17-11-2011

17/11/11 – Brand Engagement op Facebook

Ieder jaar doet Interbrand, ’s werelds grootste brand consultancy bedrijf, onderzoek naar de beste en waardevolste merken ter wereld. Wat in dit onderzoek vooral gemeten wordt is de waarde van het merk in dollars. Het onderzoek zegt echter niets over hoe sociaal deze merken zijn. Bastiaan Neurink van Daily Dialogues zette een volgende stap in het onderzoek om antwoord te geven op deze vraag.

De top 10 van ’s werelds beste merken volgens Interbrand is al jaren min of meer stabiel. Coca Cola prijkt al een aantal jaar bovenaan in de lijst en ook andere merken als McDonalds, Microsoft en Disney zijn geen verrassingen. De hoogste stijger van dit jaar is Apple. Ook een aantal Nederlandse merken zijn vertegenwoordigd in de lijst, namelijk Philips, Shell en Heineken, waarbij Philips het meest waardevol is met een notering op nummer 41.

Om te meten hoe sociaal een merk is bekeek Bastiaan Neurink hoeveel fans een merk heeft op Facebook en dit meette hij af tegen een factor die hij noemt ‘mensen praten hierover’. Hierdoor ontstaat een cijfer dat je Brand Engagement kan noemen, de betrokkenheid van consumenten bij een merk.

Wanneer gekeken wordt naar het aantal ‘fans’ dat de merken in de top 10 hebben op Facebook, valt direct op dat er een groot verschil in zit. Nummer 1 in de top 10, Coca Cola heeft ook daadwerkelijk de meeste fans, namelijk ruim 35 miljoen. Dit terwijl de nummer 2 in de lijst, IBM ‘slechts’ 17.000 fans heeft. Dit hoeft echter niet te betekenen dat IBM daardoor een lagere Brand Engagement heeft. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat merken met een kleiner aantal fans hoger scoren op betrokkenheid van de fans dan merken met een groter aantal fans.

Uit het onderzoek komt naar voren dat van de top 10 Microsoft de hoogste Brand Engagement heeft, namelijk 3,32 %. General Electric (GE) doet het ook goed met een Brand Engagement van 2,64%. De nummer 1 van de lijst, Coca Cola heeft ‘slechts’ een percentage van 1,43%.

Wat dus blijkt is dat wanneer het aantal fans dat een merk op Facebook heeft stijgt, de mate waarin er over het merk gepraat wordt dus kleiner wordt, er is minder interactie. De uitdaging voor merken aanwezig op Facebook ligt dus in het feit dat je ervoor moet zorgen dat je fans ook daadwerkelijk interactie blijven uitwisselen over je merk. Een kleiner aantal fans die wel erg betrokken is bij je merk blijkt hierbij waardevoller dan een groter aantal fans die minder betrokken is bij je merk.

Top 10 beste merken 2011 infographic

Bronnen: Frankwatching.com & Dailydialogues.nl

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!