06-05-2016

Branded content en Facebook

Facebook verandert beleid op het gebied van branded content

Steeds meer marketeers gebruiken sociale kanalen zoals Facebook tegenwoordig om branded content te verspreiden onder hun doelgroep. Vooralsnog gebeurt dat echter met wisselend succes en druist het eigenlijk in tegen de regels van het sociale platform.

Ook luidt de kritiek dat deze vorm van content niet altijd relevant is voor gebruikers. Facebook hoopt daar nu verandering in te brengen met het invoeren van een beleidswijziging op het gebied van branded content.

branded content

Branded content alleen weggelegd voor geverifieerde pagina’s

Volgens het sociale platform is branded content “elke vorm van content waarin specifiek andermans product, merk of sponsor wordt benoemd”. Na de beleidsupdate zijn geverifieerde pagina’s op Facebook vanaf nu in staat om branded content te delen, iets wat in het verleden nog tegen de regels van het netwerk was.

Er zitten echter wel enkele addertjes onder het gras. Allereerst moet de gedeelde content worden gemarkeerd als branded content en daarnaast is er een speciale tool nodig waarmee geverifieerde pagina’s de genoemde merken kunnen taggen. Volgens Facebook moet deze tool iedere keer worden gebruikt wanneer er sprake is van branded content.

Sociale content marketing nu nog eenvoudiger

Met de beleidswijziging erkent Facebook dat veel bedrijven op het sociale netwerk commerciële banden hebben met andere bedrijven. Voor deze merken wordt het nu een stuk eenvoudiger om hun branded content marketing inspanningen op ’s werelds grootste sociale platform tot volle wasdom te laten komen.

Ook bij betaalde advertenties of gesponsorde berichten kan er sprake zijn van branded content. Facebook hoopt dat de pas uitgebrachte tool leidt tot een hogere transparantie en ervoor zorgt dat content interessant blijft voor gebruikers. Wanneer een marketeer wordt getagd in branded content, heeft hij volledige toegang tot de berichtstatistieken en kan hij het bericht direct zelf delen.

Duidelijke richtlijnen voor branded content op Facebook

Voor de publicatie van branded content heeft Facebook een aantal duidelijke regels opgesteld. De volgende zaken zijn bijvoorbeeld niet toegestaan:

“…onze branded content regelgeving verbiedt overdreven promotionele eigenschappen, zoals het continu gebruiken van watermerken en pre-roll advertenties. Daarnaast mogen profielfoto’s niet andermans producten, merken of sponsors bevatten. Branded content integraties die wel op Facebook geplaatst mogen worden, zijn onder meer product placements, endcards en de logo’s van marketeers.”

Facebook houdt marketeers en de kanalen die branded content publiceren verantwoordelijk voor het naleven van de nieuwe regelgeving, die overigens per direct is ingegaan. Hoe de beleidswijziging in de praktijk uitpakt zal moeten blijken, maar zeker is dat de update nieuwe kansen biedt aan marketeers en social media fanaten.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!