09-01-2015

Blijf investeren in je organisch verkeer!

SEO is te vergelijken met het bouwen van een toren. Hoe steviger het fundament, hoe hoger de toren kan worden en hoe groter de kans dat hij boven andere gebouwen uit zal steken. Dit onderscheidend vermogen zal de toren uiteindelijk meer bekendheid geven dan de omringende gebouwen.

Dit is een van de redenen dat linkbuilden als SEO-methode zo effectief is (mits het op doelgroepgerichte wijze wordt ingezet). Toch is linkbuilding alleen tegenwoordig niet meer genoeg voor de hoogst mogelijke online bekendheid.

Als jij meer organisch verkeer naar je website wilt lokken maar dit niet mogelijk is door de beperkte omvang van je huidige site, dan is er maar één oplossing: het fundament zal verstevigd moeten worden, oftewel er zal meer content op de website geplaatst moeten worden. Google weet op deze manier steeds beter waar je website over gaat, met als gevolg dat bezoekers je gemakkelijker kunnen vinden.

Voor de meeste websites is het creëren van nieuwe content echter geen gemakkelijke opgave. Veel bedrijven weten niet hoe, wanneer en waarover ze moeten schrijven. Gebrek aan tijd en kennis zijn vaak de grootste redenen voor het uitstellen van deze klus. Content schrijven is een vak apart en levert alleen resultaat op wanneer er een weloverwogen contentstrategie aan ten grondslag ligt. En deze heb je niet binnen een paar uur opgesteld.

Content plaatsen doet echter méér dan alleen het aantrekken van organisch verkeer. Goede content marketing resulteert in een verstevigde band met zowel bestaande als toekomstige klanten en bevordert hun vertrouwen in de organisatie. Je laat zien dat je actueel bezig bent en profileert jezelf als expert in je branche.

Want verkeer alleen is niet voldoende om een website winstgevend te laten zijn: bezoekers moeten vertrouwen hebben in een merk en bereid zijn op de website eventueel aankopen te doen.

Meer content levert resultaat op

Veel bedrijven vragen zich af of de kosten van het continu creëren van nieuwe content wel opwegen tegen de baten. In de SEO-wereld is al geruime tijd bekend dat dit vrijwel altijd het geval is. Zo voerde Hubspot in 2010 een onderzoek uit bij duizenden bedrijven waaruit onderstaande feiten naar voren kwamen:

Hoe meer content, hoe meer organisch verkeer:
organisch

Hoe frequenter content geplaatst wordt, hoe meer verkeer:
organisch2

Hoe frequenter content geplaatst wordt, hoe meer leads:
meer bloggen

Meer cijfers zien? Het volledige onderzoek van Hubstop is hier te downloaden.

Content moet inhoudelijke meerwaarde hebben

Als je een webwinkel hebt, is het natuurlijk niet voldoende om duizenden nieuwe productpagina’s toe te voegen aan je website. Meer content resulteert weliswaar in meer organisch verkeer, maar dan moet die content inhoudelijk wel sterk zijn.

Net zoals bij het bouwen van de toren, kan de toren alleen hoog worden wanneer het fundament niet alleen groot is, maar ook kwalitatief sterk.

Veel webshops kampen met het probleem dat hun content vaak weinig toegevoegde waarde heeft of letterlijk overgenomen is van websites van concurrenten of leveranciers. Het creëren van nieuwe productpagina’s of categorieën zal dan ook weinig nieuwe bezoekers opleveren.

De meeste webwinkels bieden vooral commerciële content, dus wie zich wil onderscheiden, zal informatieve content moeten bieden. Verreweg het grootste gedeelte van de mensen zoekt namelijk op informatieve zoektermen en niet op commerciële zoektermen. Hiermee bedoelen we dat er bijvoorbeeld meer gezocht wordt op ‘mountainbike routes’ dan op ‘mountainbike kopen’.

Toch blijven webshops in commerciële zoektermen investeren, omdat ze verwachten dat deze termen eerder winst op zullen leveren. Dit is echter lang niet altijd het geval.

Waarover moet je schrijven?

Informatieve content kan indirect leiden tot aankopen van bezoekers in een webshop. En omdat veel mensen op informatieve zoektermen zoeken, is het creëren van informatieve content misschien wel de beste manier om je leads en sales te verhogen. Voorbeelden van informatieve content zijn:

  • Blog
  • (Nieuws)artikelen
  • Whitepaper
  • E-book
  • Instructievideo
  • Infographic
  • Webinar

Het creëren van dergelijke content wordt een stuk eenvoudiger door de volgende methode te hanteren: gebruik bestaande pagina’s in je webwinkel om nieuwe onderwerpen voor je contentcreatie te vinden.

Productpagina’s en categorieën

De meeste productpagina’s trekken weinig organisch verkeer aan, maar kunnen wel als bron dienen voor interessante onderwerpen.

Wanneer je in Google Analytics alleen je organisch verkeer en pagina’s uit je webwinkel (gebruik segmenten) bekijkt, kun je twee opties kiezen:

  • Alle pagina’s: hier zie je in welke onderwerpen bezoekers het meest geïnteresseerd zijn
  • Bestemmingspagina’s: hier zie je welke pagina’s resulteren in het meeste organisch verkeer.

In onderstaand voorbeeld kiezen wij voor de optie ‘Alle pagina’s’:

analytics

Het rapport hierboven kun je filteren op inhoudsgroepen (mits deze zijn ingesteld). Met inhoudsgroepen kun je alle content op je website categoriseren in groepen. Afhankelijk van hoe je ze groepeert, kun je bijvoorbeeld de omzet van verschillende pagina’s met elkaar vergelijken, of zie je in een oogopslag welke pagina’s beter converteren.

bloggen werktBron afbeelding: Karelgeenen.nl

Wanneer inhoudsgroepen nog niet zijn ingesteld, is dit eenvoudig te regelen door bovenaan de pagina op de optie ‘Beheerder’ te klikken. Hierna ga je binnen de kolom ‘Dataweergave’ naar ‘Inhoudsgroep’, waar je maximaal vijf inhoudsgroepen kunt creëren. Vervolgens heb je eventueel nog de mogelijkheid binnen deze inhoudsgroepen meerdere subgroepen aan te maken. Let op: eenmaal aangemaakt kun je een inhoudsgroep niet meer verwijderen. Dus wees er zeker van dat dit de manier is waarop je wilt groeperen.

verkeer

Tip van Webton: heb je een grote website of webwinkel? Maak de inhoud van je site dan overzichtelijker door deze te structureren en groeperen. Op deze wijze zul je eerder patronen en nieuwe kansen ontdekken dan wanneer je individuele pagina’s analyseert.

Wanneer het rapport gefilterd is op inhoudsgroepen, kiezen we een pagina uit de lijst:
lijst

Bij veel websites staat de homepage bovenaan de lijst omdat het meeste branded verkeer hiernaartoe gaat. Omdat wij geïnteresseerd zijn in organisch verkeer kijken we naar de nummer twee in de lijst: in dit fictieve voorbeeld is dat de Powerplus Accuboormachine.

power

De pagina over de boormachine blijkt onder bezoekers een zeer populaire pagina te zijn. De kans is dan ook groot dat een inhoudelijke uitbreiding van deze pagina in nóg meer organisch verkeer resulteert.

Maar hoe bedenk je nu nieuwe content voor deze inhoudelijke uitbreiding? Hier zijn drie inspiratiebronnen voor:

  • Google
  • Logica
  • Reviews
  • Social media
  • Klanten

1. Google

Google is een handig hulpmiddel om op nieuwe associaties te komen. In onderstaand voorbeeld kijken we waar mensen op zoeken in relatie tot de Powerplus Accuboormachine.

google

Uit bovenstaande afbeelding blijkt dat mensen geïnteresseerd zijn in reviews en testen van deze boormachine. Handig om te weten…

Maar we willen nog meer informatie. Daarom zoeken we in onderstaande afbeelding op groepsniveau (powerplus accuboormachines):

interesses

Kijk aan, nog meer waardevolle informatie! Alleen door gebruik te maken van Google hebben we nieuwe ideeën op kunnen doen om extra content te creëren.

2. Logica

Google is een goede indicatie van populaire zoekopdrachten, maar door zelf logisch na te denken kunnen we de wensen van mensen ook achterhalen. Een accuboormachine wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt om:

  • Gaten te boren in uiteenlopende materialen zoals hout, steen, beton, metaal, etc.
  • Schroeven snel en nauwkeurig vast te draaien
  • Te werken op locaties zonder aanwezige elektriciteit

Wanneer eenmaal duidelijk is dat de boormachine een accu moet bevatten, doet dat de volgende vragen rijzen:

  • Waar op letten bij de aankoop?
  • Uit welke merken valt er te kiezen?

Wanneer we deze zelfbedachte kenmerken combineren met de eerder gevonden zoekopdrachten in Google, ontstaan er nog veel meer onderwerpen:

diepgang

Deze methode resulteert in invalshoeken en aanknopingspunten waar je anders waarschijnlijk nooit opgekomen was!

In bovenstaande afbeelding zie je bijvoorbeeld de zoekopdracht ‘gaatjes boren in kralen’ en ‘gaatjes boren in schelpen’. Hieruit blijkt dat er een groep mensen, waarschijnlijk in de creatieve sector, geïnteresseerd is in het maken van kettingen met kralen en schelpen en hiervoor een boormachine nodig heeft.

Je zou hier bijvoorbeeld op in kunnen spelen door een uitgebreide handleiding te schrijven over het maken van dergelijke kettingen. Met name aan het gedeelte over het boren van gaatjes kun je veel aandacht besteden en de kennis en expertise van jouw webwinkel aantonen (eventueel zelfs door het toevoegen van een video met instructies).

Wanneer je zeker wilt weten dat jouw artikel informatieve content levert aan de doelgroep, kun je knutselaars vragen aan welke zaken zij belang hechten als ze gaatjes boren in kralen en schelpen:

  • Welke soorten boormachines hebben hun voorkeur en waarom?
  • Welke accessoires vinden ze handig (en verkoopt jouw webshop deze)?
  • Welke zaken kun jij voor hen vergemakkelijken met jouw producten?
  • Welke producten zijn voor hen op dit moment nog niet te verkrijgen in Nederland?

stap verder

3. Reviews

In reviews leggen mensen uit wat hun ervaringen zijn met een bepaald product en wat eventuele verbeterpunten zijn.
reviewBron afbeelding: Karelgeenen.nl

Op basis van bovenstaande review hebben we weer nieuwe aanknopingspunten om verder te zoeken:

googl2

google-organisch

Zoals je in dit voorbeeld ziet, kunnen reviews enorm veel inspiratie opleveren en weergeven wat de specifieke wensen van mensen zijn. Dit laatste is vaak waardevoller dan het analyseren van populaire zoekopdrachten bij Google alleen.

4. Social Media

Social media is natuurlijk niet meer weg te denken uit je contentstrategie. Geen enkel bedrijf, groot of klein, kan het zich permitteren om niet actief te zijn op social media. Naast dat hier een groot deel van je doelgroep te vinden is, staan kanalen als Facebook, Twitter en Instagram bomvol nuttige informatie.

Social media is dé manier om erachter te komen wat er speelt onder je doelgroep. Waar praten ze over? Waar liggen hun interesses en tegen welke problemen lopen ze aan? Zoek uit wat ze zeggen over de branche waarin je werkzaam bent en bekijk ook de kanalen van je concurrenten. Naast dat je zo een goed beeld krijgt van berichten die wel en niet goed werken, haal je hier ook ongetwijfeld veel ideeën uit, voor het uitbreiden van de content op je website.

Ook kun je als bedrijf lid worden van bepaalde Facebookgroepen die gerelateerd zijn aan jouw branche. Verkoop je fietsen? Word dan lid van de groep ‘Mountainbike routes Overijssel’ en ontdek waar je doelgroep zich mee bezighoudt en welke vragen ze hebben. Let op: post geen commerciële berichten en ga leden niet overhalen om iets bij je te kopen. Zie een dergelijke groep gewoon als extra informatiebron.

5. Klanten

Wie weten er nu beter wat ze willen lezen dan je klanten zelf? Mocht je geen inspiratie meer hebben voor het schrijven van informatieve content, vraag dan zowel bestaande als potentiële klanten om input. Zij zijn uiteindelijk de mensen die het moeten lezen. Benader bezoekers middels een telefoontje, enquête, vragenlijst of e-mail. Vraag hen wat ze willen lezen, of ze problemen ervaren en welke informatie ze eventueel nog missen. Schrijf alles op, maak een overzicht van de belangrijkste klantvragen en bepaal per onderwerp hoe je deze informatie aan de man wilt brengen.

Kom je erachter dat bezoekers willen weten hoe een bepaald product exact werkt? Maak een demonstratievideo. Zijn er mensen die graag meer handige tips willen? Schrijf een blog en versterk deze met een paar mooie afbeeldingen.

Naast dat je inspeelt op de wensen van je klanten, versterk je ook de onderlinge band. Vaak voelen ze zich nog meer betrokken bij je onderneming en kunnen ze het waarderen dat je hen om feedback vraagt. Door precies die content te plaatsen waar zij behoefte aan hebben, ben je de concurrentie altijd een stapje voor. En dat is toch precies wat je wilt?

Klantgerichte content is succesvolle content

Wanneer we zowel Google, logica, reviews, social media en klanten gebruiken om nieuwe ideeën voor content op te doen, ontstaat er als vanzelf een waardevol raamwerk rondom bepaalde categorieën of producten:

reviews-googleBron afbeelding: Karelgeenen.nl

Tip van Webton: In dit voorbeeld hebben wij voor ‘Alle pagina’s’ gekozen, maar deze methode is ook van toepassing op de optie ‘Bestemmingspagina’s’ in het dashboard van Google Analytics.

Een bestemmingspagina is de eerste pagina die een bezoeker ziet wanneer hij op jouw website binnenkomt. Het lijkt op een landingspagina. Het verschil zit echter in het feit dat een landingspagina vooral voor zoekmachineoptimalisatie wordt geschreven. Vaak wordt bezoekers aan het einde gevraagd om een bepaalde handeling uit te voeren.

Wanneer je werkt met bestemmingspagina’s, ga je pagina’s uitbreiden die daarvoor al goed scoorden in de zoekresultaten. Wanneer je verder bouwt op een stevig fundament dat zijn effectiviteit reeds heeft bewezen, is de kans op een goed resultaat veel groter dan wanneer je vanaf nul moet beginnen.

Wil jij met je webwinkel hoger scoren in Google en meer organisch verkeer aantrekken? De specialisten van Webton helpen je graag om jouw commerciële ambities te verwezenlijken. Neem voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek contact op via info@webton.nl of bel naar 074-3030400.

 

Vind je dit een interessant bericht? Deel het!