02-09-2014

02/09/14 – Coolblue maakt bezoekerscontent

Consumenten worden steeds kritischer. Kopers vragen zich steeds vaker af: Is dit wel het beste strijkijzer? of Kan ik die camera ergens anders nog goedkoper krijgen? en Hoe zit het met de service? Deze kritische houding houdt nauw verband met de komst van het internet. Waar vroeger de verkoper nog op z’n blauwe ogen werd geloofd, maakt het internet het voor consumenten mogelijk om snel producten te vergelijken. Door het lezen van reviews zien ze gauw wat de ervaringen van andere consumenten zijn met het product of bedrijf. Is een product elders goedkoper of heeft een bedrijf een negatieve beoordeling gekregen, dan gaat men toch maar even kijken bij de concurrent.

Door deze steeds kritisch wordende consument en doordat het aantal webshops in de periode 2010 – 2013 met 108 % is gestegen, is de concurrentie moordend in het ‘webwinkelland’. Traditionele marketinginstrumenten zoals een direct mail of een advertentie op een website of in een landelijk dagblad zijn lang niet meer zo effectief als voorheen. De hedendaagse consument gaat namelijk zelf op zoek. Is er dan voor marketeers geen mogelijkheid meer om deze consument te binden? Het antwoord is ja, maar dan wel op nieuwe manieren.

Content marketing

De kritische consument gaat steeds op zoek naar informatie over producten en diensten van bedrijven. Ook de service die bedrijven leveren wordt hierbij vaak bekeken. Tel daar bij op dat ook het aantal onafhankelijke vergelijkingssites groeit en je kunt wel nagaan dat bedrijven niet meer wegkomen met een ondeugdelijk product of dienst. De kunst is dus om consumenten te voorzien van eerlijke en objectieve informatie. Door deze informatie steeds opnieuw te bieden aan consumenten ontstaat er een band. Vanuit deze binding is een consument uiteraard sneller geneigd om juist jouw product of dienst te kiezen. Het aanbieden van interessante content, zodat klanten meer aan je bedrijf worden gebonden, wordt content marketing genoemd.

Content marketing is eigenlijk in twee basisprincipes samen te vatten:

  • Luister naar wat (potentiële) klanten denken, voelen en zeggen
  • Creëer waardevolle content en handige hulpmiddelen om in te spelen op de vragen en behoeften die er leven bij deze klanten

Coolblue

adviesEen bedrijf dat de kunst van content marketing goed verstaat is Coolblue. Het bedrijf heeft vanaf 1999 inmiddels 322 gespecialiseerde webshops ontwikkeld in de Benelux. Dit zijn webshops over telefonie, fotografie, huishouden, etc.. Het Coolblue-concept houdt dus in dat er een webshop ontstaat die gaat over één productsoort. Door deze benadering komt de kritische consument in een omgeving die alléén gaat over het product waarnaar hij op zoek is. Binnen deze omgeving neemt het kopje Advies een belangrijke positie in. Bezoekers krijgen hier meer informatie over het product en handige tips om op te letten bij de aankoop. Door de hoeveelheid aan informatie kan de consument tot een gedegen keuze komen. Doordat deze informatie in elke Coolblue website terug te vinden is ontstaat er een binding tussen consument en Coolblue. De consument weet immers dat op de sites van Coolblue veel informatie over producten te vinden is.

Social media, reviews en blog

Naast de interessante content op de websites van Coolblue, wordt ook interessante informatie aangeboden via andere kanalen. Via social media (Facebook, Twitter en Youtube) worden regelmatig reviews van nieuwe producten geplaatst.

Tevens houdt het bedrijf een eigen blogpagina bij. Via http://blog.coolblue.nl kom je terecht op het zogeheten ‘Coolblog’. Ook hier worden interessante weetjes gedeeld met de bezoekers. Hoewel het blog een redelijk commercieel karakter heeft, is er voldoende informatie te vinden die van waarde kan zijn bij je oriëntatie op een bepaald product.

De kern van content marketing

Naast de reviews en het blog worden ook berichten geplaatst waar Coolblue op het eerste gezicht niet zoveel aan heeft. Hieronder zie je een voorbeeld:

coolblue

Je zult je afvragen waarom de Manager Klantenservice een boek toont dat niet rechtstreeks aan Coolblue gerelateerd is. Het boek gaat immers over webwinkels in het algemeen. Juist dit geeft de kern van content marketing goed weer. Coolblue deelt hier namelijk interessante informatie uit aan hun (potentiële) klanten met als doel om hun beeld van Coolblue positief te beïnvloeden. De kans is groot dat na bovenstaande tweet er weer wat Coolblue-fans bijgekomen zijn.

Auteur: Rogier Lohuis / rogier@webton.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!