05-01-2016

Click Through Rate in Google

Zo verhoog je jouw Click Through Rate in Google

5 manieren voor snel meer clicks in de zoekresultaten

In de zoektocht naar meer organisch verkeer spenderen SEO-specialisten vaak vele uren aan het optimaliseren van de kleinste details. Soms zijn ze zo gefocust op het boeken van kleine succesjes, dat ze de hoofdzaken om hoog of hoger in Google te komen uit het oog verliezen.

Hierdoor zien ze een potentiële goudmijn van bezoekersverkeer zo nu en dan over het hoofd. Eén zo’n mogelijke goudmijn is het verbeteren van je Click Through Rate (CTR) in Google. In dit artikel bespreken we daarom diverse tactieken om deze te verbeteren, maar eerst zullen we kort uitleggen wat de Click Through Rate nu precies inhoudt.

Wat is de Click Through Rate precies?

De Click Through Rate is niets anders dan het aantal keer dat mensen in de zoekresultaten op jouw pagina klikken. Deze klikfrequentie, ook wel doorklikratio genoemd, wordt uitgedrukt in een percentage. Dit percentage weerspiegelt de verhouding van het aantal gebruikers dat, bij het zien van een zoekresultaat, ook daadwerkelijk naar de bijbehorende pagina doorklikt.

De Click Through Rate wordt veelal afgekort als CTR en is voor een groot deel afhankelijk van jouw plek in de zoekresultaten. Hoe hoger jouw pagina staat, hoe hoger je CTR waarschijnlijk zal zijn. Dit komt omdat mensen nu eenmaal eerder geneigd zijn op de bovenste zoekresultaten te klikken. Hoe lager jouw pagina rankt, hoe meer de CTR afneemt.

De CTR wordt echter niet alleen bepaald door de positie van je website in de zoekresultaten. Ook andere factoren, zoals een aantrekkelijke tekst, vergroten de kans dat mensen doorklikken naar jouw pagina. Zo kun je met een relatief lage positie op de eerste pagina van Google, toch meer bezoekers uit de zoekresultaten krijgen dan jouw concurrenten die hoger ranken.

Hoe kun je de Click Through Rate verhogen?

Dit is waarom het verbeteren van je Click Through Rate een potentiële goudmijn is voor meer organisch verkeer richting je website. Het is een stuk gemakkelijker om de CTR van jouw best scorende pagina’s in de zoekresultaten te verhogen van 4% naar 8%, dan je bezoekersverkeer richting die pagina’s te verdubbelen door extra content te schrijven of meer links te bouwen.

Natuurlijk zijn er vele strategieën om je CTR op lange termijn te verhogen. Denk hierbij aan het opbouwen van brand awareness, het ontwikkelen van je schrijftechnieken en het hoger ranken op belangrijke zoekwoorden. In dit artikel richten we ons echter op 5 quick wins. Deze maatregelen hebben vrijwel direct een positieve uitwerking op de CTR van jouw website.

1.    Kies een sterke titel voor je webpagina

De titel van je webpagina, ook wel bekend als de zogenaamde title tag, verschijnt doorgaans als een blauwe link in de zoekresultaten van Google. De tekst die deze link bevat, beïnvloedt in grote mate of gebruikers doorklikken naar de achterliggende webpagina. De titel van je webpagina kan je organische CTR dus maken of breken.

De legendarische reclamemaker David Ogilvy zei al eens dat titels 5 keer meer gelezen worden dan de overige tekst in een artikel. Een titel die niet aanspoort om de bijbehorende tekst (of in dit geval de bijbehorende webpagina) te lezen, zal ervoor zorgen dat 80% van de gebruikers voortijdig afhaakt. Volgens Ogilvy voldoet een sterke titel aan de volgende eisen:

  • Een sterke titel trekt de aandacht
  • Een sterke titel spreekt de juiste doelgroep aan
  • Een sterke titel bevat de belangrijkste boodschap van de tekst
  • Een sterke titel prikkelt de nieuwsgierigheid en nodigt uit om verder te lezen

Alle bovenstaande criteria zijn ook van toepassing op de title tag van jouw pagina in Google. Sterker nog: de marketingwijsheden van Ogilvy zijn inmiddels actueler dan ooit tevoren, omdat ze toepasbaar zijn op nog meer verschillende mediakanalen. Wil jij dus de CTR van je webpagina’s verbeteren? Besteed dan de nodige tijd en aandacht aan het creëren van een aantrekkelijke titel.

Een webpagina van Webton die van oudsher goed scoort, is ons ‘Hoog in Google’-artikel waar we in de intro van deze tekst al eerder naar linkten. Deze pagina rankt niet alleen hoog in de zoekresultaten door de inhoud van de content, maar heeft ook een hoge CTR dankzij de zorgvuldig gekozen titel:

hoog in google

De titel in de afbeelding hierboven bevat de belangrijkste zoekwoorden (‘Hoog in Google’ en ‘Hoger in Google’), die ook nog eens zijn geplaatst in het begin van de title tag. Dit trekt niet alleen de aandacht van gebruikers, maar kan ook een kleine extra boost geven aan de ranking van de pagina.

De titel bestaat daarnaast uit 51 karakters en loopt daarom geen risico op inkorting door Google. De zoekmachine kort title tags die langer zijn dan 65 karakters doorgaans in, waardoor je als webmaster geen controle meer hebt over de weergave van je pagina in de zoekresultaten. Het is daarom aan te bevelen hier rekening mee te houden bij het verzinnen van je titels.

Een ander sterk punt van de titel uit het bovenstaande voorbeeld is het extra woordje dat is ingevoegd: ‘(Tip!)’. Dit prikkelt de nieuwsgierigheid en spoort lezers aan om verder te klikken. Ook de zinsnede ‘in no-time’ is een extra motivatie om het bijbehorende artikel te willen lezen. Dit suggereert dat er sprake is van een snelle oplossing voor het probleem van de lezer.

Met het oog op branding is ook de merknaam ‘Webton’ toegevoegd aan de title tag. Dit verhoogt de brand awareness bij de doelgroep en zorgt voor een consistente tone of voice in de communicatie via verschillende marketingkanalen. Tot slot komen diverse woorden in de titel overeen met de zoekopdracht van de gebruiker en worden daarom vetgedrukt weergegeven in de zoekresultaten.

Natuurlijk is de titel van het artikel in dit voorbeeld in de afgelopen jaren regelmatig veranderd. Het is zeer belangrijk om regelmatig nieuwe titels voor je webpagina’s te testen en te analyseren welke invloed dit heeft op je CTR. Zo kun je in de loop van de tijd steeds hogere doorklikratio’s behalen, terwijl dit je relatief weinig inspanning kost.

Tegenwoordig zijn er handige hulpmiddelen beschikbaar om je titels op eenvoudige wijze te testen. Voor WordPress zijn er bijvoorbeeld diverse A/B Split Test plugins, waarmee je de CTR van verschillende titels met elkaar kunt vergelijken. Sommige plugins beschikken daarnaast over geavanceerde functionaliteiten, zoals heatmap- en advertentiemogelijkheden.

2.    Maak gebruik van rich snippets

Sinds Google rich snippets jaren geleden introduceerde, zijn ze steeds populairder geworden. Rich snippets, ook wel bekend als Structured Data Markup en in het Nederlands als gestructureerde gegevensopmaak, zijn speciaal gemarkeerde elementen op je website die de zoekresultaten verrijken met aanvullende informatie over je webpagina’s.

Hierdoor wordt er naast de URL, de titel en de meta description van een webpagina, nog een extra element weergegeven in de zoekresultaten. Welk element dit is en hoe dit er in de praktijk uitziet, is per situatie verschillend. Google heeft de afgelopen jaren diverse updates doorgevoerd in het algoritme, waardoor er steeds meer rich snippets in de zoekresultaten worden weergegeven.

Net als een sterke titel, kunnen rich snippets helpen om de aandacht van gebruikers te trekken en je CTR te verhogen. Veel websites maken om die reden inmiddels gebruik van Structured Data Markup. In de reeds eerder besproken screenshot van Webton, zie je bijvoorbeeld ook rich snippets in de vorm van de reviews van onze klanten (dit zijn de 5 gele sterren onder de URL):

bovenaan in google

De positieve klantbeoordelingen zorgen ervoor dat de webpagina van Webton eruit springt ten opzichte van concurrerende zoekresultaten. Dit trekt niet alleen de aandacht, maar is ook een bevestiging van de autoriteit van Webton binnen het vakgebied. Gebruikers zullen hierdoor eerder op de bijbehorende link klikken, waardoor de CTR voor deze pagina toeneemt.

Er zijn meerdere onderzoeken uitgevoerd waaruit blijkt dat rich snippets de CTR flink kunnen verhogen. Natuurlijk is het echter niet de bedoeling om met behulp van Structured Data Markup de zoekresultaten te manipuleren. Gebruik daarom alleen rich snippets die daadwerkelijk relevant zijn voor de webpagina in kwestie.

Schema.org bevat talloze ‘schemas’ die je kunt gebruiken om je content te markeren. Hoewel dit niet in alle gevallen tot rich snippets zal leiden, heeft het altijd een positieve invloed op de ranking van je website in Google. Meer weten? Gebruik dan het Google Data Highlighter webmasterhulpprogramma om op laagdrempelige wijze rich snippets aan je site toe te voegen.

3.    Optimaliseer de URL van je webpagina’s

Hoewel de URL een relatief klein onderdeel is van een zoekresultaat, kan deze de bijbehorende webpagina absoluut laten opvallen. Vele jaren geleden verwerkte Google website hiërarchieën (ook wel bekend als breadcrumb navigation) in het zoekalgoritme. Sindsdien worden webpagina’s die gebruik maken van breadcrumb Schema markup geoptimaliseerd weergegeven in de zoekresultaten.

Rich snippet markup zorgt er namelijk voor dat er een verkorte versie van een URL wordt getoond, zonder dat er aan de URL zelf iets veranderd hoeft te worden. Daarnaast voorziet zo’n geoptimaliseerde URL de zoekopdracht op de eerste pagina van Google van wat extra context. Dit verhoogt niet alleen de gebruikerservaring, maar ook de CTR van de bijbehorende webpagina.

BAX

In de bovenstaande afbeelding zie je duidelijk dat online muziekwinkel Bax-shop rich snippets ten volle benut. Bij de zoekopdracht ‘beats hoofdtelefoon’ zien we een zoekresultaat van Bax-shop dat niet alleen klantbeoordelingen bevat, maar ook gebruik maakt van Structured Data Markup voor breadcrumb navigatie.

De URL in kwestie wordt hierdoor verkort getoond, waardoor de belangrijke websitecategorieën en zoekwoorden duidelijk zichtbaar zijn. Dit verleent niet alleen waardevolle extra context aan de zoekopdracht van de gebruiker, maar zorgt er tegelijkertijd voor dat de websitestructuur al duidelijk is voordat de bezoeker de site daadwerkelijk bezoekt. Dit vergroot weer de kans op een hogere CTR.

4.    Actualiseer je content

Elke zoekmachinegebruiker zal het herkennen: na het invullen van een zoekopdracht staan de zoekresultaten soms boordevol verouderde webpagina’s. Omdat jij als gebruiker altijd de meest actuele informatie wilt, is de kans klein dat je op zo’n oudere pagina klikt. En omgekeerd werkt het ook zo: een link in Google naar een recente pagina heeft waarschijnlijk een hogere CTR.

BELEGGEN

In de afbeelding hierboven zie je een zoekresultaat voor de zoekopdracht ‘beleggen voor beginners’. Onder de URL staat de datum van de content – 14 juni 2010. Niemand die geïnteresseerd is in beleggen, zit natuurlijk te wachten op gedateerde informatie. De bovenstaande website prijst zichzelf dus uit de markt door zijn content niet te actualiseren.

Actualiseer je content regelmatig om een zo hoog mogelijke CTR voor je webpagina’s te realiseren. Bevat jouw website veel pagina’s met verouderde informatie? Pas dit dan zo snel mogelijk aan. Zoek in Google bijvoorbeeld op ‘site:www.jouwwebsite.nl 2010’ om te achterhalen of jouw evergreen content mensen juist afschrikt in plaats van aantrekt.

5.    Schrijf een goede meta description

Eigenlijk is dit een bonus-tip, want al eerder publiceerden wij een artikel over het schrijven van dé perfecte meta description. Hierin leggen we stap voor stap uit hoe je een meta description schrijft die de nodige clicks oplevert. Eén ding is zeker: een goede meta description kan je CTR behoorlijk verhogen en verdient net zoveel aandacht als de titel en URL van je webpagina’s.

Conclusie

Uiteraard zijn er nog vele andere factoren die een rol spelen bij de Click Through Rate van je website. Je ranking in Google is daar een goed voorbeeld van. De bovenste 5 zoekresultaten op de eerste pagina van Google krijgen bijvoorbeeld véél meer clicks dan de onderste 5 resultaten. Alles wat je moet weten over het verhogen van je ranking in Google, hebben we echter hier al beschreven.

De 5 tips in dit artikel zullen je helpen om snel een hogere CTR te realiseren voor je webpagina’s. Het veranderen van zelfs het kleinste detail kan de CTR voor een belangrijke landingspagina al van 2% naar 20% doen schieten. Op termijn leidt dit onvermijdelijk tot nieuwe klanten.

Zo bekeken is het uitproberen van bovenstaande tips toch een hele kleine moeite? Wij wensen je in ieder geval heel veel succes! Heb je hulp nodig? Aarzel niet om eens vrijblijvend te informeren hoe wij je kunnen helpen. Bel naar 074 – 3030400 of stuur een mailtje naar info@webton.nl.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!