19-02-2015

Content geschreven? Dit moet je doen vóór publicatie…

content publicatie

Het moeilijkste onderdeel van het schrijfproces is het opschrijven van de eerste woorden en het afronden van de eerste versie van een artikel. Maar wat zijn de vervolgstappen? Hoe tilt een merk de eerste versie van geschreven content nu echt naar een hoger niveau?

Redigeren is een logische volgende stap, maar er zijn diverse andere acties die de kwaliteit, deelbaarheid en SEO van een artikel kunnen verbeteren.

Content explodeert tegenwoordig; elke minuut versturen we ongeveer 204 miljoen e-mails, plaatsen we 2,46 miljoen Facebook-berichten en uploaden we 72 uur aan YouTube-video’s. Elke minuut van de dag wordt er zoveel content geproduceerd, dat het bijna onmogelijk is om de totale hoeveelheid te meten. Schrijvers en merken moeten strijden om de versplinterde aandacht van de moderne lezer.

Het is weliswaar gemakkelijk om je dagelijkse overpeinzingen op internet te plaatsen, maar het schrijven van unieke content die daadwerkelijk impact heeft op een specifiek publiek, vereist meer werk en absolute toewijding. De meeste bedrijven richten zich op het schrijven van artikelen, blog posts en white papers. De suggesties in dit artikel zijn dan ook van toepassing op dit type content.

In dit artikel geeft Webton je diverse suggesties om je content te verbeteren:

Lees de eerste versie hardop voor

De beste manier om veelgemaakte fouten uit je content te halen, is door deze hardop voor te lezen. Of je dit nu alleen doet of met anderen in de buurt, het omzetten van geschreven tekst naar spraak brengt al snel kleine mankementen zoals typefouten aan het licht. Maar het onthult ook tekstuele verbeterpunten op macroniveau zoals de duidelijkheid van de overkoepelende structuur van een tekst en de samenhang tussen de verschillende hoofdstukken.

Het is ongelooflijk belangrijk dat een artikel de boodschap van de schrijver duidelijk overbrengt. De gemaakte fouten zullen per schrijver verschillen, maar niemand is perfect… ook wij niet!

In het meest ideale geval redigeert de schrijver eerst zijn eigen tekst voordat hij hem opstuurt naar een eindredacteur, content team, collega’s of anderen die erover gaan. Aangezien elke schrijver zijn eigen unieke stijl hanteert, is het belangrijk voor zowel de schrijver als de eindredacteur om de gewenste tone of voice van een merk als leidraad te nemen.

Wanneer meerdere schrijvers een artikel schrijven, kan een ervaren eindredacteur door middel van de juiste correcties de verschillende stijlen laten samensmelten tot een coherent geheel.

Deel de content met iemand buiten de branche of het bedrijf

Aan de basis van elke goede content strategie ligt de ‘Waarom?’-vraag. Elke tekst die een bedrijf produceert, moet een duidelijke boodschap bevatten en deze weten over te brengen. Content moet de branche- of bedrijfsidentiteit weerspiegelen.

Schrijvers en uitgeverijen zijn niet alleen verantwoordelijk voor de intentie achter de content, ze zijn ook verantwoordelijk voor de boodschap die het lezerspubliek eruit destilleert. Soms interpreteren lezers de boodschap geheel anders dan de oorspronkelijke bedoeling van de schrijver was.

Het laten lezen van je content door iemand met een onbevangen blik (dus bij voorkeur buiten jouw bedrijf of branche), kan bevestigen of de bedoelde boodschap van de tekst goed overkomt bij het publiek.

Verwerk relevante zoektermen voor SEO in je content

Over het algemeen maken veel merken een van de volgende keuzes op het gebied van zoekwoord optimalisatie voor SEO:

  • Ze doen hier helemaal niets aan en verliezen zo de kans op organisch zoekverkeer
  • Ze voeren de optimalisatie van webpagina’s te ver door, waardoor de content op menselijke lezers overkomt als een betekenisloze brij zoekwoorden. Dit verlaagt de kans op conversies en daar komt nog eens bij dat zoekmachines sites straffen voor het verwerken van bovenmatig veel zoekwoorden in content. Hierdoor zal de positie van de website in de zoekresultaten dalen.

In plaats van deze twee uitersten, zou de content van een merk een gulden middenweg moeten zijn tussen lichte optimalisatie en totaal geen optimalisatie. Er bestaat niet zoiets als een magische formule voor zoekwoord optimalisatie, maar toch zijn er wel enkele gouden regels die gevolgd kunnen worden.

Zoekwoord optimalisatie draait geheel om de wijze waarop een lezerspubliek content kan vinden via zoekmachines. Individuele zoekfrasen zijn zeer divers en afhankelijk van zaken als spraakpatronen, talen, regionale dialecten en andere factoren.

Voor een schrijver zijn dergelijke aspecten van SEO niet altijd vanzelfsprekend, zeker niet wanneer hij of zij de eerste versie van een tekst schrijft. Nu zoekmachines steeds slimmer worden, zijn ze steeds vaker in staat om zoekopdrachten te voorspellen en passen ze geavanceerde taalverwerkingstechnieken toe voor een betere semantische interpretatie.

drie pilaren

Voeg alt tags toe aan je afbeeldingen

Over het algemeen bevelen wij aan bij elk stuk content meerdere afbeeldingen te plaatsen die aansluiten op de tekst. Alt tags zijn stukjes code binnen de img tag die getoond worden wanneer afbeeldingen op een pagina niet laden of wanneer ze gelezen worden door een andere computer (bijvoorbeeld een screenreader voor slechtziende mensen of een zoekmachine bot die een website indexeert).

Voor maximale toegankelijkheid en SEO optimalisatie, is het aan te raden om voor de zekerheid alt tags aan elke afbeelding toe te voegen.

Voeg relevante links toe

Eén artikel op zichzelf kan nooit de hele lading rondom een onderwerp dekken. Het is dan ook tijd om definitief afscheid te nemen van uitgekauwde titels zoals ‘De ultieme gids voor betere klantrelaties’. In werkelijkheid bestaat er niet zoiets als een ultieme gids die alle invalshoeken rondom een bepaald onderwerp belicht.

Het is daarom logischer voor een merk om aan content externe links toe te voegen die verwijzen naar aanvullende informatie, interessante verdiepingen of andere invalshoeken.

Links naar andere merken en key influencers kunnen ook nog eens onderlinge relaties bouwen en verstevigen. Backlinks zijn belangrijk voor SEO en merkautoriteit. Het plaatsen van een link kan gezien worden als een aanbeveling van die content. Het is daarnaast een makkelijke manier om die andere merken en influencers aan te moedigen om de definitieve versie van de gepubliceerde content te delen.

Spoor lezers aan om content te delen op sociale netwerken

Social media deelknoppen zijn een must voor elk artikel. Ze moeten dan wel afgestemd zijn op de branche waarin een bedrijf actief is en de sociale netwerken die naar verwachting het meeste verkeer genereren.

Voor een B2B bedrijf kan LinkedIn bijvoorbeeld een groot deelpotentieel hebben voor het lezerspubliek, terwijl een typisch personal blogger merk meer impact veroorzaakt op netwerken zoals Facebook of zelfs Tumblr.

Ga daarom nog een stap verder en moedig je lezerspubliek al tijdens het lezen aan om het artikel te delen. Veel websites maken hiervoor gebruik van deelknoppen aan de zijkant van de webpagina. Deze blijven in beeld terwijl de lezer scrollt.

Andere websites doen soms een tekstuele oproep – bijvoorbeeld om het artikel te tweeten of te mailen – en weer andere sites stellen de lezer in staat elke willekeurige zinsnede te selecteren en die met zijn netwerk te delen. Al dit soort mogelijkheden zijn over het algemeen vrij eenvoudig in je website te implementeren met JavaScript.

Verwerk Facebook open graph tags en Twitter Cards in je paginacode

Als het belangrijk is om lezers eraan te herinneren om content te delen, is het extra belangrijk om ervoor te zorgen dat de content hiervoor geoptimaliseerd is. Door open graph tags en Twitter cards toe te voegen aan een artikel, weet een bedrijf zeker dat de content geschikt is om op sociale netwerken gedeeld te worden. De benodigde code moet in de HTML head section ingevoegd worden.

Veel Content Management Systems die gebruikt worden voor de regelmatige creatie van content (denk bijvoorbeeld aan WordPress), beschikken over plugins of andere mogelijkheden om dergelijke code in te voegen.

Een merk kan in dit opzicht zelfs nog verder gaan, door per social media platform verschillende titels te gebruiken die zijn toegesneden op dat specifieke platform. Veel nieuwsbedrijven doen dit omdat een titel die bezoekers aantrekt op Facebook, vaak niet hetzelfde effect heeft op Twitter.

Een artikel over bijvoorbeeld jeugdvoetbal kan op Facebook prima als kop hebben: ‘Je gelooft nooit wat mijn 6-jarige zoontje deed!’. Op Twitter kan het merk er echter voor kiezen om een specifieke doelgroep te targeten door aan de titel de hashtags #voetbalschoenen en #sportkleding toe te voegen.

publicatie van content

Geef de schrijver een podium met een foto en een korte persoonsomschrijving

Eén ding is duidelijk: content kan zichzelf niet schrijven. Het is daarom belangrijk om de schrijver de eer te geven die hij verdient en zijn naam bij het artikel te noemen. Dit motiveert de schrijver op zijn beurt om het stuk te delen en actief deel te nemen aan discussies op social media en het reactiegedeelte.

Daarnaast creëert het benoemen van de schrijver een zekere autoriteit en legitimiteit voor de content. Mensen vertrouwen andere mensen, in het bijzonder specialisten binnen een bepaald vakgebied. Content gecreëerd door een echte persoon, in plaats van content die anoniem geplaatst wordt door een merk, komt betrouwbaarder en oprechter over.

Naast het noemen van de naam van de schrijver, kan een korte biografie het lezerspubliek duidelijk maken waarom het merk diegene heeft uitverkozen om over het onderwerp te schrijven. Ook informeert een dergelijke bio lezers hoe ze meer werk van dezelfde schrijver kunnen vinden.

De content is nu in principe gereed voor publicatie, maar er zijn nog enkele belangrijke stappen die genomen moeten worden direct nadat de content geplaatst is.

Informeer de schrijver en social media teams over de publicatie

Vergeet niet om de schrijver te informeren wanneer zijn content gepubliceerd wordt. Nog beter is het wanneer een merk de definitieve titel en URL nastuurt. De schrijver zal zijn werk waarschijnlijk willen delen op social media, in emailnieuwsbrieven of via andere kanalen die tot zijn beschikking staan.

Vergeet ook niet om collega’s van het social media team op de hoogte te stellen van de publicatie. Zij zijn er immers om het bedrijf in dergelijke situaties te ondersteunen. Geef ook aan hen de gekozen titel en URL door wanneer er een definitieve publicatiedatum bekend is. Gebruik daarbij de onderstaande afbeelding als leidraad:

checklist

Reacties gekregen? Modereer ze!

Als een merk reacties onder een artikel toestaat, moeten deze commentaren gemodereerd worden op basis van een duidelijk beleid met betrekking tot gedragsregels en bijbehorende consequenties voor het overtreden hiervan. Niet gemodereerde reacties ontaarden vaak in ongewenste discussies die lezers kunnen afschrikken.

Het modereren van reacties kan de betrokkenheid van het lezerspubliek bij de website bovendien verhogen. Zo bleek dat een niet nader te noemen merk alleen al door het modereren van reacties bemerkte dat gebruikers 10 procent meer pagina’s bezochten, 20 procent vaker nog eens terugkwamen en de bezoeken aan twee pagina’s of meer toenamen met bijna 20 procent.

Verwacht echter niet van schrijvers dat zij zelf de reacties gaan modereren, hoewel zij wel aangespoord moeten worden om kwalitatief hoogwaardige reacties te geven op vragen van lezers over het artikel. Lezers houden er namelijk van wanneer de expert zelf deelneemt aan discussies onder een artikel om bepaalde zaken aan te vullen en toe te lichten.

Community- en/of content teams die verantwoordelijk zijn voor het modereren van reacties, moeten door een merk gefaciliteerd worden om hun taak naar behoren uit te voeren. Duidelijke regelgeving helpt hierbij. Wanneer ontevreden lezers hun beklag doen bij een helpdesk, managers, of zelfs CEO’s over de moderatie van hun reacties, moet een merk achter zijn werknemers gaan staan.

Benut het volle potentieel van content

De creatie van content gaat verder dan het schrijven van een eerste versie. Toegewijd redigeren en het besteden van aandacht aan de overige pre- en post-publicatiedetails zal de content van een merk verder stuwen dan die van de concurrentie.

Het zijn juist dit soort details die het bereik, de deelbaarheid, SEO, herkenbaarheid, autoriteit en nog veel meer aspecten van een artikel verbeteren. Goede content klikt met lezers. Content moet een heldere boodschap hebben om de aandacht van mensen op zich te vestigen. Slaagt een artikel hier in, dan is de exposure die dit voor een merk creëert van onbetaalbare waarde.

Voorwaarde hiervoor is dat de content de aandacht krijgt die het verdient. Ander zal een artikel, hoe goed bedoeld ook, onvermijdelijk de plank misslaan. Net zoals het niet verstandig is om je in een sneeuwstorm te begeven zonder sneeuwschoenen, winterjas en wanten, mag content niet gepubliceerd worden zonder er gepaste zorg aan te besteden.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!