04-03-2015

5 Tips Content Marketing

5 tips om je content marketing een boost te geven

Content marketing is een onderwerp waar we bij Webton vaak over schrijven. De reden is simpel: het is een van de beste en meest duurzame methoden om je website hoger in Google te laten ranken.

De kwaliteit van je content marketing heeft rechtstreeks invloed op de positie van je website in zoekmachines. Het is daarom de moeite waard hier de nodige aandacht aan te besteden. In dit artikel geven we jou 5 tips om je content marketing te verbeteren.

Tip 1: Verdiep je in de bezoeker

Je wilt bezoekers van jouw website voorzien van interessante content. Maar hoe weet je nu welke content hun interesse heeft? Om hier achter te komen, zul je jouw doelgroep eerst beter moeten leren kennen. Er zijn verschillende manieren om onderzoek te doen naar de interesses van je bezoekers.

In Google Analytics kun je bijvoorbeeld zien op welke pagina’s bezoekers snel wegklikken of juist langer verblijven. Op basis van deze statistieken zie je welke elementen van je website goed scoren of voor verbetering vatbaar zijn. Waardevolle informatie, want hierdoor kun je niet alleen je bestaande content verbeteren, maar ook toekomstige content beter op de wensen van de bezoeker afstemmen.

Een andere manier om de interesses van je bezoekers te achterhalen, is door enquêtes op je website te plaatsen. Door mensen rechtstreeks te vragen naar hun voorkeuren, krijg je een direct en duidelijk beeld van de specifieke wensen van je bezoekers. Dit helpt je om bestaande content te finetunen en toekomstige content op maat te schrijven.

Wanneer je vaker content schrijft die binnen de interessegebieden van je bezoekers valt, zullen ze langer op je website blijven en je artikelen ook vaker delen. Dit zorgt er weer voor dat er gelijkgestemde, nieuwe bezoekers naar je website komen, waardoor het bezoekersverkeer op organische wijze zal stijgen.

Tip 2: Verplaats je in de bezoeker

Een nieuwe bezoeker van een website besluit binnen enkele seconden of de website een meerwaarde vormt ten opzichte van de informatie waar hij reeds over beschikt. Is dit niet het geval, is het websitebezoek in essentie tijdverspilling en zal hij snel wegklikken.

Om dit te voorkomen, is het zaak aansprekende content te creëren die de aandacht van de bezoeker pakt én vasthoudt. Verplaats je in de bezoeker: wat zou JIJ willen lezen als je meer over een bepaald onderwerp te weten zou willen komen? Schrijf content die de aandacht trekt en die veel bezoekers als waardevol of zelfs onmisbaar zullen beoordelen.

Contentcreatie hoeft overigens niet altijd om tekst te gaan, hoewel dit wel bepaalde voordelen biedt om je website hoger in Google te laten komen. Andere media bieden echter weer andere voordelen. Zo zijn video’s en infographics goede voorbeelden van content die in korte tijd via social media viraal kan gaan.

Tip 3: Verleid de bezoeker

Nu je website de aandacht van de bezoeker eenmaal heeft getrokken, is het tijd voor de volgende stap. De meeste gebruikers hebben meerdere contactmomenten nodig voordat ze daadwerkelijk tot jouw vaste bezoekersgroep gaan behoren.

Eén interessant artikel is daarom niet genoeg; gebruikers moeten meestal meermaals in aanraking komen met goede content op jouw website voordat zij besluiten dat jouw site interessant genoeg is om deze permanent te gaan volgen via bijvoorbeeld de nieuwsbrief of social media kanalen.

Schrijf daarom bij voorkeur content met een unieke invalshoek of die niet bij alle concurrerende sites in jouw niche aangeboden wordt. Zo vormt jouw website een unieke bron van informatie voor de bezoeker en heeft hij een goede reden om nog eens terug te komen of de website te delen met zijn netwerk.

Hoe meer inhoudelijk sterke informatie, hoe sterker de vertrouwensband die de lezer opbouwt met jouw merk. Probeer daarnaast een persoonlijke band op te bouwen met de bezoeker om dit vertrouwen nog eens te bevestigen en te versterken.

Denk bijvoorbeeld aan het maken van persoonlijke video’s of het organiseren van webinars, zodat mensen een vertrouwd gezicht met je website associëren. Hoe specifieker en persoonlijker jouw content, hoe meer autoriteit je op zal bouwen in jouw specifieke niche.

Tip 4: Converteer de bezoeker

Heb je na langdurige contentcreatie en gestaag stijgende bezoekersaantallen een trouwe fanschare opgebouwd met jouw website? Dan is de tijd rijp om deze potentiële klanten in commercieel opzicht aan je te binden.

De doelgroep is reeds overtuigd van jouw autoriteit en expertise in jouw niche, dus het enige wat je hoeft te doen, is een specifieke behoefte vervullen. Doordat je je al in het beginstadium hebt verdiept in je bezoekers, weet je precies wat hun interesses en behoeften zijn en kun je een aanbod op maat voorbereiden.

Om dit aanbod richting je doelgroep te communiceren, zul je wederom content moeten creëren om je dienstenpakket onder de aandacht te brengen. Deze content moet persuasief geschreven zijn en zo specifiek mogelijk, zodat de lezer precies weet wat hij van je kan verwachten. Het aanbieden van proefperiodes of testimonials van tevreden klanten vergroot de kans dat mensen met je in zee gaan. Goede kanalen om je salesgerichte content via te verspreiden zijn nieuwsbrieven en advertenties bij artikelen op je website.

Tip 5: Behoud de bezoeker

Wanneer je de bovenstaande 4 tips met succes hebt toegepast, begint het echte werk eigenlijk pas. Moeilijker nog dan klanten aantrekken en converteren, is namelijk om ze te behouden. De online concurrentie is fors en zodra jouw klanten denken bij een concurrent betere content of informatie te krijgen, is de overstap snel gemaakt.

Een overdreven focus op nieuwe klanten leidt vaak tot het vergeten van de oude klanten. Bekende voorbeelden hiervan zijn internet- en telecomproviders die nieuwe klanten voordeliger aanbiedingen doen dan bestaande klanten, waardoor de laatstgenoemde groep naar de concurrent overstapt. Een belangrijk deel van je tijd zou daarom moeten gaan naar het behouden van je klanten.

Klanten behouden doe je door te blijven doen wat ze in de eerste plaats aansprak: het aanbieden van kwalitatief sterke content met jouw eigen unieke invalshoek. Zolang je dit volhoudt, zullen je klanten blijven terugkeren. Hoe langer de klantrelatie, hoe sterker de binding met jouw merk zal worden en hoe groter de kans dat ze jouw website zullen aanbevelen bij kennissen, familie en vrienden.

Op lange termijn moeten jouw klanten je ambassadeurs worden. Dit is ook nog eens goedkoper, want het behoud van bestaande klanten vergt geen kosten voor advertenties en reclame en is hierdoor een stuk voordeliger.

Besluit de klant toch bij je weg te gaan en voor de concurrent te kiezen? Geen nood, de kans bestaat altijd dat de klant besluit weer terug te keren. Zeker wanneer je het rotsvaste vertrouwen hebt dat jouw content of aanpak beter is dan die van de concurrentie. Zorg daarom dat er no hard feelings zijn en wens de klant het beste.

Conclusie

Wanneer je de bovenstaande 5 tips structureel toepast in je content marketing, zul je hier op termijn de vruchten van plukken. Wil jij meer weten over content marketing en manieren om snel meer bezoekers en klanten te krijgen? Neem vrijblijvend contact op met de experts van Webton via 074 – 3030400 of stuur een mailtje naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!