15-05-2015

Voorkom saaie content!

12 tips om saaie content te voorkomen

Boeiende content is een vereiste om een band op te bouwen met je bezoekers. Want waarom bezoeken mensen een website, komen ze regelmatig terug en converteren ze in een later stadium naar klanten? In bijna alle gevallen ligt content ten grondslag aan het bezoek of de conversie.

Saaie content is dan ook de doodsteek voor de bezoekersaantallen van je website. In dit artikel lees je 12 tips om saaie content te voorkomen:

content marketing

1.     Trek de aandacht van de lezer!

De aandachtsspanne van mensen wordt steeds korter. De attentiewaarde van content moet daarom hoog zijn. Grijpt een artikel niet binnen enkele seconden de aandacht, is de kans groot dat de bezoeker wegklikt.

De aandacht van de lezer begint bij de titel. Hieruit moet duidelijk worden waar het artikel over gaat en op welke manier de bezoeker er wijzer van wordt. Vanuit SEO-oogpunt is het verstandig om de belangrijkste zoekterm in de titel te verwerken, aangezien deze door het algoritme van Google zwaar wordt meegewogen bij de beoordeling van content. Kies liefst wel voor een unieke titel, zodat bezoekers en zoekmachines niet de indruk krijgen dat er sprake is van duplicate content.

Net zoals de titel, moet ook de rest van je content uniek zijn:

2. Maak je content uniek

In dit informatietijdperk is over elk onderwerp al eindeloos vaak geschreven. Het is daarom lastig om content te creëren die daadwerkelijk vernieuwend is. Toch zijn er genoeg manieren om je content authentiek te houden en hiermee lezers te boeien en te overtuigen. Wat je schrijft hoeft niet revolutionair te zijn, zolang de invalshoek of context maar verfrissend is.

Natuurlijk is dit niet het eerste artikel waarin advies wordt gegeven over succesvolle contentcreatie. De invalshoek (saaie content) en schrijfstijl geven de content echter een eigen gezicht, terwijl de inhoudelijke tips in het artikel voortkomen uit de aanwezige kennis en expertise bij Webton. Dit laatste is doorslaggevend voor de inhoudelijke meerwaarde van het artikel.

De combinatie van al deze elementen maakt het artikel uniek. Lezers die reeds goede ervaringen hebben met content van Webton, zullen waarschijnlijk ook dit artikel weten te waarderen omdat het voortborduurt op de inzichten die we al in eerdere artikelen hebben gedeeld. Elk artikel vormt op deze manier een gericht onderdeel van de overkoepelende strategie.

Een content marketing strategie kiezen is dan ook noodzakelijk:

3. Kies een content marketing strategie

Een weloverwogen content marketing strategie is onmisbaar om op duurzame wijze een lezerspubliek op te bouwen. De doelgroep is bepalend voor je strategie, dus je moet eerst de doelgroep leren kennen zodat je content kunt individualiseren.

Wanneer eenmaal duidelijk is over welke onderwerpen jouw doelgroep informatie wil, kun je aan de slag. Schrijf al je ideeën voor nieuwe content op en zet de artikelen waar het meeste behoefte aan is bovenaan in de content agenda. Grote kans dat lezers deze niet saai zullen vinden!

Door een speciale agenda voor de plaatsing van je content te hanteren, weet je bovendien zeker dat je content voldoet aan een minimale verschijningsfrequentie. Hoe vaker er op een website bestaande content wordt vernieuwd of nieuwe content wordt geplaatst, hoe actueler en relevanter de website volgens Google is.

Nog simpeler gesteld: hoe vaker je nieuwe content van goede kwaliteit plaatst, hoe sneller je website zal stijgen in de zoekresultaten. Bovendien gaan bezoekers na verloop van tijd nieuwe content verwachten. Wanneer jij standaard drie keer per week een nieuw artikel plaatst, zullen trouwe bezoekers dagelijks terugkomen naar je website in de hoop een nieuw artikel aan te treffen. Dit verhoogt je bezoekersaantallen nog eens extra.

Niet alleen aan de frequentie van publicatie moet de nodige aandacht worden besteed, dit geldt ook voor de vervolgstappen rondom elke publicatie:

4. Treed in contact met de lezer

Het publiceren van content is méér dan het kopiëren en plakken van een artikel in je Content Management System. Wil je het maximale uit je content halen, zul je voor én na publicatie een aantal stappen moeten ondernemen die we in een eerder artikel beschreven.

We raden je aan eerst bovenstaand artikel te lezen, maar samenvattend komt het erop neer dat verspreiding via social media essentieel is om content met je lezers te delen. Dit zal de exposure voor je content niet alleen verhogen, maar helpt je ook om een relatie op te bouwen met je lezerspubliek en waardevolle feedback te ontvangen.

social media

 

Lezers willen zich betrokken voelen bij een bedrijf. Hoe meer interactie tussen merk en lezer, hoe groter de kans dat er een band ontstaat. Hoe sterker deze band, hoe kleiner de kans dat lezers content saai vinden. Betrokkenheid is een basisvoorwaarde voor de aandacht van de lezer. Een relatie via social media creëert deze betrokkenheid.

De betrokkenheid van mensen bij een merk kan nog zo groot zijn, zij zullen alsnog afhaken wanneer de gepubliceerde content niet prettig leesbaar is:

5. Schrijf prettig leesbare content

Valt het je op wat we voorafgaand aan elke nieuwe tip doen? We creëren een bruggetje om twee tips die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben aan elkaar te schrijven.

Vaste kijkers van het programma Voetbal International zullen het misschien herkennen. De presentator, Wilfred Genee, maakt regelmatig gebruik van zijn associatief vermogen om twee compleet verschillende programmaonderdelen aan elkaar te praten. Hierdoor loopt de uitzending ogenschijnlijk vloeiend door, zonder al teveel gevoelsmatige onderbrekingen voor kijkers.

Hetzelfde handigheidje kan worden toegepast tijdens het schrijven van content. Het zorgt ervoor dat een tekst prettiger leest en minder snel saai wordt. Natuurlijk zijn er nog veel meer trucs om content prettig leesbaar te houden…

Met name voor webteksten geldt dat een logische indeling in kopjes en alinea’s helpt om een tekst minder saai te maken voor lezers. Wanneer er na elk kopje in een artikel een ellenlange lap tekst volgt zonder tussenliggende witregels, haakt zelfs de meest fervente fan al snel af.

Door de kleine schermen van mobiele apparaten is deze stelregel op mobiele gebruikers nog sterker van toepassing. Kopjes en alinea’s verwerken in je content is echter niet alleen goed voor gebruikers, maar wordt ook gewaardeerd door de zoekmachines. Gebruik H1, H2, H3 en H4 tags met daarin de belangrijkste zoektermen om nog beter gevonden te worden in Google.

Onthoud echter: je schrijft content niet voor Google, maar voor de lezer. Zorg daarom dat content niet alleen voldoet aan de strengste SEO-eisen, maar ook simpelweg LEUK is om te lezen:

6. Schrijf LEUKE content!

Leuke content schrijven: het klinkt zo voor de hand liggend, maar wat bedoelen we hier nu mee? De definitie van leuke content is voor iedereen verschillend. Wat de een grappig vindt, ziet iemand anders als raar. En wat de een waardevolle informatie vindt, ziet de ander als compleet nutteloos.

In de context van dit artikel bedoelen we met LEUK echter vooral: niet saai! Content kan immers voldoen aan alle tips die we hierboven bespreken. Een artikel kan bijvoorbeeld de aandacht trekken met een opvallende titel, prettig leesbaar zijn, veelvuldig gedeeld worden op social media, inhoudelijk uniek zijn, onderdeel vormen van een overkoepelende content strategie en tóch niet leuk zijn om te lezen.

Hoe komt dit? De oorzaken kunnen divers zijn, maar er is één fout die vaak gemaakt wordt: de informatie is te droog. Niemand zit te wachten op een doodsaaie, eindeloze opsomming van feiten. Een tekst moet soms ook inspelen op menselijke emotie en een stukje herkenning creëren bij de lezer.

Vandaar ook dat we bij de tip hierboven Voetbal International aanhaalden. Was dit nodig om ons punt te illustreren? Niet per se, maar dit goed bekeken televisieprogramma zal bij veel lezers herkenning oproepen en tegelijkertijd de strekking van ons verhaal verduidelijken. Twee vliegen in één klap!

Dit soort kleine details maken een tekst vaak nét even wat leuker om te lezen. Een ander element waarmee je content kunt opleuken en tegelijkertijd kunt verduidelijken, zijn afbeeldingen:

7. Voeg afbeeldingen toe

Een beeld zegt meer dan duizend woorden… wie kent deze uitdrukking niet. Afbeeldingen in een tekst geven de lezer ruimte om even op adem te komen van al het lezen en zijn vaak een uitstekende aanvulling op de inhoudelijke boodschap van een tekst.

Zeker de tegenwoordig veelgeroemde infographics zijn een goed voorbeeld van de manier waarop afbeeldingen een tekst kunnen complementeren of zelfs geheel kunnen vervangen. In tegenstelling tot een tekst, kan een afbeelding met weinig gebruik van woorden een boodschap overbrengen aan de doelgroep. Ook complexe processen kunnen eenvoudig worden samengevat in één enkele infographic:

infographic

Zelfs wanneer een afbeelding inhoudelijk niets toevoegt, kan deze nog altijd een belangrijk onderdeel vormen van een artikel. Bij tip 1 legden we uit waarom de attentiewaarde van content essentieel is. Afbeeldingen zijn een belangrijk instrument om deze attentiewaarde te verhogen.

Een afbeelding trekt de aandacht, content houdt deze vast. Tekst en afbeeldingen zijn dan ook onlosmakelijk verbonden en hebben elkaar nodig om het optimale rendement uit content te halen. Zoals zo vaak, draait het om een goede balans tussen deze twee elementen.

Balans is ook een cruciale factor bij het bepalen van je schrijfstijl:

8. Kies een eigen schrijfstijl

Een schrijfstijl is een belangrijk onderdeel van je content strategie. Hoewel iedereen een bepaalde schrijfstijl heeft, wil dat niet zeggen dat je deze niet kunt ontwikkelen. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat bij jouw merk een vlotte schrijfstijl past omdat de doelgroep relatief jong is. Een andere mogelijkheid is dat je juist voor een formele schrijfstijl kiest omdat je website juridische vraagstukken behandelt waarvoor een bepaald taalgebruik gewenst is.

Hoe dan ook, je schrijfstijl bepaalt voor een groot gedeelte het online gezicht van je onderneming. Mensen vormen zich een beeld van je onderneming en de mensen die er werkzaam zijn op basis van de tone of voice die je in artikelen hanteert. Kies je voor informeel of professioneel?

Onze tip: kies een stijl die past bij jou en je onderneming. Sla daarbij niet door in extremen, want dit kan potentiële bezoekers afschrikken. Tot op zekere hoogte kan het gebruik van spreektaal ervoor zorgen dat een tekst makkelijker leest. Aan de andere kant gaat kan het ten koste gaan van een professionele uitstraling. Waar je ook de nadruk op wilt leggen: bewaak de balans tussen beiden.

Maar net zo belangrijk als de vorm van de content, is de bruikbaarheid van de inhoud:

9. Schrijf bruikbare content

Veel van de artikelen die wij schrijven, bevatten concrete tips op het gebied van SEO & SEA, webdesign, e-commerce en content marketing. Vraag jezelf eens af: zou jij deze artikelen ook lezen als de tips minder concreet zouden zijn?

Het antwoord luidt waarschijnlijk Nee. Wanneer de boodschap van content in een bepaalde richting wijst maar er geen concrete conclusies of tips aan worden verbonden, blijft de lezer met een onbevredigd gevoel achter.

Wat is het nut van een tekst die niet met duidelijke informatie, argumenten of instructies komt? In de ogen van de moderne online lezer is dat nut er niet tot nauwelijks. Vanaf de titel moet al duidelijk zijn waarom de tekst gelezen moet worden. Het voordeel voor de lezer moet onomstreden zijn.

Wanneer het lezen van al jouw artikelen aanwijsbare voordelen heeft voor de lezer, zal deze jouw merk na verloop van tijd steeds meer gaan waarderen. Dit draagt bij aan het opbouwen van de duurzame relatie met de doelgroep die we bij tip 4 bespraken.

Wij Nederlanders houden namelijk van gratis. Het creëren van content boordevol bruikbare, waardevolle tips kost tijd en geld. Dit is de reden dat veel bedrijven kansen laten liggen op het gebied van content marketing. Op de langere termijn is het echter een zeer lonende strategie.

Hoe meer bruikbare content je creëert, hoe meer lezers je merk zullen waarderen. Hierdoor bouw je een duurzame relatie op en vergroot je de kans dat deze lezers in de toekomst converteren naar trouwe klanten van je bedrijf. Bruikbare content heeft nog een belangrijk voordeel: het is niet saai, omdat het zo bruikbaar is!

Content kan dan wel bruikbaar zijn, als het onderwerp onbelangrijk is, heeft de lezer nog steeds geen interesse:

10. Schrijf belangrijke content

Stel: wij schrijven een inhoudelijk ijzersterk artikel met daarin 10 tips om snel je veterdiploma te behalen. Leuk natuurlijk, maar eigenlijk totaal onbelangrijk voor de lezers van Webton’s blog. De interesse neemt pas toe wanneer we content schrijven die is afgestemd op onze doelgroep.

Elk artikel dat je schrijft moet op zijn minst in potentie belangrijk zijn voor de lezer. Maar hoe kun je het belang van je content nu duidelijk maken? Simpel. Je schrijft over onderwerpen die je zelf belangrijk vindt.

Wanneer je zelf niet overtuigd bent van het belang van je content, hoe kun je dan verwachten dat de lezer dat wel is? Schrijf daarom altijd met een duidelijk doel in het achterhoofd. Je wilt lezers informeren, instrueren of overtuigen, want anders lopen ze een grote kans mis!

Jouw content is belangrijk en de bezoeker dient dat te beseffen. Hoe beter de lezer van dit besef doordrongen is, hoe meer tijd hij zal doorbrengen op je website om artikelen te lezen. Ook vanuit SEO-oogpunt is dit waardevol, want zoekmachines zoals Google nemen bezoekersaantallen en verblijfsduur per pagina mee in hun ranking algoritme.

Een handige truc om het belang van je content te testen, is door jezelf de klassieke Nou en-vraag te stellen. Kun je deze vraag zelf niet eens beantwoorden, ga er dan maar vanuit dat lezers je artikel al helemaal onbelangrijk zullen vinden… En in dit geval, staat dat gelijk aan saai.

Er zijn echter talloze voorbeelden van artikelen van bekende schrijvers over belangrijke onderwerpen, die toch relatief slecht werden gelezen. Hoe dat komt? Ze waren niet actueel:

11. Schrijf actuele content

Wanneer wij morgen een artikel publiceren over een algoritme update van Google van een half jaar geleden, is de kans groot dat de interesse bij bezoekers ontbreekt. Niet alleen heeft het weinig inhoudelijke meerwaarde om verouderde informatie te publiceren, ook straalt deze slordigheid negatief af op de professionaliteit en kunde van je merk.

Laten we eerlijk zijn: verouderde of achterhaalde informatie is niet alleen saai, het is dodelijk voor je lezersbinding. Waarom zouden mensen jouw website nog bezoeken, wanneer ze elders actuelere informatie kunnen vinden?

Het omgekeerde is ook waar: hoe actueler jouw content, hoe groter de kans dat mensen jouw website als relevante, actuele informatiebron gaan zien. Actuele content is automatisch minder saai omdat het nieuwe ontwikkelingen binnen een bepaalde branche of vakgebied betreft.

Zelfs wanneer mensen de ins en outs niet hoeven te weten, vinden ze de aankondiging van de ontwikkeling an sich vaak nog wel interessant. Actueel nieuws leent zich uitstekend voor korte berichten. Bijkomend voordeel is dat dit soort publicaties snel te scannen zijn door de lezer en daardoor niet snel saai worden.

breaking news

Zelfs wanneer content in feite niet zo actueel is, kun je nog de illusie van actualiteit creëren. Gebruik bijvoorbeeld anekdotes over recente gebeurtenissen als kapstok om je verhaal aan op te hangen. Hoe recenter de feitelijkheden waarnaar je verwijst, hoe eerder er sprake is van herkenning bij de lezer (zie hiervoor ook tip 6).

Hierdoor krijgt je content een zweem van actualiteit. Dit werkt niet alleen goed om lezers te behouden, maar ook om nieuwe bezoekers aan te trekken. Content over recente gebeurtenissen wordt eerder gedeeld op social media en kent met name op longtail zoekwoorden minder concurrentie in de zoekmachines.

Zo zie je maar, soms moet je creatief zijn om je content zo goed mogelijk te laten scoren:

12. Schrijf creatieve content

Creatieve content; het klinkt nogal abstract. In de praktijk vergt het enige oefening, maar creativiteit kan op verschillende manieren tot uiting komen in je content. Nu het wereldwijde web groeit en de concurrentie voor shorttail zoekwoorden steeds groter wordt, is een creatieve benadering noodzakelijk om je te onderscheiden van de concurrentie.

Brainstormen voor het schrijven van een artikel is daarom een goed idee. Denk na over verschillende invalshoeken die je kunt kiezen en informatie die je zélf zou willen weten. Waar schrijft de concurrentie over, met wat voor schrijfstoel en met welke invalshoek? Wat kun jij anders of beter doen dan jouw rivalen?

Wees creatief en houd je ogen en oren altijd open voor nieuwe contentideeën. Hoe creatiever jouw content tot stand is gekomen, hoe kleiner de kans dat mensen het saai zullen vinden. Wees niet bang om te experimenteren!

Heb jij al tijden last van een writer’s block en heb je moeite nieuwe onderwerpen en invalshoeken te bedenken? Soms kan het goed zijn even een korte pauze in te lassen en enige tijd geen nieuwe content te schrijven. Na een tijd van welverdiende rust zul je zien dat de inspiratie als vanzelf weer opborrelt!

Content schrijven uitbesteden?

We kunnen je nog zoveel concrete tips geven om saaie content te voorkomen, soms ontbreekt de tijd of zin om zelf een artikel te schrijven. Zeker wanneer je op regelmatige basis content wilt publiceren om bijvoorbeeld je lezersbinding te versterken of hoger te scoren in Google, kan het lastig zijn om voldoende tijd vrij te maken.

Speciaal voor dergelijke gevallen biedt Webton content marketing aan. Op basis van een vast, laag bedrag per maand schrijven wij professionele artikelen die exact zijn afgestemd op jouw doelgroep en de branche waarin jouw bedrijf actief is. Meer weten? Vraag vrijblijvend naar de mogelijkheden via 074 – 3030400 of mail naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!