23-10-2015

Blog onderwerpen nodig?

Blog onderwerpen nodig? Volg deze 14 tips voor bloggen op!

Een blog schrijven doe je zo: nieuwe blog ideeën in 3 simpele stappen

Elke succesvolle blogpost begint met het kiezen van het juiste onderwerp. Maar wat als je niet weet waarover je moet schrijven? Zo gek is dat niet, want het kiezen van goede blog onderwerpen is voor veel webmasters een grote uitdaging.
In dit artikel laten we jou daarom in 3 stappen zien hoe je snel en eenvoudig nieuwe blog ideeën kunt ontdekken.

seo-blog

Stap 1: Kies het juiste website onderwerp

Voordat je je druk gaat maken over de juiste onderwerpen voor nieuwe blogartikelen, is het van belang om het juiste website onderwerp te kiezen. Wanneer jouw blog namelijk niet het juiste onderwerp heeft, is het een stuk lastiger om op regelmatige basis nieuwe content te publiceren.

Volg de volgende 5 tips op om het juiste onderwerp voor je blog te kiezen:

1.     Vermijd de keuze voor een fout onderwerp

Wanneer je het verkeerde onderwerp kiest om over te bloggen, maak je al meteen een valse start. Het kan maanden duren voordat je beseft dat je een fout onderwerp hebt gekozen, waarna je weer helemaal opnieuw kunt beginnen. Zonde van je tijd dus!

Er zijn een aantal veelvoorkomende fouten die mensen maken bij het kiezen van blog onderwerpen:

  • Ze schrijven over een onderwerp waarmee zij andere mensen geld zien verdienen
  • Ze schrijven over een onderwerp dat zij zelf leuk vinden, maar waar andere mensen geen interesse in hebben
  • Ze schrijven over een onderwerp waar ze nauwelijks iets over weten of geen ervaring mee hebben
  • Ze schrijven over uiteenlopende onderwerpen die niets met elkaar te maken hebben, waardoor het niet duidelijk is waar de blog nu precies over gaat

2.     Maak een gestructureerde lijst met blog ideeën

Wanneer jij geen idee hebt over welk onderwerp je een blog wilt maken, is het verstandig om bij de basis te beginnen. Pak een notitieblok en maak een lijst van al je hobby’s, interesses, vaardigheden en ervaringen. Er zit vast een onderwerp bij waar je talloze artikelen over zou kunnen schrijven!

Heb je een blog onderwerp gevonden? Verdeel dit onderwerp dan in diverse sub-onderwerpen. Is jouw favoriete onderwerp bijvoorbeeld online marketing, dan kun je dit verdelen in sub-onderwerpen zoals Search Engine Optimization (SEO), Search Engine Advertising (SEA), Search Engine Marketing (SEM), linkbuilding en content marketing.

Al snel ontstaat er hierdoor een flinke lijst met onderwerpen en invalshoeken waarover je zou kunnen bloggen. Je kunt het zelfs nog concreter aanpakken en alvast per sub-onderwerp blog ideeën voor artikelen opschrijven. Het zal je verrassen hoe groot je lijst met nieuwe contentideeën hierdoor wordt!

3.     Schrijf een blog over je passie

In bijna alle gevallen is het makkelijker om content te creëren over een onderwerp waarin je geïnteresseerd bent, dan te schrijven over iets waarmee je denkt veel geld te kunnen verdienen. De belangrijkste voorwaarde om geld te kunnen verdienen met je blog is het aantrekken van bezoekers.

Heb je eenmaal voldoende bezoekersverkeer, dan is het goed mogelijk om geld te verdienen met je website. Het opbouwen van je webverkeer moet daarom een prioriteit zijn, maar is allesbehalve eenvoudig. Het is daarom cruciaal om de juiste blog onderwerpen te kiezen waarover je veel artikelen kunt schrijven.

webverkeer

Hoe meer artikelen je publiceert, hoe groter het lezerspubliek dat je in de loop van de tijd zult opbouwen en hoe meer bezoekers je site dus zal hebben. Veel webmasters hebben echter moeite om te kiezen tussen verschillende ideeën. Wat is nu dat ene gouden idee waarmee je blog succesvol wordt?

Een definitief antwoord op deze vraag is nooit te geven, want net als jij hebben we bij Webton geen glazen bol! Eén ding is echter zeker: je kunt het beste één centraal thema kiezen en al je content hier op focussen. Het is dan meteen duidelijk waar je blog over gaat en je kunt jezelf profileren als expert in dat ene blog onderwerp. Dit is altijd een betere optie dan oppervlakkige aandacht te besteden aan uiteenlopende thema’s.

4.     Niet denken, maar doen

Soms werpt het eindeloos analyseren van onderwerpen geen vruchten af. Je weet immers nooit helemaal zeker wat nu hét ideale onderwerp is voor jouw blog. Soms moet je simpelweg de sprong in het diepe wagen om te weten of je de juiste keuze hebt gemaakt. Start een blog, start met schrijven en kijk wat er gebeurt. De markt geeft je vroeg of laat onvermijdelijk een antwoord.

Natuurlijk kun je op basis van feedback van bezoekers altijd nog zaken veranderen. Wanneer je bijvoorbeeld ontdekt dat artikelen over een bepaald sub-onderwerp mateloos populair zijn bij jouw lezerspubliek, kun je ervoor kiezen om jouw blog in dit onderwerp te specialiseren.

Welke keuze je ook maakt: houd het in het begin in ieder geval bij het maken van één blog. Wanneer je jouw tijd en energie moet verdelen over meerdere blogs, is de kans groot dat deze zich niet weten te onderscheiden van de concurrentie. Richt je energie op het maken van één blog, zodat de hoge kwaliteit opvalt en deze blog een succesverhaal wordt.

5.     Evalueer de keuze voor je onderwerp

Nadat je enkele maanden lang je best hebt gedaan om je blog tot een groot succes te maken, wordt het tijd voor de eerste evaluatieronde. Heb je er alles aan gedaan om je blog te laten groeien? Dan kun je jezelf nooit iets verwijten. De belangrijkste maatstaf voor het succes van je blog is echter de groei van het bezoekersverkeer.

Hoe meer bezoekers je blog aantrekt, hoe groter het potentieel van het door jou gekozen blog onderwerp. Als je bezoekersaantallen over de afgelopen maanden een duidelijke groei laten zien, is het duidelijk dat je het juiste onderwerp gekozen hebt. Vallen de cijfers echter tegen, dan kun je het door jouw gekozen thema heroverwegen en eventueel een ander blog onderwerp kiezen.

Is de blog niet geworden wat jij had gehoopt en is ook het schrijven van content je tegengevallen? Geen nood, want je hebt er niet voor niets veel tijd en energie in gestoken. Je bezit nu een blog met aardig wat unieke content. Met een beetje geluk kun je de blog dus nog altijd voor enkele honderden euro’s verkopen. Bovendien ben je een waardevolle ervaring rijker en heb je weer nieuwe vaardigheden opgedaan.

Stap 2: Kies goede blog onderwerpen

Heb je eenmaal het juiste website onderwerp gekozen, dan heb je zoveel mogelijk blog ideeën voor nieuwe artikelen nodig. Het is algemeen bekend dat een hoge plaatsingsfrequentie van content goed is voor lezersbinding en zoekmachine optimalisatie.

Veel webmasters streven daarom naar het publiceren van zoveel mogelijk artikelen. Deze tendens wordt bevestigd door onderzoek van The Content Marketing Institute, dat laat zien dat liefst tweederde van de bedrijven tegenwoordig meer blogartikelen plaatst dan een jaar geleden.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat het publiceren van blogartikelen een zeer effectieve manier van content marketing is. Dit is iets dat we bij Webton al vele jaren roepen. Blogs lenen zich uitstekend voor lange content omdat er geen limiet is voor het aantal woorden dat je mag gebruiken.

Blogposts zijn daarnaast eenvoudig te delen met de buitenwereld, waardoor ze viral kunnen gaan via social media kanalen en veel exposure voor je website kunnen genereren. Bovendien kun je een goed blogartikel meerdere keren per jaar delen, zeker wanneer het evergreen content betreft. Je website heeft dan ook vele jaren profijt van een reeds geschreven blogartikel.

De vele voordelen van bloggen mogen dan overduidelijk zijn, toch kan het lastig zijn om een geschikt onderwerp voor een blogartikel te vinden. Elke webmaster met een blog heeft wel eens te maken gehad met het beruchte ‘writer’s block’. Het blijkt in de praktijk knap lastig te zijn om elke keer opnieuw nieuwe en verfrissende invalshoeken te vinden voor hetzelfde blog onderwerp.

content ontdekken

Herken je jezelf in dit probleem en wil jij ook proberen om de komende tijd meer te bloggen dan voorheen? Pas dan de 3 tips hieronder toe om nieuwe ideeën en invalshoeken voor content te ontdekken en je blog een flinke boost te geven.

6.     Voer zoekwoorden onderzoek uit

Zoekwoorden onderzoek is onlosmakelijk verbonden met contentcreatie. Het verwerken van de juiste zoekwoorden in je artikelen helpt om je website hoger in Google te laten ranken, zoals we onder andere hier en hier al eerder besproken hebben.

Maar zoekwoorden onderzoek heeft meer voordelen dan alleen het verbeteren van je rankings. Het helpt je namelijk ook om uit te vinden welke zoekopdrachten mensen vaak invullen in Google. Dit kan een uitstekende inspiratiebron vormen om nieuwe blogartikelen op te baseren.

De Google Keyword Planner is een zeer bruikbare tool om zoekwoorden onderzoek mee uit te voeren. Je kunt hier bijvoorbeeld een zoekopdracht invullen met betrekking tot een blog onderwerp dat je in de toekomst op je website wilt bespreken. Je krijgt vervolgens een overzicht te zien met de belangrijkste zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw zoekopdracht.

Bekijk in de afbeelding hieronder bijvoorbeeld de resultaten in de Google Keyword Planner voor de zoekopdracht ‘blog onderwerpen’. Zoals je ziet bevat het overzicht allerlei gerelateerde zoektermen waar mensen regelmatig op zoeken en waarvoor de concurrentie relatief laag is.

zoektermen

Voorbeelden van dit soort zoektermen zijn onder meer ‘blog schrijven’, ‘een blog maken’, ‘bloggen tips’, ‘blog maken tips’, ‘blog ideeën’ en ‘blog website’. Dit zijn dus allemaal zoektermen die waardevol zijn om in je content te verwerken. Een artikel over ‘blog onderwerpen’ zal hierdoor hoger scoren in Google, waardoor meer mensen de weg weten te vinden naar jouw relevante content over het bedenken van blog onderwerpen.

Dit helpt je tegelijkertijd bij het vinden van nieuwe invalshoeken voor blog onderwerpen waarover je al eens eerder geschreven hebt. Kopieer bijvoorbeeld de titel van een oud artikel in het zoekveld van de Google Keyword Planner en kijk welke gerelateerde zoekwoorden in het overzicht verschijnen.

De kans is groot dat je een zoekwoord vindt dat weliswaar overlap vertoont met het artikel dat je al eerder schreef, maar toch een verfrissende invalshoek biedt voor nieuwe content. Na het uitvoeren van slechts enkele minuten zoekwoorden onderzoek kun je al beginnen aan je nieuwe artikel!

7.     Leer van de concurrentie

Al eerder schreven wij hoe je door het uitvoeren van een concurrentie analyse of een competitieve linkanalyse kunt leren van de concurrentie en deze zelfs voorbij kunt streven. Natuurlijk moeten er in jouw vakgebied dan wel concurrenten aanwezig zijn die ook online actief zijn.

Dit is allesbehalve vanzelfsprekend, want uit recent onderzoek blijkt dat meer dan de helft van alle kleine bedrijven in Nederland nog niet eens over een website beschikt. Afhankelijk van jouw niche kan het dus zomaar zijn dat jouw grootste concurrent geen blog heeft waarop je inspiratie op kunt doen.

Laat je hierdoor echter niet misleiden, want een bedrijf zonder eigen website kan nog altijd zeer actief zijn op social media zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. De berichten die het bedrijf op dergelijke platforms plaatst, kunnen je uitstekende blog ideeën geven met betrekking tot mogelijke onderwerpen om over te schrijven.

Mocht je een nieuw idee voor een artikel krijgen dankzij de content van een concurrent, zorg dan uiteraard dat je deze content niet letterlijk overneemt. Dit kan je in problemen brengen bij Google en logischerwijs zal de concurrent in kwestie dit ook niet weten te waarderen. Wanneer je echter je eigen draai geeft aan een idee, kan jouw artikel absoluut meerwaarde hebben.

Stel dat een concurrerende website een artikel publiceert over een nieuwe app die sterk in opkomst is. Jij kunt dan ook een artikel wijden aan deze app, maar hier vervolgens een geheel eigen invalshoek voor kiezen. Zo kun je bijvoorbeeld een gedetailleerd artikel schrijven over de functionaliteiten van de app en alle voordelen en nadelen uitgebreid bespreken. Jouw content heeft dan echt toegevoegde waarde ten opzichte van die van de concurrentie.

8.     Lees de reacties onder je artikelen

Interactiviteit en engagement zijn tegenwoordig belangrijke voorwaarden voor online succes. Toch zijn er nog altijd blogs die het plaatsen van reacties onder hun artikelen hebben uitgeschakeld. Vaak zijn deze websites bang voor spam of negatieve commentaren van lezers.

Het is echter geen goed idee om reacties onder je content onmogelijk te maken. Lezers waarderen het juist als ze hun mening kenbaar kunnen maken. Als auteur van een artikel scoor je bovendien veel punten wanneer je actief deelneemt aan discussies onder je eigen artikel.

Het reactiegedeelte onder artikelen is tegelijkertijd een prima bron van inspiratie voor nieuwe blog ideeën. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat lezers om aanvullende informatie vragen of dat ze hun mening geven over een onderwerp. Dit kan voor jou weer aanleiding zijn om een nieuw artikel te schrijven. Alleen al door het lezen van reacties kun je allerlei goede blog onderwerpen tegenkomen.

Stap 3: Een blog schrijven doe je zo

Wanneer je eenmaal een goed onderwerp gevonden hebt, kun je aan de slag met het schrijven van een blog post. Sommige webmasters hebben echter moeite met het schrijven van lange artikelen, wat helaas maar al te vaak resulteert in thin content.

Zoekmachines zoals Google waarderen juist uitgebreide en gedetailleerde artikelen omdat deze gebruikers vaak kwalitatief betere informatie bieden dan korte artikelen. Er zijn een aantal handige technieken waarmee je jouw schrijfinspiratie kunt vergroten en je blogposts op makkelijke wijze langer kunt maken:

9.     Maak opsommingen over je favoriete onderwerp

Goed, je hebt al een onderwerp gevonden waar je geïnteresseerd in bent en waar je over gaat schrijven. Ga er eens goed voor zitten en maak een zo lang mogelijke opsomming met betrekking tot dit thema. Vaak is het helemaal niet moeilijk om opsommingen te bedenken over onderwerpen waar je al enigszins thuis in bent.

topic

Stel dat jij een artikel schrijft over hoe de manier waarop je kunt bloggen om met je website hoger in Google te belanden. Vervolgens bedenk je zoveel mogelijk manieren (bijvoorbeeld 10) waarop je een blog kunt schrijven om deze doelstelling te realiseren. Een passende titel voor dit artikel is dan: “10 blog ideeën om hoger in Google te komen’.

Het voordeel van opsommingen is dat ze vrij eenvoudig te bedenken zijn en vrijwel op elke branche toepasbaar zijn. Bovendien zijn dergelijke artikelen vaak uitstekend leesbaar voor bezoekers omdat ze korte alinea’s bevatten die voorzien zijn van veel afbeeldingen. Hierdoor zijn opsommingen erg populair onder online lezers. Dit is een goed voorbeeld van een dergelijk artikel op de website van Webton.

10.     Schrijf ‘Hoe’-artikelen

Veel mensen die online zoeken naar informatie of specifieke instructies over een bepaald onderwerp, beginnen hun zoekopdracht met het woord ‘Hoe’. Goede voorbeelden zijn: ‘Hoe kom ik hoog in Google’, ‘Hoe maak ik een blog’ of simpelweg ‘Hoe bloggen’.

Zulke zoekopdrachten vormen niet alleen een handige inspiratiebron voor nieuwe blog ideeën, maar kunnen ook uitstekend gebruikt worden als titel voor een artikel. Lezers klikken maar al te graag op zo’n titel, want dit suggereert dat het artikel stapsgewijze instructies bevat die een specifiek probleem oplossen.

Een handige methode om een invalshoek voor een blog onderwerp te vinden is om naar Google te gaan en daar verschillende vragen in te vullen. Kijk vervolgens hoe Google deze vragen automatisch aanvult en welke alternatieve suggesties de zoekmachine geeft. Hierdoor ontdek je welke vragen leven onder gebruikers en waar jij een artikel over zou kunnen schrijven.

Heb je eenmaal een vraag gevonden waar je een artikel aan wilt wijden, probeer die vraag in je content dan zo goed mogelijk te beantwoorden. Want vergeet niet: gebruikers die via Google op jouw site belanden, zijn op zoek naar een concreet en helder antwoord op hun vraagstelling.

Geef bezoekers daarom wat zij willen en formuleer een duidelijk antwoord op de centrale vraagstelling van je artikel. Focus op kwaliteit en probeer evergreen content te creëren. Hierdoor wordt de kans groter dat bezoekers nog eens terugkomen op je website en je artikel delen met andere mensen.

11.     Schrijf beoordelingen van diensten of producten

TripAdvisor, Zoover, IENS, Kieskeurig.nl, de website van de Consumentenbond… al deze websites hebben 2 zaken gemeen: ze plaatsen beoordelingen en ze zijn mateloos populair. Dat heeft een goede reden, want mensen vinden beoordelingen nu eenmaal handig. Of het nu gaat om diensten of producten, voordat mensen overgaan tot aanschaf willen ze weten wat de ervaringen van andere mensen zijn.

De liefde van online gebruikers voor reviews is iets wat jij kunt benutten bij het schrijven van je blog. Heb je even geen inspiratie voor een nieuwe blog artikel, dan kun je altijd een review schrijven over een voor jouw branche relevante dienst of product. Als het interessant is voor jouw doelgroep, is het van toegevoegde waarde voor jouw blog.

sterren

Zorg er natuurlijk wel voor dat je de producten en diensten waarover je schrijft ook daadwerkelijk zelf geprobeerd hebt. Op deze manier kun je jouw eigen ervaringen met lezers delen en krijgt je artikel automatisch een unieke invalshoek ten opzichte van andere reviews.

Zeker wanneer je blog gericht is op een bepaald product of een specifieke branche, is het schrijven van reviews een van de beste manieren om de conversie op je website te verhogen. Bijna driekwart van de consumenten zoekt tegenwoordig namelijk eerst online op reviews voordat ze een product aanschaffen.

12.     Gebruik Google Trends ter inspiratie

Een andere handige manier om nieuwe blog ideeën te ontdekken is om te analyseren waar mensen op internet naar zoeken. Dit kunnen uiteenlopende zaken zijn, zoals nieuws en actualiteiten, trending topics op social media of showbizz- en sportnieuws.

Speciaal hiervoor heeft Google de handige tool Google Trends ontwikkeld. Hiermee kun je eenvoudig zien wat momenteel de populairste zoekopdrachten op internet zijn. Google Trends is dan ook uitstekend bruikbaar om nieuwe blog ideeën voor websites in elke mogelijke branche te ontdekken.

Een blog schrijven is immers méér dan het publiceren van content die voorheen nog niet bestond. Je schrijft om je lezerspubliek te informeren, vermaken en verder uit te breiden. Het steevast plaatsen van ongeïnspireerde en snel geschreven artikelen omdat je nu eenmaal nieuwe content moet publiceren, zal op termijn dan ook tegen je werken en leiden tot lagere rankings in Google.

De beste artikelen bieden inhoudelijk toegevoegde waarde voor lezers. Dit vergroot tegelijkertijd de kans dat zij de content delen met kennissen en vrienden via social media platforms zoals Facebook en Twitter of via hun eigen website. Als je zelf al niet eens enthousiast wordt bij het lezen van je eigen content, waarom zou iemand anders dat dan wel moeten worden?

13.     Geef blog maken tips

Wanneer jij zelf een (WordPress) blog hebt, heb je al veel ervaring met het maken en schrijven van een blog. Een goed blog onderwerp is daarom niet alleen het overkoepelende thema van je website, maar ook het geven van tips voor bloggen. Wereldwijd zijn er namelijk duizenden mensen die dagelijks zelf een blog beginnen.

Er is dan ook een enorme behoefte aan goede informatie en handleidingen voor het maken van een blog. Wanneer je tijdelijk even geen inspiratie hebt voor het schrijven van een artikel over het eigenlijke onderwerp van je blog, schrijf dan simpelweg je ervaringen met bloggen op. Veel lezers zullen dit zeer interessante informatie vinden en het helpt je website ook nog eens om hoger in Google te komen.

blog

14.     Publiceer interviews met bekende personen in jouw branche

Heb je even geen nieuwe blog ideeën meer? Dan is het publiceren van een interview met een persoon die relevant is in jouw branche een uitstekende manier om waardevolle content aan je website toe te voegen. Bovendien is het een aangename afwisseling ten opzichte van je normale blogartikelen.

Zeker een interview met een bekend persoon kan veel nieuwe bezoekers naar je website trekken en aandacht genereren voor je andere blog artikelen. Wanneer de geïnterviewde persoon het interview ook nog eens deelt via zijn eigen (social) media kanalen, komt je blog onder de aandacht van compleet nieuwe doelgroepen. Het af en toe publiceren van een interview is dus zeker een goed idee, maar houd wel rekening met deze belangrijke stappen vóór publicatie.

Genoeg bloggen tips: tijd om aan de slag te gaan!

Het elke dag opnieuw verzinnen van de juiste website onderwerpen en blog ideeën is geen gemakkelijke klus. Maar door gebruik te maken van de handige tips en strategieën in dit artikel, vergroot je de kans dat je volgende schrijfpoging een stuk productiever is dan voorheen.

Besteed jij het schrijven van een blog en het nadenken over goede onderwerpen liever uit? Overweeg dan eens een van de voordelige content marketing pakketten van Webton. Onze professionele tekstschrijver voorziet jouw website dan op regelmatige basis van nieuwe content, waardoor je hoger in Google scoort en in contact komt met meer potentiële klanten.

Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op via info@webton.nl of bel naar 074 – 3030400.

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!