22-03-2018

Hoe breng ik mijn content in 2018 aan de man?

Enkele weken geleden bracht het bekende bureau BuzzSumo het Content Trends Report 2018 uit. Het rapport bevat diverse interessante conclusies over de huidige staat van content marketing en de promotie van content op social media in de afgelopen jaren. Eén ding valt daarbij sterk op: content wordt inmiddels 50% minder vaak gedeeld dan drie jaar geleden.

social media shares

Social media steeds minder effectief voor contentpromotie

Wat is nu de oorzaak van het dalende aantal social shares? Enerzijds is dat het afnemende gebruik en organische bereik van grote sociale netwerken zoals Facebook en de toenemende vervanging daarvan door social messaging apps. Anderzijds speelt ook de exponentiële groei van online content een grote rol. Er is immers maar een bepaalde totale hoeveelheid social shares te verdelen.

Hoe meer artikelen er over een bepaald onderwerp worden gepubliceerd, hoe meer alle social shares over deze pagina’s moeten worden verspreid en hoe minder shares elk afzonderlijk artikel krijgt. Uit het onderzoek van BuzzSumo komt naar voren dat hetzelfde principe geldt voor backlinks – bijna driekwart van alle gepubliceerde content ontvangt nooit een organisch verkregen backlink.

Gelukkig, zo blijkt, zijn er een aantal manieren om tot het selecte gezelschap websites te behoren dat nog wel backlinks en social shares aan zich weet te binden. Een reputatie als pionier in een bepaalde niche en een focus op de creatie van evergreen content vormen de sleutels tot een constante aanvoer van nieuwe links en shares.

Alleen de sterkste merken in een niche blijven overeind

Naast conclusies over de werkzaamheid van bepaalde content strategieën, geeft het rapport ook concrete aanbevelingen. Zo benadrukken de onderzoekers hoe belangrijk het is om in een niche te springen voordat deze mainstream wordt.

Bij een onderwerp als ‘bitcoin’ explodeerde de hoeveelheid gerelateerde artikelen bijvoorbeeld tegelijktijdig met de financiële koers. In deze overvloed van beschikbare informatie scoorden de websites die binnen deze niche reeds een doelgroep en autoriteit hadden opgebouwd aanzienlijk beter dan de nieuwkomers.

In het bijzonder websites met typische ‘clickbait’ koppen (opvallende titels die mensen moeten verleiden om erop te klikken), scoren slechter dan gehoopt. Zij leggen het zowel qua links als social shares af tegen concurrenten met een langjarige en betrouwbare reputatie.

Content is het middel, autoriteit is het doel

Als we één conclusie mogen destilleren uit dit rapport van BuzzSumo, dan is het dat de autoriteit van een website het altijd wint van kortetermijndenken. Het bewerkstelligen van deze autoriteit is niet altijd eenvoudig en daarom geven de onderzoekers nog twee tips mee.

Allereerst raden ze aan in content te focussen op het gebruik van longtail zoekwoorden. Niet alleen is het op deze manier makkelijker om hoog in Google te komen, maar ook om een hoge autoriteit binnen een specifiek thema te realiseren. Als dat eenmaal lukt, heb je een solide basis om content met een steeds algemener karakter te publiceren.

Daarnaast adviseren de onderzoekers ook kanalen te gebruiken die geen afhankelijkheid van social media of organisch bereik met zich meebrengen. Investeer bijvoorbeeld in direct klantcontact, nieuwsbrieven en andere manieren om je doelgroep rechtstreeks te bereiken. Een goede band met je doelgroep is een noodzakelijk fundament dat groei mogelijk maakt.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!