01-11-2018

Hoe breng ik mijn content aan de man?

Enige tijd geleden bracht het bekende bureau BuzzSumo het Content Trends Report uit. Het rapport bevat diverse interessante conclusies over de huidige staat van content marketing en de promotie van content op social media in de afgelopen jaren. Eén ding valt daarbij sterk op: content wordt inmiddels 50 procent minder vaak gedeeld dan drie jaar geleden.

social media shares

Social media steeds minder effectief voor contentpromotie

Wat is nu de oorzaak van het dalende aantal social shares?

Enerzijds is dat het afnemende gebruik en organische bereik van grote sociale netwerken zoals Facebook en de toenemende vervanging daarvan door social messaging apps.

Anderzijds speelt ook de exponentiële groei van online content een grote rol. Er is immers maar een bepaalde totale hoeveelheid social shares te verdelen.

Hoe meer artikelen er over een bepaald onderwerp worden gepubliceerd, hoe meer alle social shares over deze pagina’s moeten worden verspreid en hoe minder shares elk afzonderlijk artikel krijgt.

Uit het onderzoek van BuzzSumo komt naar voren dat hetzelfde principe geldt voor backlinks – bijna driekwart van alle gepubliceerde content ontvangt nooit een organisch verkregen backlink.

Gelukkig, zo blijkt, zijn er een aantal manieren om tot het selecte gezelschap websites te behoren dat nog wel backlinks en social shares aan zich weet te binden.

Een reputatie als pionier in een bepaalde niche en een focus op de creatie van evergreen content vormen de sleutels tot een constante aanvoer van nieuwe links en shares.

Alleen de sterkste merken in een niche blijven overeind

Naast conclusies over de werkzaamheid van bepaalde content strategieën, geeft het rapport ook concrete aanbevelingen. Zo benadrukken de onderzoekers hoe belangrijk het is om in een niche te springen voordat deze mainstream wordt.

Bij een onderwerp als ‘bitcoin’ explodeerde de hoeveelheid gerelateerde artikelen bijvoorbeeld tegelijktijdig met de financiële koers. In deze overvloed van beschikbare informatie scoorden de websites die binnen deze niche reeds een doelgroep en autoriteit hadden opgebouwd aanzienlijk beter dan de nieuwkomers.

In het bijzonder websites met typische ‘clickbait’ koppen (opvallende titels die mensen moeten verleiden om erop te klikken), scoren slechter dan gehoopt. De inhoud van een post zegt vaak iets heel anders dan de titel, waardoor bezoekers een gevoel van misleiding krijgen. Zij leggen het zowel qua links als social shares af tegen concurrenten met een langjarige en betrouwbare reputatie.

Content is het middel, autoriteit is het doel

Als we één conclusie mogen destilleren uit dit rapport van BuzzSumo, dan is het dat de autoriteit van een website het altijd wint van kortetermijndenken. Het bewerkstelligen van deze autoriteit is niet altijd eenvoudig en daarom geven de onderzoekers nog twee tips mee.

Tip 1: begin met longtail voor een solide basis

Allereerst raden ze aan om in content te focussen op het gebruik van longtail zoekwoorden. Waarom?

  • Het is op deze manier veel gemakkelijker om hoog in Google te komen;
  • Je realiseert een hoge autoriteit binnen een specifiek thema;
  • Verder zorgen longtail zoekwoorden er ook voor dat je veel meer relevante bezoekers krijgt op je website. Het gaat hier immers om mensen die specifiek op zoek zijn naar informatie over een bepaald onderwerp of product. Oftewel: precies jouw doelgroep.

Als dat eenmaal lukt, heb je een solide basis om content met een steeds algemener karakter te publiceren.

Voorbeeld:

Stel dat jij een webshop hebt in vishengels. Je wilt hoog in Google scoren voor de term vishengel, maar de concurrentie op deze shorttail zoekterm is groot. In plaats daarvan besluit jij je content te optimaliseren voor de term telescopische werphengel met molen.

Maandelijks zoeken er veel minder mensen op deze longtail term, maar de concurrentie ligt dan ook veel lager. Hierdoor kun je er relatief eenvoudig op scoren in de zoekmachine.

Herhaal deze tactiek voor andere longtail termen en bouw de autoriteit van je website gestaag verder uit om steeds betere rankingkansen te creëren voor de shorttail term vishengel.

Tip 2: verbind via meerdere kanalen met je doelgroep

De onderzoekers adviseren ook om kanalen te gebruiken die niet afhankelijk zijn van social media of organisch bereik.

Investeer bijvoorbeeld in direct klantcontact, nieuwsbrieven en andere manieren om je doelgroep rechtstreeks te bereiken. Een goede band met je doelgroep is een noodzakelijk fundament dat groei mogelijk maakt.

Voorbeeld:

Stel dat jouw webshop in vishengels alleen aanwezig is op Facebook. Verder onderhoud jij het contact met je klanten alleen via mail en telefoon. Je webshop heeft immers geen fysieke winkelvestiging. Je bent hierdoor veel te veel afhankelijk van enkele kanalen.

Het liefst wil jij je doelgroep op zoveel mogelijk manieren bereiken. Zo kun je klanten beter van dienst zijn en een hechte band met ze opbouwen. Maak daarom ook andere accounts aan op social media platforms zoals Instagram, LinkedIn en Twitter. Onderzoek van tevoren echter wel waar je doelgroep zich precies bevindt. Het zou zonde zijn om veel aandacht te steken in een bepaald kanaal terwijl je doelgroep daar niet actief is.

En misschien nog wel belangrijker: optimaliseer je website voor een gevarieerder klantcontact. Voeg bijvoorbeeld een nieuwsbriefmodule toe om klanten op de hoogte te houden van de laatste nieuwtjes rondom je bedrijf.

Hoe meer je mensen betrekt bij je merk, hoe meer ze zich met je verbonden voelen. Want zoals elke succesvolle webshopeigenaar zal beamen: beter nog dan trouwe klanten zijn trouwe fans!

Hoe betrek je klanten bij jouw merk?

In bovenstaand alinea kun je lezen dat het nog belangrijker is geworden om klanten bij jouw merk te betrekken. Hoe sterker klanten zich met jouw merk verbonden voelen, hoe loyaler ze zullen zijn. In bovenstaande voorbeelden kon je al lezen dat je door middel van nieuwsbrieven en sociale media platformen een beter klantcontact kunt opbouwen. Hóe je deze middelen het beste kunt inzetten, gaan wij je nu vertellen.

Waar moet je opletten bij het versturen van een nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief is een goed middel om klanten bij jouw merk te betrekken. Via een nieuwsbrief kun je de klanten op een heel simpele manier op de hoogte brengen van de laatste updates rondom jouw merk. Verstuur de nieuwsbrief met enige regelmaat, zodat klanten kunnen zien dat je nog steeds actief bent. Bovendien houden mensen van regelmaat en weten ze graag wat ze wanneer kunnen verwachten. Verstuur de nieuwsbrief bijvoorbeeld elke eerste vrijdag van de maand, of elke maandag in de week enzovoorts. Echter moeten klanten niet het gevoel krijgen dat ze door jouw bedrijf worden bedolven door nieuwsbrieven. Dat kunnen ze namelijk al snel gaan zien als spam. Het is daarom belangrijk om te weten wat voor jouw doelgroep de juiste frequentie is.

Hoe schrijf je een goede nieuwsbrief?

Het is essentieel om een goede nieuwsbrief te schrijven, omdat het effect van een nieuwsbrief anders juist averechts kan werken. Zorg er ook voor dat de nieuwsbrief er aantrekkelijk uitziet. Hierdoor houd je de aandacht van klanten langer vast.

Een nieuwsbrief moet in ieder geval deze drie elementen bevatten:

  • Een goede titel die klanten nieuwsgierig maakt en aanzet tot het aanklikken van de nieuwsbrief.
  • Een strakke en heldere opmaak. Verstuur geen ellenlange nieuwsbrieven maar kies voor korte en bondige teksten. Zorg ervoor dat de nieuwsbrief aantrekkelijk oogt en in lijn ligt met je huisstijl.
  • Maak de nieuwsbrief responsive. Dit betekent dat hij op ieder apparaat goed en duidelijk leesbaar moet zijn. De inhoud schaalt als het ware mee met je smartphone of tablet. Wellicht een inkoppertje, maar toch vergeten veel bedrijven dit nog vaak.
  • Informatie die de klanten interessant vinden. Heb je een webshop? Laat dan bijvoorbeeld in elke nieuwsbrief de nieuwste producten zien die je aan het assortiment hebt toegevoegd.
  • Een duidelijk zichtbare call-to-action. Zet bijvoorbeeld naast elk nieuw product een knop neer waarop ‘Bestel nu’ staat. Laat deze knop de klanten naar de bestelpagina van het betreffende product leiden.

Tot slot is het belangrijk dat de nieuwsbrief in foutloos Nederlands is geschreven en prettig leesbaar is. Dat oogt professioneel en houdt de klanten gemotiveerd om de nieuwsbrief te blijven lezen.

Zorg voor een groot bereik

Bovendien is het natuurlijk belangrijk dat je de e-mailadressen van jouw klanten hebt om de nieuwsbrief naar ze te kunnen sturen. Maak het ze daarom makkelijk om zich voor de nieuwsbrief te kunnen aanmelden. Geef bijvoorbeeld op de website 10 procent korting weg als ze zich aanmelden voor de nieuwsbrief en/of voeg een aanmeld-mogelijkheid toe aan de e-mailberichten en eventuele orde-bevestigingen die je naar je klanten verstuurt. Omtrent de AVG-wet moet het tegenwoordig voor de klanten echt duidelijk zijn dat zij zich aanmelden voor een nieuwsbrief. Bovendien moeten zij daar ook toestemming voor geven. Houd hiermee rekening bij elke aanmeld-mogelijkheid die je creëert.

Heb je het versturen van nieuwsbrieven een beetje onder de knie? Dan is het wellicht een optie om in de toekomst content op maat te gaan versturen. Niet al je klanten hebben namelijk dezelfde behoeften en interesses. Stel dat jouw webshop in vishengels alle klanten van dezelfde content voorziet. Wellicht haal je hier het een en ander aan verkoop uit. Maak wat nou als een deel van je klanten al vaker een werphengel heeft gekocht, en een ander deel al vaker een feederhengel? Zou het dan niet nóg slimmer zijn om je nieuwsbrieven hierop qua inhoud aan te passen en je klanten informatie te sturen die voor hen relevant is?

Hoe kun je als bedrijf goed sociale media inzetten?

Zoals we eerder in het artikel beschreven, kun je de sociale media kanalen van jouw bedrijf tegenwoordig beter inzetten voor het verbinden met klanten, dan voor het promoten van de content op jouw website. Hieronder leggen we uit hoe je dat het beste kunt aanpakken.

Als eerste is het belangrijk om te weten op welke sociale media kanaal of kanalen jouw doelgroep zich bevindt. Bovendien is het goed om te weten wanneer jouw doelgroep het meest actief is op sociale media, zodat je daar met het plaatsen van berichten handig op kunt inspelen.

Hoe zorg je voor de juiste content?

Op social media draait het natuurlijk voor een groot deel om mooie en relevante content. En vaak valt of staat dit met een heldere strategie. Welk doel wil je uiteindelijk bereiken met jouw kanalen, wat wil je uitstralen en hoeveel tijd ga je er wekelijks aan besteden? Door vooraf een duidelijke strategie te formuleren, wordt het produceren van de juiste content een stuk gemakkelijker.

Maak een overzichtelijke contentkalender en bepaal aan de hand daarvan wat jij de komende periode gaat plaatsen. Wellicht beschik je al over mooi beeldmateriaal, relevante blogs of informatieve video’s. Zet deze content op de juiste tijden in en zorg ervoor dat het je doelgroep aanspoort tot actie. Relevantie is erg belangrijk. Bedenk bij alles wat je plaatst: heeft mijn doelgroep hier iets aan?

De reden dat bezoekers op je pagina terechtkomen, is niet omdat ze willen weten wat er binnen je bedrijf wordt verorberd aan lunch. Ze zoeken een oplossing voor een probleem, willen vermaakt worden of zijn benieuwd naar de werking van een bepaald product. Bepaal van tevoren daarom eerst het doel van je berichten, en stem je content hierop af.

Hoe verbeter je het klantcontact via sociale media?

De beste manier om het klantcontact via sociale media te verbeteren, is door de interactie met de klanten aan te gaan. Klanten hebben een mening en willen die graag delen. Daarbij vinden ze het fijn als ze het idee hebben dat ze door een merk serieus worden genomen. Bedenk leuke winacties of vraag gewoonweg aan klanten iets wat betrekking heeft op jouw merk. Door de interactie met jouw klanten aan te gaan voelen klanten zich niet alleen gehoord en meer betrokken bij jouw merk, maar kun je er ook achter komen wat er in klanten omgaat wat betreft jouw merk. Zo kom je te weten wat ze er goed aan vinden en wat ze eventueel nog missen. Dit is waardevolle informatie waarop je handig kunt inspelen.

Bovendien voelen mensen zich graag speciaal. Bied jouw volgens op Instagram bijvoorbeeld een kortingsactie aan die alleen voor hen geldt, of reageer onder berichten waarin jouw merk wordt getagd.

En heb je wel eens gedacht aan het inzetten van social media webcare? Bij grotere bedrijven is het tegenwoordig heel normaal om ook via social media bereikbaar te zijn voor vragen. Vaak stellen ze hier zelfs complete webcareteams voor samen. Webcare kun je op kleinere schaal inzetten door er alleen al voor te zorgen dat klanten weten dat ze hun vragen ook via social media kunnen stellen. Antwoorden binnen 24 uur is dan wel een must. We zetten de voordelen van webcare even op een rij:

  • Het zorgt voor positievere reviews;
  • Het is een manier om persoonlijk in gesprek te komen met je klanten;
  • Je krijgt direct inzicht in zaken die verbeterd moeten worden.

Door deze paar makkelijk zetten kun je de betrokkenheid van klanten bij jouw merk enorm vergroten.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!