14-10-2015

Content marketing werkt! Maar hoe?

Online experts laten er geen twijfel over bestaan: een effectieve content marketing strategie verhoogt onvermijdelijk het bezoekersverkeer richting een website. Wat deze experts precies bedoelen met content marketing, wil echter nog wel eens verschillen.

Veel mensen hebben wel een algemene indruk van wat er met content marketing bedoeld wordt, maar weten niet welke elementen het nu zo effectief maken. Hierdoor zijn zij niet in staat om het maximale uit een content marketing strategie te halen en deze op de juiste wijze te implementeren.

content marketing

In dit artikel leggen wij daarom uit waarom content marketing werkt en op welke manier een content strategie uitgerold moet worden.

Wat is content marketing?

Wat content marketing in algemene zin is, wordt duidelijk uit onderstaande afbeelding:

wat is content marketing

Vertaald uit het Engels, komen we uit op de volgende definitie:

Content marketing is het creëren, publiceren en delen van content met als doel om de reputatie en zichtbaarheid van een merk op te bouwen.”

Klinkt logisch, toch? Het zal sommige content marketeers echter opvallen dat linkbuilding geen onderdeel uitmaakt van bovenstaande omschrijving. En nee: we zijn het niet vergeten te noemen.

Een goede content marketing strategie zal je per definitie meerdere uitstekende links opleveren. Het verzamelen van links zou echter nooit een prioriteit mogen worden. Dit kan je namelijk afleiden van de zaken die écht belangrijk zijn. Wanneer je de focus legt op het verbeteren van de reputatie en zichtbaarheid van je merk, zijn goede links een automatisch gevolg.

We zullen in dit artikel relatief weinig aandacht schenken aan de vele SEO-voordelen van content marketing, want we nemen aan dat deze genoegzaam bekend zijn. Hou tijdens het lezen in ieder geval in het achterhoofd dat een goede content marketing strategie kan zorgen voor een enorme verhoging van je rankings en organische bezoekersverkeer.

Nieuwe prospects door content marketing

Links spelen nog altijd een belangrijke rol bij het optimaliseren van de vindbaarheid van je website. Het baseren van je content marketing strategie op verouderde SEO-inzichten is echter een gevaarlijke strategie.

In dit artikel richten wij ons vooral op content marketing die bedoeld is om nieuwe potentiële klanten (prospects) in het eerste stadium van je sales funnel te brengen. Met andere woorden: je gebruikt geïndividualiseerde content om bewustwording en interesse te creëren bij een vooraf bepaalde doelgroep. Op deze manier genereer je jouw eerste leads.

In veel gevallen zal je content strategie echter niet direct leiden tot nieuwe klanten, maar wel relaties opbouwen met mensen. Deze relaties zijn minstens net zo waardevol, omdat ze jou kunnen helpen om je content te verspreiden.

Natuurlijk schrijf je voor mensen die nog nooit van jouw bedrijf gehoord hebben een ander soort content dan voor mensen die reeds betrokken zijn bij jouw merk. Voor de eerstgenoemde groep creëer je content die ze in het eerste stadium van de sales funnel brengt, terwijl je de laatstgenoemde groep naar verdere stadia in de sales funnel wilt laten bewegen. In dit artikel richten wij ons vooral op het eerste type content.

Een van de redenen dat content marketing een goed instrument is om jouw reputatie en zichtbaarheid bij de doelgroep te verhogen, is dat het bewustwording creëert bij mensen. Potentiële klanten weten dat je bedrijf bestaat en wat het doet: en dat is een voorwaarde om klant te worden.

awareness

Creëer betrokkenheid bij prospects

De opkomst van internet heeft een belangrijke rol gespeeld in de manier waarop content marketing tegenwoordig bedreven wordt. Dankzij internet zijn klanten in staat om zelf te bepalen hoe ze in aanraking komen met een merk.

Voordat internet populair werd, waren televisie, radio en printuitgaven de belangrijkste communicatiekanalen richting klanten. Er was geen sprake van interactie en bedrijven stuurden eenzijdig reclame-uitingen richting de consument die in dit opzicht geen keuze had.

De opkomst van internet veranderde alles. Een prospect hoefde niet langer naar reclame-uitingen te kijken als hij dat niet wilde. In plaats daarvan kon hij een website simpelweg wegklikken of ervoor kiezen een andere website te bekijken.

merk en klant

Pas na verloop van tijd werden de gevolgen van deze veranderingen duidelijk. Slimme bedrijven begonnen te beseffen dat er méér dan een reclame-uiting voor nodig was om de consument te verleiden tot een aankoop.

Alleen door toegevoegde waarde te bieden, konden bedrijven zich nog onderscheiden bij potentiële klanten. Er was voortaan content voor nodig om de prospect te betrekken bij een merk.

Content marketing is dus overal in onze samenleving. Het is niet alleen de blogpost waarmee een webmaster probeert engagement te creëren, maar ook de televisiereclame die mensen aan het lachen maakt. Natuurlijk zodat zij zich vervolgens het merk blijven herinneren.

Kies de beste verspreidingskanalen

Hoe meer content marketing in zwang begon te raken, hoe sterker het aantal verspreidingskanalen op internet groeide. Je kunt content inmiddels niet meer alleen op je eigen website plaatsen, maar bijvoorbeeld ook een gastblog schrijven op een gerelateerde website of de kracht van social media benutten.

Het gaat tegenwoordig om het opbouwen van een relatie met de klant; via welk kanaal je dat doet, is minder relevant.

Er zijn echter dusdanig veel verschillende mogelijkheden om je content te verspreiden, dat het voor de meeste bedrijven ondoenlijk is om al deze kanalen ten volle te benutten. Je zult dus een aantal kanalen moeten kiezen waarmee jij jouw specifieke doelgroep optimaal kunt bereiken. Dit zijn de kanalen waarop je jouw content marketing strategie moet richten.

Probeer niet van meerdere walletjes te eten. Vele bedrijven gingen je voor, en velen faalden. Kies simpelweg de kanalen waar content het meest effectief in aanraking komt met jouw doelgroep. Zo kunnen prospects je content bekijken wanneer ze dat willen en zelf bepalen hoe ze dat doen.

prospects

Benut de kracht van social media

Het kost tijd en moeite om een grote schare volgers op social media op te bouwen. Maar als je hier in slaagt, biedt het vele voordelen voor jouw bedrijf. Wanneer je minder geduld hebt, kun je ook adverteren op social media om zo je online zichtbaarheid te verhogen.

Een prominente aanwezigheid op social media werkt uitstekend voor veel verschillende bedrijven. Het delen van sterke content zoals evergreen content of lange content via sociale kanalen biedt namelijk vele voordelen, zoals ook blijkt uit de afbeelding hieronder:

traffic

Zoals duidelijk wordt uit de afbeelding, versterken content marketing en social media elkaar. De content zorgt ervoor dat je sociale kanaal groeit, terwijl je sociale kanaal de effectiviteit van je content verhoogt door het leveren van links, bezoekers en prospects.

Met name in grotere bedrijven is het dan ook van het grootste belang dat het social media team samenwerkt met het content marketing team.

Onderschat de meerwaarde van PR niet

Content marketing levert een belangrijke bijdrage aan de groei van de reputatie en zichtbaarheid van jouw merk. Dit zijn zaken waar ook de PR afdeling zich dagelijks mee bezig houdt. Het is dan ook aan te bevelen om naast het social media team, ook nauw samen te werken met deze partij.

Het PR team kan zomaar eens relaties hebben die jou kunnen helpen om je content te verspreiden. Tegelijkertijd moet je er op letten dat de relaties die jij aangaat om je content te promoten, niet in strijd zijn met het relatiemanagement van het PR team.

Persberichten, een belangrijk wapen van elke PR afdeling, kunnen ook een verrassend instrument zijn om extra zichtbaarheid aan jouw content te verlenen. Dit proces wordt helder weergegeven in onderstaande afbeelding:

press-release

Als content marketeer heb je dus vele redenen om nauw samen te werken met je collega’s van het PR team. Betrek hen daarom waar mogelijk bij de creatie en publicatie van je content.

Bouw een relatie op met influencers

Het opbouwen van een relatie doe je bij voorkeur niet alleen met je doelgroep, maar ook met de belangrijke influencers die daarbuiten vallen. Denk hierbij onder meer aan mediapartijen zoals journalisten en bloggers of aan andere influencers die online een grote schare volgers hebben.

Mensen uit de media kunnen de exposure voor jouw content flink verhogen, door er bijvoorbeeld over te schrijven of jouw artikelen op hun eigen website te publiceren. Dit betekent gratis publiciteit voor jouw bedrijf bij hun doelgroep en verhoogt de online zichtbaarheid van je merk.

Ook influencers die geen onderdeel uitmaken van de media, kunnen een positieve bijdrage leveren aan jouw content marketing strategie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Bekende Nederlanders of andere populaire personen die die veel volgers hebben op sociale media.

Wanneer zij jouw content delen, komt je merk onder de aandacht van compleet nieuwe doelgroepen en potentiële klanten. Ook wordt de kans hierdoor vergroot dat mediapartijen de content oppikken en erover gaan schrijven, wat vervolgens weer leidt tot gratis exposure en verhoogde publiciteit. Op deze wijze ontstaat er een positieve vicieuze cirkel.

Zelfs wanneer een relatie met een mediapersoon niet direct voordelen lijkt te bieden, kun jij er in een later stadium de vruchten van plukken. Je bedrijf is immers al bekend bij deze partij, waardoor jouw reputatie je bij een eventuele samenwerking in de toekomst al vooruit snelt. De kans is hierdoor aanmerkelijk groter dat een oriënterend gesprek tot een concreet samenwerkingsverband leidt.

Onderschat de rol van influencers dus niet bij het formuleren van jouw content marketing strategie. Hun meerwaarde wordt duidelijk uit het schema in de afbeelding hieronder:

influencers

Wie goed doet, goed ontmoet!

Als er één ding duidelijk mag worden uit dit artikel, is het wel het volgende: content marketing helpt je weliswaar om je reputatie en online zichtbaarheid te verhogen, maar draait niet om het aanprijzen van jouw diensten of producten. Het gaat er juist om meerwaarde te bieden aan de mensen die jouw content bekijken.

Hou dit maar lang genoeg vol, en mensen beginnen geleidelijk een band te krijgen met jouw merk. Dat kan ook niet anders, want jij levert ze op dagelijkse basis gratis content die veel toegevoegde waarde voor ze heeft. Onvermijdelijk beginnen ze jou hierdoor na verloop van tijd te zien als één van de ‘good guys’.

Dit is precies wat jij wilt, want nu heb je bereikt dat mensen uit de doelgroep jouw merk vertrouwen en jou erkennen als autoriteit binnen het vakgebied. De kans dat deze mensen een aankoop doen, is hierdoor aanzienlijk toegenomen. Deze prospects zijn klaar voor de volgende stap in jouw sales funnel.

Je begrijpt nu waarom het opbouwen van relaties met jouw doelgroep en andere influencers een belangrijk onderdeel vormt van content marketing. Hou daar rekening mee bij het creëren van je content door de volgende stelregels te hanteren:

  • Creëer content die uniek is en veel toegevoegde waarde biedt
  • Prijs in jouw content geen diensten of producten aan (tenzij dit relevant is of meerwaarde biedt voor de gebruiker)
  • Geef waar mogelijk altijd antwoord op vragen en reacties die mensen plaatsen onder jouw content of in social media
  • Probeer een relatie op te bouwen met jouw doelgroep en influencers door met ze in gesprek te treden
  • Geef op verzoeken tot een samenwerking waar mogelijk een positief antwoord

Het opbouwen van een goede relatie met mensen kost tijd en geduld. Als je dit kunt opbrengen en de bovenstaande tips gedurende lange tijd opvolgt, zal je relatie met de doelgroep onvermijdelijk groeien.

Conclusie

In dit artikel hebben we een aantal fouten benoemd die bedrijven op het gebied van content marketing vaak maken. Samenvattend kun je deze reduceren tot het volgende lijstje:

  • Een eenzijdige focus op het opbouwen van zoveel mogelijk links
  • Het te zwaar benadrukken van eigen diensten of producten in content
  • Een focus op de verkeerde of teveel verschillende verspreidingskanalen
  • Het niet voldoende individualiseren van content
  • Onvoldoende samenwerking met de collega’s van social media en PR
  • Het niet opbouwen van een relatie met mediapartijen en andere influencers
  • Het niet opbouwen van een relatie met de doelgroep

Het voorkomen van bovenstaande blunders, zal de effectiviteit van jouw content marketing strategie behoorlijk vergroten en tegelijkertijd zorgen dat je hoger in Google komt.

Herken je jezelf in meerdere van deze veelgemaakte fouten? Raak dan niet in paniek en pak de problemen stap voor stap aan. Elke stap voorwaarts is een stap in de goede richting.

Zoals je hebt geleerd in dit artikel, vergt een effectieve content marketing strategie het nodige geduld. In ieder geval heb jij nu de kennis om het maximale uit je content te halen. Succes!

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!