ze zoeken, dan is de overstap naar de concurrent immers zo gemaakt.

In bovenstaand voorbeeld zijn zowel de title tag als de meta description volledig geoptimaliseerd voor de zoekterm ‘Hoog ranken in Google’. In de meta description wordt de boodschap nog eens extra versterkt, door twee beïnvloedingsprincipes van de Amerikaanse professor Robert Cialdini toe te passen. Robert Cialdini is een oud-hoogleraar psychologie en marketing die met name bekendstaat om zijn theorie Science of persuasion. Hierin beschrijft hij hoe je met bepaalde technieken anderen kunt overtuigen van je boodschap. Wereldwijd verkocht hij ruim een miljoen exemplaren van zijn boek.

Het eerste beïnvloedingsprincipe dat wordt toegepast, is social proof ofwel sociale bewijskracht. Dit houdt in dat mensen voornamelijk afgaan op ervaringen van anderen. Hoe vaak lees jij wel niet een review voordat je een bepaald product aanschaft? We hechten meer waarde aan de mening van medegebruikers dan aan de overtuigende woorden van een bedrijf zelf. Dat in de meta description wordt vermeld dat reeds 2090 websites gebruik maakten van de diensten van Webton, geeft gebruikers de indicatie dat het gaat om een betrouwbaar en ervaren bureau.

Het tweede beïnvloedingsprincipe is het benoemen van autoriteit. Want wie autoriteit uitstraalt, móet wel verstand van zaken hebben. Door jezelf een expert te noemen, gaan gebruikers ervan uit dat ze je kunnen vertrouwen en dat je weet waarover je praat. De termen ‘gespecialiseerd zoekmachinemarketingbureau’ en ‘2090 websites’ wijzen gebruikers erop dat Webton een autoriteit binnen het vakgebied is.

5 tips voor een optimale title tag en meta descritpion

Goed, we hebben het onder andere gehad over het belang van een goede title tag en meta description, en uitgelegd wat de theorie van Robert Cialdini inhoudt. Maar waar moet een goede titel en omschrijving nu minstens aan voldoen? We geven je hieronder vijf tips.

  • Voorkom grammaticale fouten en spelfouten en zorg voor een goed leesbare tekst. Bijna niets kan een goede eerste indruk zo negatief beïnvloeden als een title tag en meta description die bol staan van fout geschreven woorden en zinnen.
  • Verwerk maximaal twee zoektermen in je omschrijving. Zo weet Google precies waar je pagina over gaat. Probeer wel te voorkomen dat je je description niet ‘volstopt’ met zoekwoorden, dit leest niet prettig en gebruikers hebben al snel door dat de tekst puur is geschreven op vindbaarheid.
  • Maak gebruik van een call to action. Dit kan zowel in de titel als in de omschrijving. Laat mensen weten wat ze moeten doen, wellicht hebben ze net dat ene duwtje in de rug even nodig. Populaire call to actions zijn: Shop nu de …, schrijf je in voor…, meld je aan op…
  • Gebruik opsommingstekens in je meta description. Zo zien mensen in één oogopslag wat jij hen te bieden hebt. Vinkjes en opsommingstekens geven een helder overzicht van alle informatie. Ook scoort dit vaak goed in de zoekmachine.
  • Misschien voor de hand liggend, maar vergeet niet je bedrijfs- of merknaam te vermelden. Dit kan in zowel de title tag als de description. Het zorgt voor herkenbaarheid en staat daarnaast ook nog eens heel professioneel.

Door deze vijf tips toe te passen, kom je dichtbij een perfecte title tag en meta description. Houd echter wel in je achterhoofd dat relevantie nog steeds het belangrijkste is. Geef antwoord op datgene waar je doelgroep naar op zoek is. Google vindt het nu eenmaal heel belangrijk dat een zoekresultaat exact aansluit op de zoekvraag.

Na het lezen van de title tag en meta description, is de gebruiker gesterkt in het idee dat de webpagina een waardevolle bron van informatie kan zijn voor zijn doeleinden. Hierdoor wordt de kans op een klik aanzienlijk vergroot. Pas de door ons genoemde tips zelf toe en ervaar de positieve gevolgen voor jouw website. Wil je hulp bij het optimaal benutten van de title tags en meta descriptions? Bel Webton op 074-3030400 of stuur een mailtje naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!