24-03-2015

Boei binnen 9 seconden!

24 maart 2015

Geef jouw bezoeker antwoord op 3 cruciale vragen

Mensen zijn op internet altijd ergens naar op zoek. Dat kan informatie, entertainment, producten of diensten zijn. Wil je de bezoeker behouden, dan moet jouw website hem binnen 9 seconden overtuigen dat hij daar kan vinden wat hij zoekt. Hoe? Dat lees je in dit artikel!

Uit marketingonderzoek blijkt dat bezoekers van een website zichzelf onderbewust 3 vragen stellen:

  • Welke organisatie of persoon vertegenwoordigt deze website?
  • Wat kan ik hier vinden dat voor mij van belang is?
  • Waarom zou ik voor deze website kiezen in plaats van een concurrent?

Binnen de eerste 9 seconden moeten bezoekers een duidelijk antwoord krijgen op bovenstaande vragen. Zo niet, dan vragen ze zich af wat ze nog doen op de website en klikken ze verder naar een concurrent.

Toon je meerwaarde aan

Het is belangrijk om je te beseffen dat de moderne bezoekers geen tijd en zin heeft om een website uitgebreid te doorgronden. Er is een overvloed aan online informatie, producten en diensten beschikbaar en de overstap naar een concurrent kost slechts enkele muisklikken.

Een website kan er dus nog zo professioneel uitzien of inhoudelijk sterke informatie bevatten, als de bezoeker ook maar één moment twijfelt over de meerwaarde, is het al te laat. Het is dus zaak zo snel mogelijk antwoord te geven op zijn onderbewuste vragen, zodat de toegevoegde waarde van jouw website onomstreden is.

9 seconden mag dan kort lijken, het is meer dan voldoende tijd om de bezoeker een overtuigend antwoord te geven. Er zijn verschillende instrumenten die je hiervoor kunt gebruiken.

Geef het antwoord in 9 seconden

De drie elementen die bezoekers het eerst opvallen bij een websitebezoek zijn het logo, de slagzin en de menustructuur. Deze items worden vaak bovenaan de website in de zogenaamde header geplaatst en geven de bezoeker binnen 4 seconden antwoord op zijn eerste twee vragen: ‘bij welk bedrijf ben ik aanbeland?’ en ‘wat kan ik hier vinden dat voor mij van belang is?’.

Logo

In een ideale situatie maakt een logo direct duidelijk waar de website over gaat. Is dat niet het geval, dan kan een aanvullende slagzin meer helderheid verschaffen.

Slagzin

heineken_02 Een slagzin wordt vaak onder het logo geplaatst en moet de kern van de bedrijfsactiviteiten weerspiegelen. Soms kiezen organisaties voor een slagzin die dit minder duidelijk doet, maar die wel meer merkbeleving met zich meebrengt. Denk bijvoorbeeld aan het allitererende ‘Heerlijk Helder Heineken’, wat gemakkelijk bij mensen in het geheugen blijft hangen.

Menustructuur

De menustructuur van je website laat zien welke informatie de website bevat en hoe bezoekers daar zo snel mogelijk kunnen komen. Hoe beter de menu-items overeenkomen met de zoekopdracht van de bezoeker, hoe sneller hij overtuigd raakt van de meerwaarde van je website.

Test je headersectie uitgebreid

Het bovenste gedeelte van een website met daarin het logo, de slagzin en de menustructuur wordt de header genoemd. Om te controleren of de headersectie voldoende antwoord geeft op de onderbewuste vragen van de bezoeker, kun je deze aan een eenvoudige test onderwerpen.

Richt je hierbij alleen op de header en niet naar datgene wat eronder staat. Weet de bezoeker op grond van de informatie in de header om welk bedrijf de website draait en welke informatie je hier kunt vinden?

Gefeliciteerd, jouw website is geslaagd voor de headertest! De kans is nu aanzienlijk groter dat bezoekers langer op de site verblijven. Voor de duidelijkheid hieronder een voorbeeld van een website die de headertest met succes doorstaat:

zalando

In één oogopslag blijkt uit bovenstaande header dat de bezoeker is aanbeland op de website van Zalando, een bedrijf dat dames- en herenkleding en bijbehorende accessoires verkoopt. De twee bovenstaande onderbewuste vragen van de bezoeker zijn hiermee direct beantwoord.

Afwijkende indeling

Natuurlijk zijn er ook websites die doelbewust kiezen voor een andere indeling. Zo kan het voor de gebruikerservaring van de bezoeker soms voordelen hebben om niet alle informatie te verwerken in het bovenste menu, maar een extra menu aan de linkerzijde van de website te hanteren.

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de bovenkant en linkerzijde van een website de plekken zijn waar het oog van de bezoeker het eerst op valt. De website van Webton is een goed voorbeeld van een dergelijke indeling:

webton site

Uit het logo in de linker bovenhoek blijkt direct dat het om een bedrijf gaat dat zich met internetdesign bezighoudt. Het menu bovenin bevat belangrijke algemene informatie, terwijl het menu aan de linkerzijde opvalt door het grotere lettertype en de belangrijkste diensten voor de bezoeker opsomt.

Bezoekers die op zoek zijn naar een bepaalde dienst, zien zo direct dat ze op de juiste website zijn aanbeland. De opvallende rode knop onder het menu maakt het bovendien eenvoudig om direct contact op te nemen.

Verbeterde gebruikerservaring

Uit bovenstaande twee voorbeelden blijkt dat er verschillende manieren zijn om bezoekers te overtuigen dat jouw website de juiste plek is. Binnen enkele seconden worden de onderbewuste vragen beantwoord en tegelijkertijd biedt de heldere en logische indeling een verbeterde gebruikerservaring.

De eerste stap is gezet: je hebt nu de aandacht van de bezoeker. Nu moet de bezoeker echter nog overtuigd worden om producten of diensten via jouw website af te nemen. Je hebt maar liefst 5 seconden over om de derde onderbewuste vraag te beantwoorden en de bezoeker daarmee definitief over de streep te trekken.

Een overtuigende titel maakt het verschil

In een tijd waarin de online concurrentie groot is, moet het de bezoeker binnen enkele seconden duidelijk zijn waarom hij voor jouw bedrijf moet kiezen. Wanneer aan alle voorwaarden van de headertest wordt voldaan, kan een titel de doorslaggevende factor zijn die een bezoeker converteert naar een klant.

Veel websites laten op het gebied van de titel kansen liggen. Hieronder een voorbeeld van een website die voor verbetering vatbaar is:

cucina

Hoewel het menu aan de linkerzijde doet vermoeden dat het om een Italiaans restaurant gaat, wordt nergens uit een titel of slagzin (The taste of Italy) duidelijk waarom de bezoeker dit restaurant boven een concurrent zou moeten verkiezen. De bedrijfsidentiteit komt onvoldoende naar voren.

Zonde, want een concrete titel die helder de voordelen of sterke punten van het restaurant omschrijft, kan het verschil maken. Het geeft de bezoeker namelijk redenen om voor jou te kiezen en het toont jouw meerwaarde aan ten opzichte van de concurrentie. Hieruit blijkt dat jij een betrouwbare partij bent die de bezoeker verder kan helpen.

Beschrijf je meerwaarde in de titel

Stel je eens voor dat de webpagina uit bovenstaand voorbeeld een titel zou hebben als: “Kom culinair genieten in de sfeervolle ambiance van restaurant La Cucina, centraal gelegen in de monumentale stadskern van het gezellige Enschede.”

Een dergelijke titel benoemt meerdere voordelen van het restaurant (culinair genieten, sfeervolle ambiance en ligging, gezellige omgeving) en zorgt ervoor dat de lezer daadwerkelijk zin krijgt om dit restaurant te bezoeken.

Op deze wijze kan een website een groot verschil maken in de hoeveelheid klanten die de website op jaarlijkse basis voor je bedrijf genereert. Natuurlijk spelen er meerdere factoren een rol bij het complexe besluitvormingsproces dat zich in het hoofd van de bezoeker voltrekt voorafgaand aan een aankoop. Maar door geen antwoord te geven op de 3 onbewuste vragen, laat een website de nodige kansen liggen op het gebied van conversie.

Meer informatie

Wil jij voor je website meer bezoekers aantrekken, behouden én converteren? De internetmarketing specialisten bij Webton helpen je graag om je website te optimaliseren en hoger in Google te ranken. Neem voor meer informatie of een vrijblijvend kennismakingsgesprek contact op via info@webton.nl of bel ons op 074 – 3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!